Menu

Krzysztof Stopa

Święta Katarzyna Labouré (1806-1876) została kanonizowana w roku 1947. Doświadczyła łaski objawień Maryi Dziewicy w domu sióstr miłosierdzia przy Rue du Bac w Paryżu. Tam też wewnętrzny głos polecił jej, by postarała się o wybicie medalika przedstawiającego wizję Matki Bożej stojącej na ziemskim globie oplecionym przez węża. Dziś noszą go setki milionów katolików na całym świecie. Właśnie o tej zakonnicy i misji powierzonej jej przez Maryję traktuje książka naszej oficyny wydawniczej. ODBIORCY KSIĄŻKI: – książka adresowana jest do szerokiego grona odbiorców, zarówno do wiernych świeckich, jak i duszpasterzy, a przede wszystkim do osób zrzeszonych w Rycerstwie Niepokalanej; – to pomoc dla księży w ich posłudze, szczególnie odnoszącej się do propagowania kultu Najświętszej Maryi Panny; – to także publikacja dla osób zaangażowanych w nauczanie religii w szkołach i w ogóle w katechezę, również tę prowadzoną przy parafii. DLACZEGO WARTO PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ? Orędzie św. Katarzyny Labouré sprowadza się do tego, abyśmy nosili medalik, a jednocześnie jest wezwaniem do modlitwy i życia w taki sposób, aby móc godnie nosić wizerunek Maryi na szyi. Tak czyniło wielu świętych, jak nasz św. Maksymilian Maria Kolbe (1894-1941) czy św. Matka Teresa z Kalkuty (1910-1997), którzy go propagowali wraz z modlitwą i o których m.in. jest napisane w książce. Ponadto można w niej znaleźć nowennę do św. Katarzyny, modlitwę oddania się Niepokalanej, a także liczne modlitwy i nieustanną nowennę do Matki Bożej od Cudownego Medalika. O AUTORZE Ks. Marcello Stanzione (ur. 1963 r.). To włoski angelolog, ale również i znawca mariologii oraz autor licznych książek.
Książka ta pomaga „przeżywać miłosierdzie każdego dnia, pozwalając nam odczuć Boga, który nadal udziela miłosierdzia, i który każe nam dokonywać takich samych wyborów wobec wszystkich, otwierając nam oczy, abyśmy widzieli i rozumieli świat oraz bliźniego. (…) Fabio pomaga nam zdemaskować fałszywą tożsamość i ukazać w nowy, bardzo osobisty sposób, uczynki miłosierdzia jako możliwe do zrealizowania dla każdego. Łączy ze sobą uczynki dotyczące ciała i te odnoszące się do duszy. Nie ma między nimi różnicy, jedne nieubłaganie odsyłają do drugich, uwalniając nas od pokusy zajęcia się drugim człowiekiem tylko w taki sposób, by odpowiedzieć na jego potrzeby, jednak nie dostrzegając i nie wspierając jego osoby, i na odwrót. Jest to miłosierdzie wolne od paternalizmu i bez żadnych rabatów mających przyciągnąć kupca, który później i tak nieuchronnie doznałby rozczarowania”. (Fragm. wstępu kard. Matteo Zuppiegoarcybiskupa Bolonii)
Wydanie 2 (rozszerzone) Książka jest opowieścią o nadzwyczajnych ingerencjach Boga potwierdzających naocznie realną obecność Zbawiciela świata pod postaciami eucharystycznymi. Zawiera opisy licznych cudów eucharystycznych oraz miejsc, w których się one wydarzyły, i to zarówno w przeszłości, jak i w czasach współczesnych. Najnowsze wydanie zostało wzbogacone o potwierdzone przez Kościół cuda eucharystyczne w sanktuarium Betania w wenezuelskim miasteczku Cua, w parafii Santa Maria w Buenos Aires, a także w parafii św. Antoniego w Sokółce. Cuda te ożywiają naszą wiarę, ale są również wyzwaniem dla nauki, która staje w obliczu tajemnicy. Zdumiewający jest fakt, że w ekspertyzach naukowców przeprowadzających badania próbek pochodzących z cudownie przemienionych Hostii powtarza się konkluzja: tkanka mięśnia sercowego w chwili agonii. Ta porywająca lektura nie pozwala pozostać obojętnym. Odbiorcy książki: Wszyscy spragnieni ciekawych historii, zainteresowani problematyką cudów eucharystycznych i tym, co na ich temat mówi nauka Dlaczego warto przeczytać tę książkę: daje wyobrażenie o tym, w jak wielu miejscach na świecie wydarzyły się cuda eucharystyczne, wzbogaca wiedzę na ich temat oraz na temat roli Eucharystii w życiu wielu świętych, przynagla do przemyślenia własnego stosunku do Eucharystii, zapoznaje z wynikami badań naukowych, które potwierdzają to, co Kościół przepowiada od tysięcy lat.
