Menu

Finna

Finna
"Biało-zielona Solidarność" opisuje, jaką rolę odegrali kibice Lechii Gdańsk w walce z komunistycznym ustrojem w latach 1981-1989.
Po raz pierwszy w Polsce publikowane wspomnienia komandora Eugeniusza Pławskiego - jednego z najwybitniejszych oficerów PMW. Wspomnienia Żeńki to nie tylko opowieść człowieka, który był świadkiem historii. On ją po prostu współtworzył! Zarówno podczas zaślubin Polski z morzem (gen. Haller), jak i podczas tworzenia zrębów Polskiej Marynarki Wojennej, czy też pościgu za Bismarckiem.
Kmdr Edward Obertyński, lwowiak, który w okresie międzywojennym osiedlił się w Gdyni i mieszka tam do dzisiaj. Autor ponad 20 książek, głównie marynistycznych. "Saga rodów gdyńskich" została spisana na podstawie materiałów i relacji przedstawicieli rodów gdyńskich.
"Opowieści ..." nie pretendują do miana klasyki literatury. Jeśli ktoś liczy na wielką historię Marynarki Wojennej, popartą przypisami i bibliografią niech również odłoży tekst do lamusa. Niech nikt nie ma pretensji, że nie został ostrzeżony i stracił czas zagłębiając się w nieprzyzwoitą lekturę, urażającą jego poczucie estetyki słownictwem uważanym powszechnie za wulgarne. Wszystkie przedstawione tutaj wydarzenia to wcale nie fikcja. Autor
W XX wieku w wyniku działań wojennych śmierć poniosły 183 miliony ludzi. Peter Englund przedstawia okrucieństwo i bestialstwo tych zdarzeń przez pryzmat życia ich uczestników. W swoich szkicach stara się ukazać zarówno sprawców, jak i ofiary XX-wiecznych tragedii. Do tych pierwszych autor zalicza m.in. Stalina, Jeżowa, Hitlera, ale też Artura Harrisa (dowódcę lotnictwa bombowego RAF) i Alberta Speera, głównego architekta III Rzeszy. Niektóre z opisywanych wydarzeń, jak przyznaje sam autor, są wstrząsające. Ale to właśnie ta dbałość Englunda o szczegóły, nawet te najbardziej drastyczne, stwarza wrażenie, że czujemy się tak, jakbyśmy byli świadkami procesu zagazowania Żydów w Bełżcu, wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie czy tragedii Drezna po nalocie bombowców Harrisa.
Batalion „Bończa” to zbiór relacji uczestników walk tego legendarnego oddziału w powstaniu warszawskim. Czasami to samo wydarzenie jest opisywane przez wielu członków batalionu. Mamy więc wrażenie, że oto obserwujemy walki relacjonowane na żywo z wielu kamer, a funkcję kamer pełnią ludzkie oczy sanitariuszek, zwykłych żołnierzy i ich dowódców. Dzięki temu obraz powstania jest prawdziwy, pokazuje bowiem przebieg walk z różnych punktów widzenia. Andrzej Rumianek, żołnierz oddziału, zbierał relacje członków batalionu ”Bończa” ćwierć wieku, mając nadzieję, że kiedyś zostaną opublikowane. To dzięki niemu książka przywraca pamięć zupełnie nieznanym lub mało znanym dotychczas bohaterom Powstania Warszawskiego.
Eryk Sopoćko, autor ”Patroli Orła” ,odbywał swój staż oficerski na brytyjskim pancerniku „Rodney” właśnie wtedy , gdy okręt wraz z innymi brytyjskimi jednostkami uczestniczył w obławie na słynny niemiecki pancernik ”Bismarck”. Autor jest mistrzem reportażu wojennego i jak rzadko kto potrafi przekazać czytelnikowi cały wachlarz emocji związanych z wojną. Opowieść ”W pościgu za Bismarckiem”, w wersji tu zamieszczonej dotąd ukazała się tylko w języku angielskim. W książce znajdują się też inne opowieści Sopoćki związane z jego służbą na morzu , wcześniej wydawane przez pisarza na emigracji. Dotyczą one m.in. jego pobytu na „Orle” i „Orkanie”. Znalazły się tu też jego całkowicie fikcyjne opowiadania, także związane z morzem. Choćby, kapitalne: ”U-427”, w którym autor relacjonuje wojnę z pokładu U-boota.
