Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

The European Crucible of Diversities

Cecylia Kuta, Józef Marecki

The European Crucible of Diversities

32,97

 

The cooperation between Central European countries: Czechoslovakia, Poland and Hungary informally referred to as the Visegrad Triangle, and after the split of Czechoslovakia as the Visegrad Four or the Visegrad Group (V4), has its historical and cultural roots in the past centuries. The above countries share common ideas, history, projects and plans for the future built on multiple levels, but also common political and economic past, social relations and finally cultural legacy. In each of these countries Christianity is inextricably linked to the beginnings of the statehood and the development of the national identity. Their close religious relations have for centuries been maintained by the cult of the same heroes, leaders and saints. Over the period of a thousand years political alliances have been established against common enemies. Also, the common experience of Communism is a significant connecting element between these nations.

This publication is the outcome of the individual and joint scientific research, meetings, discussion sessions, academic conferences and exchange of thoughts. The authors represent different countries, academic institutions and research teams. Their common goal is to depict the national identity of the countries of the Visegrad Group, show the elements that connect these countries, and expose their common cultural legacy, particularly the traditional culture, as well as the cultural legacy of Europe.

Współpraca państw środkowoeuropejskich: Czechosłowacji, Polski i Węgier określanych nieformalnie najpierw jako Trójkąt Wyszehradzki, a po rozpadzie Czechosłowacji, jako Czworokąt Wyszehradzki lub Grupa Wyszehradzka (V4), ma swoje historyczne i kulturowe korzenie w minionych wiekach. Kraje te łączą nie tylko wspólne idee, historia, projekty i plany na przyszłość budowane na kilku płaszczyznach, ale również wspólna przeszłość polityczna, gospodarcza, stosunki społeczne i wreszcie – dziedzictwo kulturowe. W każdym z tych krajów chrześcijaństwo wiąże się nierozerwalnie z początkami państwowości i rozwojem tożsamości, a silne związki religijne są podtrzymywane od wieków przez kult tych samych bohaterów, przywódców i świętych. Na przestrzeni tysiąca lat zawiązywano sojusze polityczne przeciwko wspólnym wrogom. Wspólne negatywne doświadczenie komunizmu stanowi ważny element łączący nasze narody.

Publikacja jest pokłosiem badań naukowych indywidualnych i zespołowych, spotkań, konwersatoriów, konferencji naukowych, wymiany myśli. Autorzy reprezentują różne kraje, środowiska, placówki naukowe i zespoły badawcze. Wspólnym celem postawionym przez nich było ukazanie tożsamości narodowej krajów Grupy Wyszehradzkiej, pokazanie elementów łączących te cztery kraje, wyeksponowanie wspólnego dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem kultury tradycyjnej, a także wyeksponowanie dziedzictwa kulturowego Europy.

Avalon
Oprawa twarda

ISBN: 978-83-773-0415-0

Liczba stron: 189

Format: 16.5x24.0cm

Cena detaliczna: 45,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...