Michała Anioła bez cienia przesady można nazwać największym artystą wszechczasów, gdyż w jego dziełach tak zwane sztuki piękne wspięły się na szczyty, których później nikomu już nie udało się osiągnąć. Dotyczy to zarówno formy, jak i treści duchowych, siły wyrazu i ładunku emocjonalnego jego twórczości. Album wszechstronnie prezentuje rzeźbę, malarstwo i dzieła architektoniczne artysty wplecione w historię jego życia. Opowieść Fabio Scalettiego nie pomija niczego – obok „Piety”, „Dawida”czy dyptyku sykstyńskiego z freskami na sklepieniu i „Sądem ostatecznym”, będącego jednym z najwspanialszych wyrazów ludzkiego geniuszu,przywołuje np. mniej znane i wciąż odkrywane rysunki artysty. Całości dopełniają liczne ilustracje dzieł i ich detali pozwalające kontemplować ich piękno. I pomyśleć, że nasz bohater nie uważał się za malarza! Autor: Fabio Scaletti – ur. w 1964 r. w Mediolanie, gdzie mieszka i pracuje. Jest filozofem i specjalistą komunikacji biznesowej. Od prawie 20 lat poświęca się estetyce, a zwłaszcza badaniu malarstwa Caravaggia. Obecnie interesuje się również wielkimi mistrzami włoskiego renesansu, ze szczególnym uwzględnieniem aktualności debaty krytyków i ekspertów na temat najbardziej znanych dzieł historii sztuki oraz nowych badań i odkryć. Jego książki poświęcone tej tematyce zostały przetłumaczone na wiele języków.
Publikacja przybliża Czytelnika do tajemniczej rzeczywistości, jaką jest ikona – znak obecności Boga pośród ludzi; do obrazu pochodzącego trochę z tego i nie z tego świata. Aby namalować ikonę, twórca powinien być nie tylko artystą, ale i teologiem kontemplatykiem. Autor ukazuje wielowiekowy dorobek chrześcijańskiej tradycji ikonograficznej, opierając się na źródłach biblijnych i hagiograficznych. Opowiada o rozmaitych typach ikon, ich symbolice, funkcji w liturgii prawosławnej i w osobistej pobożności, wspierając swą opowieść reprodukcjami najpiękniejszych dzieł. Odbywamy z nim podróż w czasie, kierując się geografią ikony: odwiedzamy m.in. klasztor św. Katarzyny na górze Synaj, górę Athos, Syrię, Egipt, Bałkany, Kretę, Konstantynopol. Ale jest to też podróż duchowa, od tego, co widzialne, wyrażone za pomocą drewna i farb, do tego, co niewidzialne, do tego, w co wierzymy. Odbiorcy książki: – Książka skierowana jest do wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o ikonach, o ich historycznych, artystycznych i teologicznych źródłach, do osób zainteresowanych sztuką chrześcijańską. Dlaczego warto przeczytać tę książkę? – Jej zaletą jest zwięzłość ujęcia, a zarazem szeroki zakres prezentowanych treści. Autor przedstawia bowiem ikony poświęcone Jezusowi, Matce Bożej, aniołom, świętym, ojcom Kościoła czy świętom prawosławnym; uczy sztuki „czytania” ikon, rozszyfrowywania ukrytych treści; zachęca do „kolorowej kontemplacji”. Autor: Alfredo Tradigo pochodzi z Mediolanu; jest dziennikarzem, pisarzem, poetą i badaczem ikonografii chrześcijańskiej oraz krytykiem sztuki w renomowanych włoskich wydawnictwach, współpracownikiem „L’osservatore Romano”, „Avvenire”, „Luoghi dell’Infinito”.
