Menu

Jerczyński Michał

Wokół stacji kolejowej w Koluszkach narosło wiele mitów i anegdot. Wszyscy słyszeli o Balu na dworcu w Koluszkach, a złośliwi twierdzili, że to… największy łódzki dworzec. W popularnej prasie często popadano ze skrajności w skrajność: pisano „największy w Polsce”, bądź przeciwnie „wstrętna prowizoryczna stacyjka”. A jak było naprawdę? Dlaczego powstała stacja w Koluszkach, jak rozwinęła się w duży węzeł kolejowy, w którym stykały się tory o europejskiej i rosyjskiej szerokości oraz czemu połowa tego węzła znalazła się w Słotwinach – o tym Czytelnik dowie się z książki Michała Jerczyńskiego Węzeł kolejowy Koluszki. Na podstawie archiwalnych materiałów Autor prześledził rozwój ruchu kolejowego w koluszkowskim węźle i historię budowy kolejnych dworców oraz ich niezrealizowanych projektów. Ilustracje, w dużej części dotąd niepublikowane, ukazują w większości nieistniejące już dziś budynki stacyjne oraz następujące na przestrzeni lat przebudowy układów torowych w węźle. Przed Koluszkami kolejne wyzwanie. Czy nowy dworzec zadziwi mieszkańców i podróżnych? Czy kolejowy węzeł zyska nowoczesne oblicze? Centralna Polska czeka na niego z niecierpliwością!
Łódzkie stacje kolejowe zyskują nowe życie. Zachwyca nowy podziemny dworzec Łódź Fabryczna, przebudowana stacja Łódź Widzew z wyremontowanym gmachem i nowoczesną halą napraw Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Małe stacje i przystanki zwracają uwagę nową infrastrukturą, zachęcają do podroży koleją. Łódzkie stacje mogą się pochwalić długą i ciekawą historią. Powstawały i zmieniały się, by sprostać potrzebom szybko rozwijającego się miasta. Dworce, nowe przystanki osobowe i stacje towarowe tętniły życiem. Przekształceniom ulegały także tereny wokół nich – rozbudowywano magazyny, bocznice do zakładów pracy, tworzono place składowe. A to nie koniec zmian w kolejowym krajobrazie Łodzi. Przyszłość pokaże, z jakim przyjęciem spotkają się nowe rozwiązania wprowadzone w łódzkim węźle kolejowym. Zebrany przez Autora materiał ikonograficzny budzi podziw. Setki zdjęć (archiwalne i współczesne), mapy, schematy układów torowych, projekty techniczne infrastruktury kolejowej. Publikowane po raz pierwszy archiwalne plany stacji. A na koniec słownik terminów związanych z kolejnictwem. Wszystko dla miłośników Łodzi i kolei, by mogli spojrzeć na dzisiejsze łódzkie stacje z szerszej, historycznej perspektywy.
Minimalistyczne industrialne wnętrze, przestronne perony, nowoczesne przeszklenia i tradycyjne detale. Funkcjonalność, prostota i harmonia form. Łodzianie czekali na niego z niecierpliwością. Dworzec Łódź Fabryczna zachwycił. Jego otwarcie stało się ogromnym wydarzeniem w życiu Łodzi i jej mieszkańców. Z centrum miasta zniknęły place do rozładunku wagonów towarowych i dawne magazyny. Infrastruktura kolejowa została schowana pod ziemią. Piękny nowoczesny dworzec powstał z tradycji i nierozerwalnie wiąże się z historią łódzkiej kolei. Monografia Koleją przez Łódź. Historia łódzkiej kolei Christiana Jensena i Michała Jerczyńskiego opowiada o tym, jak szybko rozwijający się przemysł sprawił, że kolejowe połączenie miasta z resztą kraju okazało się niezbędne. O tym, jak powstała Droga Żelazna Fabryczno-Łódzka, jak budowano pierwszą łódzką stację kolejową, jak poprowadzono kolej obwodową. Przebudowy, uruchamianie nowych odcinków, modernizacje, inwestycje i projekty były świadectwem burzliwych dziejów i procesów zachodzących na kolei w Łodzi. XXI wiek to już nowa europejska rzeczywistość. To czas nieustannych zmian organizacyjnych, znaczących inwestycji, wielkich projektów, które wciąż zmieniają kolej, ale i miasto. Przyszłość to tunel średnicowy, który wprowadzi Łódź na mapę międzynarodowych połączeń kolejowych. Autorzy podjęli się więc ważnego ogromnego zadania – ukazali łódzką kolej od momentu jej powstania po dziś dzień. To wyjątkowe opracowanie wzbogacił unikalny materiał ikonograficzny (archiwalne i współczesne zdjęcia, mapy, rozkłady jazdy, projekty budynków kolejowych) oraz słownik terminów związanych z kolejnictwem.