Opowieść o jednym z najbardziej dramatycznych wydarzeń Powstania Warszawskiego: próbie przebicia się oddziałów powstańczych ze Starówki do Śródmieścia. Autor sięga do niezwykle emocjonalnych relacji bezpośrednich uczestników walk, dzięki czemu możemy śledzić ten ostatni szturm żołnierzy Starówki oczami uczestników zdarzeń.
Aleucki teatr działań wojennych na Pacyfiku mógłby równie dobrze być nazywanym teatrem militarnych frustracji. Ani jeden oficer flagowy, ani generał żadnej ze stron, z wyjątkiem komandora McMorrisa, nie zyskał tam sławy ani fortuny. Żadna z operacji nie dokonała niczego poważnego, ani nie miała wpływu na przebieg wojny. Marynarze, żołnierze i piloci nienawidzili przydziału w ten wiecznie mglisty śnieżny region, nieco tylko lepszy od przydziału do jednostki karnej. Obie strony dałyby wiele, aby Aleuty pozostawić w rękach tubylców do końca wojny.
Niezwykłe wspomnienia legend U-bootwaffe z obu wojen światowych Lothar Arnould de la Perier ,legenda pierwszej wojny światowej - nikt w obu wojnach światowych nie zatopił tylu statków co on - opowiada swoją historię Historia pierwszego sukcesu „U-9” i jego dowódcy Otto Weddigena, który wstrząsnął Wielką Brytanią i dał wiarę niemieckiej broni podwodnej do osiągnięcia zwycięstwa. Wspomnienia zdeklarowanego hitlerowca Joachima Schepkego, jednego z największych asów U-bootwaffe drugiej wojny światowej. Niezwykły rejs „monsunowego U-boota” - z Japonii do hitlerowskich Niemiec Historia pościgu Royal Navy za okrętem podwodnym ,który przez pomyłkę wylądował na mieliźnie u ujścia Tamizy.
Erik Dahlberg, szwedzki inżynier i architekt, urodził się w 1625 roku w ubogiej rodzinie. Mozolnie wspinał się po szczeblach urzędniczej kariery. "Lata wojen" nie są jednak biografią późniejszego hrabiego i feldmarszałka zwanego Vaubanem Szwecji. Koleje losu Dahlberga, a właściwie pierwsze trzydzieści jeden lat jego życia (narracja "Lat wojen" została doprowadzona do 1656 roku), to dla autora jedynie pretekst do opowieści o historii Szwecji i Europy w XVII wieku.
Wydane w czasie wojny wspomnienia dwóch asów U-bootwaffe to kontrowersyjna książka, nie stroniąca od hitlerowskiej propagandy. To jednak także skarbnica wiedzy o życiu codziennym na U-boocie pokazująca niemal każdy aspekt służby na okręcie podwodnym. Książka przełamuje modną dzisiaj tezę, że U-bootwaffe stanowiło państwo w państwie, że dowódcy Ubootów wykonywali po prostu swoją robotę i nie byli zaangażowani w faszyzm. Publikowane wpsomnienia obalają ten mit i pokazują, że i tam, jak w każdej dziedzinie życia w hitlerowskich Niemczech, dotarł faszyzm, i to w tej najgorszej formie - nienawiści do innych ludzi tylko dlatego, że stanowili inną nację.
Nowy tom wojny na Pacyfiku Morisona. Tym razem opisuje walki o Nową Gwineę i Mariany. Walki o Guam i Saipan przeszły do legendy Marines, a starcie flot, decydujące o losach Marianów było było jednym z najbardziej dramatycznych epizodów w całej wojnie na Pacyfiku.