Mit LEONARDA, pięć wieków po jego śmierci (1519), wciąż jest żywotny w światowej kulturze. Uniwersalność geniuszu artysty, wyrażającego się w sztuce, nauce i technice, nie traci na aktualności; jego spektakularne decyzje estetyczne i równie nietuzinkowe intuicje wciąż budzą zdumienie i zachwyt. Są podziwiane, ponownie odkrywane i interpretowane. Ten piękny album przybliża ów mit Leonarda – "wiecznego współczesnego" – w nowy sposób, a mianowicie poprzez przezwyciężenie ograniczeń tradycyjnej monografii. Historia mistrza z mistrzów przepływa tu przez przywołanie rozmaitych jego arcydzieł, zarówno dzieł sztuki, jak i dokonań w dziedzinie kartografii, botaniki, anatomii, wojskowości czy inżynierii. Jak podkreśla autor opracowania: "sztuka i nauka nie były dla niego dwiema oddzielnymi aktywnościami, ale stanowiły nierozdzielną parę, czego liczne ślady odzwierciedlają zapisy badań naukowych i eksperymentów w słynnych Kodeksach. W takiej perspektywie sztuka jest takim samym środkiem ekspresji, co wiedza". Przeglądając ten album, odkryjemy również mniej znane dzieła Leonarda, te ukrywane i kwestionowane. Ponadto te, które w ostatnich latach dzięki wysiłkowi wielu badaczy zyskały atrybucję. Losy tych prac są często burzliwe i tajemnicze. Przykładem dzieje portretu La Bella Principessa, pochodzącego z polskiego egzemplarza renesansowej Sforziady. Przybliża je nam Martin Kemp, wybitny historyk sztuki z Oksfordu, dla którego Piękna księżniczka to wizerunek młodziutkiej Bianki Sforzy, nieślubnej córki Ludovica Sforzy i żony Galeazza Sanseverino, uwiecznionej przez mistrza z Vinci.
Album prezentuje wybrane arcydzieła malarskie ze skarbów zgromadzonych w Muzeach Watykańskich. Jego autor, wybitny historyk sztuki i wieloletni dyrektor Muzeów, jak nikt potrafił dokonać atrakcyjnego wyboru dzieł do prezentacji i zadbać o bogaty komentarz rzeczowy. Proponuje spojrzenie na włoską sztukę przez pryzmat wielkich malarzy, którzy tworzyli jej historię – od Giotta po Francesca Podestiego. Zapoznaje nas z malowidłami na desce i płótnie oraz freskami z Muzeów Watykańskich, dziełami o różnym pochodzeniu i zamówionymi przez różnych zleceniodawców, ale połączonymi kolekcjonerską pasją kolejnych papieży. Prezentacja zaczyna się od Pinakoteki i przechowywanych w niej skarbów, czyli dzieł Giotta, Fra Angelica, Benozza Gozzolego, Melozza da Forli, Carla Crivellego, Pietra Pierugina, Rafaela, Leonarda, Tycjana, Belliniego, Veronese, Barocciego, Guercina, Reniego, Domenichina i Caravaggia. Następnie odwiedzamy kaplicę Mikołaja V z arcydziełem Fra Angelico, w Apartamencie Borgia oglądamy efekt pracy Pinturicchia, zatrzymujemy się w słynnych Stanzach Rafaela. Na kolejnych stronach trafiamy do Galerii Map Geograficznych, przechodzimy przez Salę Sobieskiego, w której możemy podziwiać ofiarowane przez papieżowi przez Polaków w 1883 roku dzieło Jana Matejki, by skończyć zwiedzanie w Sali Niepokalanego Poczęcia przed dziełem wielkiego portrecisty Francesca Podestiego. Oprócz ogromnego waloru estetycznego i edukacyjnego album ma także wartość praktyczną i może służyć jako fachowy przewodnik po malarstwie zebranym w Muzeach Watykańskich. Po jego lekturze czytelnik będzie wiedział, przed którymi dziełami warto się na dłużej zatrzymać w czasie zwiedzania, pozna historię powstania poszczególnych malowideł i powody, dla których kolejni papieże chcieli je posiadać w zbiorach. AUTOR: Anatonio Paolucci (ur. w 1939 r. w Rimini) to włoski historyk sztuki, specjalista w zakresie historii renesansu, minister kultury w latach 1995–1996, dyrektor Muzeów Watykańskich w latach 2007–2017, autor kilkuset artykułów naukowych, a także monografii poświęconych takim twórcom, jak Luca Signorelli czy Marco Palmezzano.
