Menu

Nowik

Nowik
Od roku 2019 wszyscy uczniowie kończący szkołę podstawową piszą egzamin ósmoklasisty. Od tego czasu kilkakrotnie zmieniano zakres wymaganych umiejętności, które sprawdzano arkuszem egzaminacyjnym. Zmieniano liczbę zadań, ich punktację. Książka jest zbiorem 10 arkuszy opracowanych pod kątem wymagań obowiązujących od roku szkolnego 2024/2025.Każdy z arkuszy zawiera zadania otwarte i zamknięte, których liczba i punktacja jest zgodna z wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.Ponadto każdy arkusz graficznie jest bardzo zbliżony do materiałów ćwiczeniowych i arkuszy publikowanych na stronie CKE. Wewnątrz znajdują się miejsca do rozwiązywania zadań otwartych oraz karty do kodowania odpowiedzi do wszystkich typów zadań otwartych i zamkniętych.Do arkuszy dołączone są także przykładowe rozwiązania wszystkich zadań otwartych.Tak opracowany materiał pozwoli uczniom nie tylko dobrze powtórzyć umiejętności przewidziane w podstawie programowej, ale także poznać formułę egzaminu. Materiał można wykorzystywać podczas zajęć stacjonarnych, online oraz pracując samodzielnie.
Utrwalanie umiejętności matematycznych wymaga systematycznego ćwiczenia. Uczniowie powinni aktywnie uczestniczyć w lekcjach, ale dodatkowa praktyka w domu lub na zajęciach pozalekcyjnych może być niezbędna, aby osiągnąć pełne zrozumienie materiału.Karty pracy dla klas VII i VIII szkoły podstawowej są doskonałym narzędziem wspierającym proces nauki. Dla uczniów klasy VII przygotowano 22 karty z zadaniami, w tym 4 karty powtórzeniowe, wszystkie dostępne w dwóch wersjach: A i B. Natomiast dla klasy VIII opracowano 16 kart z zadaniami w wersjach A i B oraz 9 kart powtórzeniowych, które mają pomóc w przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty.Zadania zawarte na kartach są zaprojektowane tak, aby były przystępne dla uczniów. Te trudniejsze są oznaczone gwiazdką (*). Takie podejście pozwala uczniom na samodzielne rozwiązywanie zadań lub z minimalną pomocą nauczyciela czy innej osoby wspierającej. Ważne jest, aby uczniowie, którzy pracują z kartami, zapisywali pełne rozwiązania zadań, a nie tylko końcowe wyniki. Taki sposób pracy umożliwia nauczycielom ocenić samodzielność ucznia oraz przyzwyczaja uczniów do systematycznego zapisywania pełnych rozwiązań, co jest niezbędne do poprawnego rozumienia i rozwiązywania problemów matematycznych.Dzięki regularnym ćwiczeniom, uczniowie nie tylko utrwalają swoje umiejętności, ale także rozwijają logiczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów, co jest niezwykle ważne nie tylko na egzaminach, ale także w codziennym życiu.
Stacje zadaniowe to nie tylko sposób na zaktywizowanie wszystkich uczniów w tym samym czasie, ale także na atrakcyjne i angażujące podsumowanie materiału oraz doskonalenie umiejętności rachunkowych. Wśród zalet stacji zadaniowych należy wskazać również możliwość dostosowania tempa pracy każdego ucznia do jego indywidualnych potrzeb. Każdy uczeń bowiem może rozpocząć realizację zadań od wybranej stacji i poświęcić mu odpowiednią ilość czasu.Dodatkowo, praca w formie stacji zachęca uczniów do aktywnego udziału w procesie uczenia się, poprzez wymianę pomysłów i współpracę z kolegami – stacje zadaniowe świetnie nadają się bowiem do pracy w małych grupach.To nie tylko buduje atmosferę współpracy, ale także uczy umiejętności komunikacji i pracy zespołowej, które są niezbędne nie tylko w nauce matematyki, ale również w życiu codziennym.Książka „Matematyczne Stacje zadaniowe klasa V” obejmuje materiał omawiany w klasie 5 szkoły podstawowej, podzielony na siedem działów tematycznych. W każdym z nich znajdziecie Państwo dwie wersje stacji: podstawową i wzbogaconą o dodatkową aktywność: łamigłówkę, ćwiczenie logiczne, kodowanie. 
Liczby pierwsze są kluczowym elementem w matematyce i odgrywają istotną rolę w teorii liczb. Są to liczby naturalne większe od 1, które dzielą się tylko przez siebie i 1.Każda liczba naturalna większa od 1 może być rozłożona na iloczyn liczb pierwszych, co stanowi podstawę dla analizy struktury liczb całkowitych.Teoria liczb pierwszych jest obszarem matematyki, który wciąż skrywa wiele tajemnic i nierozwiązanych problemów. Istnieje wiele hipotez dotyczących liczb pierwszych, takich jak hipoteza Goldbacha, mówiąca o tym, że każda liczba parzysta większa od 2 może być zapisana jako suma dwóch liczb pierwszych. Hipoteza o liczbach bliźniaczych zakłada istnienie nieskończenie wielu par liczb bliźniaczych, czyli takich, których różnica wynosi 2. Hipoteza Riemanna natomiast dotyczy rozkładu liczb pierwszych w ciągu liczb naturalnych i jest jednym z najważniejszych nierozwiązanych problemów matematycznych. Te zagadnienia stanowią fascynujący obszar badań matematycznych, który wciąż przyciąga uwagę matematyków z całego świata.