Mieliśmy księżyc za plecami, a nieprzyjaciel był widoczny jak na dłoni. Widzieliśmy jego dwa kominy i wysoki maszt. Myślałem, że to pancernik typu "Idaho". Załoga w podnieceniu czekała na rozkaz. W końcu wydałem rozkaz: "Uwaga, pal!" Sześć torped pomknęło do celu. Płynąc równolegle do niego, czekaliśmy z niecierpliwością. Każda minuta wydawała się wiekiem. Wreszcie nastąpiły trzy wybuchy. Po każdym krzyczałem "Trafiony!" A załoga I-58 tańczyła ze szczęścia. - relacja Mohitsuro Hashimoto z zatopienia USS Indianapolis.
Okręt podwodny U-995 to ostatni U-boot, który po zakończeniu drugiej wojny światowej powrócił do Niemiec. Stało się to dopiero w 1971 roku, kiedy to zakupiony od Norwegów U-boot został przekształcony w okręt-muzeum i do dzisiaj stoi w Laboe pod Kilonią, przyciągając rzesze turystów. Dzieje tego okrętu na tle wojny na Morzu Norweskim przeciw konwojom zmierzającym do Rosji stanowią treść tej książki.
Pojedynek australijskiego krążownika „Sydney” i niemieckiego zakamuflowanego krążownika „Kormoran” to jedno z najbardziej pasjonujących i zagadkowych starć podczas drugiej wojny światowej. Podczas 352 dni rajdu prowadzącego przez Ocean Atlantycki i Ocean Indyjski łupem „Kormorana” padło 11 alianckich statków o łącznej nośności 68 724 tony. O przebiegu tego niezwykłego rajdu pisze dowódca okrętu Theodor Detmers.
Historia Emdena to gotowy scenariusz na najlepszy film przygodowy. Znajdziemy w niej niewiarygodne podstępy kapitana okrętu, które wręcz ośmieszają brytyjską Royal Navy niesamowitą odwagę załogi, która nie waha się wtargnąć do obcego portu i zatopić tam okręty wroga, zbombardować Madras, czy podjąć nierówną walkę z o wiele silniejszym przeciwnikiem jakim był australijski krążownik Sydney wreszcie rycerskość godną rycerzy okrągłego stołu: niezatapianie jednostek na których przebywają kobiety i dzieci, podejmowanie rozbitków i opieka nad nimi. A wszystko to opisane wartkim, pełnym anegdot językiem. Tej książki nie da się nie kochać.
Anna Wyganowska-Eriksson, wykorzystując zarówno wspomnienia własne, jak i relacje swoich kolegów – członków Plutonu Pancernego Batalionu „Zośka” - stworzyła niezwykłą opowieść o tym mało znanym, ale jakże ważnym oddziale w Powstaniu Warszawskim. Zdobycie „Gęsiówki”, pojedynek powstańczych, zdobycznych czołgów z niemieckimi, wreszcie dramatyczne przejście kanałami po upadku Starówki - to tylko nieliczne epizody z tej pasjonującej książki.
Dreadnought to nazwa okrętu, który stał się symbolem mocarstwowości państw w okresie od początku XX wieku do wybuchu pierwszej wojny światowej. To właśnie o tym okresie w kontekście rywalizacji dwóch europejskich potęg – Niemiec i Wielkiej Brytanii jest ta książka. Massie w swoim dziele skupia się przede wszystkim na ludziach władzy – od rodów królewskich, poprzez szefów rządów na admirałach i ludziach związanych z dyplomacją skończywszy. Barwność postaci i mnóstwo anegdotycznych wręcz historii z nimi związanych, a przede wszystkim znakomite pióro autora sprawia, że książkę czyta się z niesłabnącym zainteresowaniem, mimo tak wielkiej jej objętości. „Dreadnought” został przez wielu krytyków uznany za najlepszą książkę Roberta K. Massie, stając się od razu klasykiem historii XX w.