Spośród dwunastu tysięcy udostępnionych przez Muzea Watykańskie eksponatów zespół pracowników i specjalistów dokonał wyboru 100 najbardziej reprezentatywnych dzieł, budujących tożsamość tej instytucji. Tematy zostały wybrane przez zatrudnionych w Muzeach specjalistów ze wszystkich dziedzin: archeologów, historyków sztuki, architektów, historyków, antropologów. Prezentacji kolejnych arcydzieł towarzyszą zwarte informacje o historii powstawania poszczególnych kolekcji, architektach i malarzach tworzących i zdobiących wnętrza, ale sercem albumu są opisy samych dzieł i najwyższej jakości zdjęcia pomieszczeń, obiektów i detali, będące efektem specjalnego projektu fotograficznego. To zarazem wysmakowany rodzaj przewodnika, który bez pośpiechu prowadzi nas przez wszystkie kolekcje Muzeów Watykańskich i pokazuje to, co najcenniejsze w zbiorach: egipskie, greckie i rzymskie starożytności, rzeźby, sarkofagi i inskrypcje, arrasy, mapy, Pinakotekę ze zbiorami malarstwa wszystkich epok, stanze Rafaela, Kaplicę Sykstyńską, skarby Biblioteki Watykańskiej, lapidaria, zbiory etnograficzne a nawet papieskie pojazdy z Pawilonu Powozów.
Leonardo. Malarstwo: nowe spojrzenie Alessandro Vezzosi Jeśli jesteś koneserem malarstwa i szczególnie bliski jest Ci dorobek europejskiego renesansu, przeczytaj książkę o twórczości największego geniusza tamtych czasów - "Leonardo. Malarstwo: nowe spojrzenie". Pozwól, aby Alessandro Vezzosi, autor tego dzieła, przybliżył Ci twórczość artysty, który przez kolejne lata inspirował artystów pędzla. Leonardo da Vinci to osobowość wszechstronna - malarz, rzeźbiarz, uczony i wynalazca. W książce "Leonardo. Malarstwo: nowe spojrzenie" autor skupia się jednak wyłącznie na płótnach mistrza. Poddaje je dogłębnej analizie i próbuje dociec, które z nich są autentycznymi dziełami pędzla Leonarda, a ile z nich zostało mu niesłusznie przypisanych. Aby wyjaśnić zagadki autorstwa prac, co do których istnieją uzasadnione wątpliwości, autor książki sięga do ekspertyz bazujących na nowoczesnych metodach badawczych, m.in. technikach cyfrowych czy analizie śladów biologicznych. O autorze Alessandro Vezzosi jest pochodzącym z Italii krytykiem sztuki, założycielem Museo Ideale di Leonardo da Vinci oraz Archivio Leonardisimi. Uchodzi za pasjonata i znawcę dorobku artystycznego Leonarda da Vinci oraz włoskiej cywilizacji i kultury doby odrodzenia. Jego publikacje były przekładane na kilkanaście języków świata. Autor jest kuratorem licznych wystaw sztuki XV i XVI stulecia oraz uczestnikiem i współorganizatorem wielu konferencji poświęconych drodze twórczej autora Mony Lisy.
Ten wyjątkowy album umożliwia czytelnikowi zobaczenie Stanz watykańskich po niedawno przeprowadzonej konserwacji, która przywróciła im dawny blask. Proponuje niezwykłą wizytę w prywatnych apartamentach papieskich, prowadząc krok po kroku przez kolejne sale ozdobione zachwycającymi freskami Rafaela.Arcydzieła te wyrażają zarówno wrażliwość i inteligencję wielkiego artysty renesansu, jak też śmiałe zamysły jego zleceniodawców: Juliusza II i Leona X.Niniejsze opracowanie, opatrzone objaśnieniami jednego z wybitnych współczesnych autorytetów w dziedzinie sztuki, ukazuje wzajemne relacje łączące mistrza z Urbino z obydwoma papieżami, co przełożyło się na wybór tematyki malowideł i ich ostateczny kształt. Ów historyczny kontekst powstania dekoracji w Stanzach, a także liczne odniesienia do osobistych powodów, którymi kierowali się Juliusz II i Leon X, akceptując bądź nie artystyczny program fresków w swoich apartamentach, z pewnością zaciekawi nie tylko miłośników talentu Rafaela, ale również osoby interesujące się życiem namiestników św. Piotra.W albumie znajduje się szereg czarno-białych szkiców do poszczególnych malowideł wykonanych przez samego artystę oraz przez jego uczniów, ponadto kolorowe tablice prezentujące odnowioną dekorację trzech Stanz (Sygnatury, Heliodora, Pożaru Borgo) i Sali Konstantyna. Książka zawiera też aneks z przypisami, bibliografią i indeksem nazw osób i miejsc, stanowiąc atrakcyjną pod względem estetycznym i cenną z uwagi na profesjonalny komentarz pozycję w każdej bibliotece. AUTOR:Christoph Luitpold Frommel, niemiecki historyk sztuki i specjalista w dziedzinie architektury. Wieloletni wykładowca na Uniwersytecie w Bonn, profesor wizytujący w amerykańskim Institute for Advanced w Princeton oraz Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. W latach 1980–2001 dyrektor Bibliotheca Hertziana w Rzymie, a w latach 2001–2005 pracownik naukowy w Rzymskim Uniwersytecie La Sapienza. Członek honorowy Accademia dei Lincei, British Academy i Accademia di San Luca. Autor wielu książek.
W tym atrakcyjnym albumie po raz pierwszy została ukazana architektoniczna i artystyczna historia bazyliki św. Piotra w Watykanie: od jej konstantyńskich początków, przez średniowieczną ewolucję, aż po renesansowe i barokowe przeobrażenia, które nadały jej współczesny kształt. Bazylika – symbol Kościoła katolickiego – powstała z pragnienia papieży renesansu. Ci wikariusze Chrystusa zatrudnili do pracy przy niej znamienitych architektów i twórców wszech czasów. W rzeczywistości jednak została ona zbudowana na gruzach jednej z największych i najstarszych budowli kultycznych chrześcijaństwa, dawnej bazyliki św. Piotra, wzniesionej z woli cesarza Konstantyna na miejscu męczeństwa i pochówku Księcia Apostołów. Ten fascynujący obraz życia bazyliki zgłębiają wybitni znawcy późnego antyku, wieków średnich i epoki nowożytnej, przywołując liczne dokumenty, szkice rekonstrukcyjne, projekty, plany, ryciny, weduty, modele czy obrazy ilustrujące powstanie oraz późniejszy rozwój papieskiego kościoła. Spektakularne fotografie z lotu ptaka oraz zdjęcia wnętrza bazyliki z całym jej bogatym wystrojem, zwłaszcza mozaikami – największym tego typu dziełem na świecie! – przedstawiają dzisiejszy wygląd imponującej budowli. Autorzy: Hugo Brandenburg, członek Niemieckiego Instytutu Archeologicznego, Papieskiej Akademii Archeologii Rzymskiej, Papieskiej Komisji Archeologii Sakralnej, emerytowany profesor Uniwersytetu w Münster, znawca epoki paleochrześcijańskiej; Antonella Ballardini, badaczka Historii Sztuki Średniowiecznej na Wydziale Studiów Humanistycznych Universitá degli Studi Roma Tre; Christof Thoenes, znawca sztuki średniowiecznej i nowożytnej, wykładowca na Uniwersytecie w Berlinie, Hamburgu i Wenecji (IUAV), autor licznych prac, w tym głównie dotyczących architektury renesansu.
Tradycja chrześcijańska od samego początku była bardzo przywiązana do aniołów. Ci, którzy pojawiają się w Biblii, towarzyszą, pocieszają, przynoszą orędzia, zapowiadają, wprowadzają w tajemnicę Boga. Są niezastąpionymi towarzyszami na każdej drodze wiary, dyskretnymi, ale uważnymi. Dlatego w publikacji tej zebrano najpiękniejsze modlitwy, te starsze i te nowsze, skierowane do aniołów, którzy zawsze kontemplują oblicze Ojca w niebie i jednocześnie są wysłannikami Boga i wykonawcami Jego rozkazów.