Od Pearl Harbor do Colombo - pasmo niewiarygodnych sukcesów Japończyków w pierwszej fazie wojny i jedyny sukces Amerykanów: słynny nalot na Tokio pułkownika Doolittle'a. Morison jak zwykle przedstawia wojnę z różnych punktów widzenia. Fantastyczna analiza ośrodków władzy Japonii w drodze do wojny. Czy Stany Zjednoczone są odpowiedzialne za wybuch wojny z Japonią? Dlaczego doszło do tak spektakularnej klęski w Pearl Harbor? Jak to się stało, że Japonia odniosła tak wiele sukcesów w tak krótkim czasie? Na te i wiele innych pytań odpowiada ta książka.
Pierwsza wojna światowa na morzu w mistrzowskiej narracji Roberta Massiego, laureata Nagrody Pulitzera. Autor kapitalnie rysuje główne postacie wydarzeń-od dworów królewskich poprzez członków rządów do dowódców flot i poszczególnych okrętów biorących udział w najważniejszych wydarzeniach pierwszej wojny światowej. Autor, podobnie jak w "Dreadnocie" wydanym przed kilku laty, nie szczędzi czytelnikowi wielu anegdotycznych historii, dzięki czemu jego opowieść czyta się jednym tchem.
Autor powstańczych wspomnień "Wicher wolności", tym razem opisuje walkę w podziemiu od kapitulacji wrześniowej do wybuchu Powstania Warszawskiego. A ponieważ pisanie to jego zawód - był dziennikarzem przedwojennym - stworzył pasjonujący obraz życia w Polskim Państwie Podziemnym, widzianym z jego perspektywy. Autor osobiście zakłada organizację niepodległościową w Wilnie, potem tworzy jej struktury w Warszawie, w końcu wchodzi w skład struktur AK. To założona przez niego drukarnia wydaje między innymi Biuletyn Informacyjny AK i pismo w języku niemieckim przeznaczone dla Niemców. Zagórski jak zwykle bez patosu opowiada niezwykłe historie zwykłych ludziach podziemia. Pierwsze krajowe wydanie! Poprzednie ukazało się jedynie w Londynie.
Michael Wittmann – legendarna postać, o której napisano setki artykułów i książek. Patrick Agte próbuje wyjaśnić jego fenomen. Ale przedstawia nam także innych bohaterów słynnej kompanii Tygrysów elitarnej jednostki – Dywizji Lieberstandarte SS Adolf Hitler – i ich niewiarygodne wyczyny. Tom drugi przedstawia walki w Normandii, w tym opis niewiarygodnej szarży samotnego czołgu Wittmanna na niezliczoną kolumnę czołgów alianckich. Na jej kanwie powstały najpopularniejsze wojenne gry komputerowe. Michael Wittmann (1914–1944) - najskuteczniejszy dowódca czołgu II wojny światowej. Na froncie wschodnim wziął udział w największej bitwie pancernej w historii – bitwie pod Kurskiem, a także w bitwie o Charków i w walkach o wydostanie się z kotła pod Czerkasami. Zniszczył 117 czołgów rosyjskich, w tym znaczną ilość słynnych T-34. Na Zachodzie walczył w Normandii, odnosząc dalsze sukcesy. Znalazł śmierć na polach Normandii we wnętrzu swojego czołgu.
Sprzymierzony kraj na granicy między wschodem a zachodem ! Wybuchowa mieszanka zorganizowanej przestępczości, skorumpowanych ośrodków władzy, wrogich agencji wywiadu rodzimych patriotów wspieranych przez aliantów. Bezpardonowa walka ze znieczulicą, bezprawiem i zdradą ! Pełen akcji thriller o zmaganiach sprawiedliwych w obronie prawdziwej demokracji oraz tradycyjnych wartości !
1 2 3 4 5
z 6
skocz do z 6