Elementom Euklidesa zawdzięczamy współczesny styl uprawiania geometrii w szkole – geometrię bez liczb – jak w traktacie greckiego matematyka.Geometria w starym euklidejskim stylu, bez liczb, stale cieszy się powodzeniem i ma swój wdzięk. Często występuje obok geometrii nowej. Ale dzisiaj  już nie pełni takiej roli w edukacji powszechnej, jak kiedyś. Dzisiaj najbardziej popularną figurą geometryczną jest prostokąt, kartka papieru A5, i A4, na których uczniowie piszą i rysują.Nasza książka nie jest systematycznym kursem geometrii. To jest raczej pewna kolekcja tematów pożytecznych dla nauczyciela i osadzonych w otaczającym świecie.Zakładamy, że każdy nauczyciel matematyki przeszedł przez zwykły kurs geometrii. Tu staramy się powiązać tę wiedzę z tym, co się dzieje w bezpośrednim środowisku każdego ucznia i każdego nauczyciela, i każdego z nas.
Lekcje utrwalające i powtórzeniowe w procesie uczenia się i nauczania matematyki mają bardzo ważną rolę do odegrania. Bezdyskusyjny jest fakt, że rolą ich jest utrwalanie nabytych już przez uczniów umiejętności czy powtórzenie ich przed pracą pisemną.Mają one jednak jeszcze jedną chyba ważniejszą funkcję, a mianowicie funkcję motywacyjną.Powinny być tak organizowane, aby uczniów, którzy opanowali już materiał nie zanudzić, a pozostałym powinny stwarzać odpowiednie warunki do pracy w ich tempie, dostosowanym do indywidualnych możliwości.Książka „Matma inaczej Lekcje powtórzeniowe i utrwalające” rozwija także myślenie krytyczne, które uczy nas analizy oraz wyboru odpowiednich strategii , co jest niezwykle istotne nie tylko dla nauczycieli matematyki, ale także dla samorozwoju uczniów.  
Utrwalanie umiejętności matematycznych wymaga wielu ćwiczeń. Uczniowie powinni wykonywać ćwiczenia przede wszystkim na lekcjach, ale czasem to nie wystarcza i trzeba także ćwiczyć w domu lub na dodatkowych zajęciach.Karty pracy obejmują podstawowe zadania, które uczeń klasy VI szkoły podstawowej powinien rozwiązywać, aby móc nabyć odpowiednie do danego poziomu umiejętności.W książce zamieszono 20 kart pracy z zadaniami (w wersji A i w wersji B) oraz 7 kart powtórzeniowych. Zadania są proste, pozwolą każdemu uczniowi rozwiązać je samodzielnie lub tylko z niewielką pomocą nauczyciela czy innej osoby wspomagającej pracę ucznia.Do kart pracy zostały zamieszczone wzory kart analiz, w których nauczyciel rejestruje wykonanie zadańi może ocenić stopień opanowania przez ucznia poszczególnych, sprawdzanych przez zadania, umiejętności. Książka zawiera także odpowiedzi. 
Utrwalanie umiejętności matematycznych wymaga wielu ćwiczeń.Uczniowie powinni wykonywać ćwiczenia przede wszystkim na lekcjach, ale czasem to nie wystarcza i trzeba także ćwiczyć w domu lub na dodatkowych zajęciach.Karty pracy obejmują podstawowe zadania, które uczeń klasy V szkoły podstawowej powinien rozwiązywać, aby móc nabyć odpowiednie do danego poziomu umiejętności.W książce zamieszono 25 kart pracy z zadaniami (w wersji A i w wersji B).Zadania są proste, pozwolą każdemu uczniowi rozwiązać je samodzielnie lub tylko z niewielką pomocą nauczyciela czy innej osoby wspomagającej pracę ucznia. Są one ułożone działami (np. liczby naturalne, ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe, geometria itp.), co umożliwia ich stosowanie do dowolnie realizowanego przez nauczyciela programu nauczania.Książka zawiera także odpowiedzi.
Utrwalanie umiejętności matematycznych wymaga wielu ćwiczeń. Uczniowie powinni wykonywać ćwiczenia przede wszystkim na lekcjach, ale czasem to nie wystarcza i trzeba także ćwiczyć w domu lub na dodatkowych zajęciach.Karty pracy obejmują podstawowe zadania, które uczeń klasy IV szkoły podstawowej powinien rozwiązywać, aby móc nabyć odpowiednie do danego poziomu umiejętności.W książce zamieszczono 27 kart pracy z zadaniami (w wersji A i w wersji B).Zadania są proste, pozwolą każdemu uczniowi rozwiązać je samodzielnie lub tylko z niewielką pomocą nauczyciela czy innej osoby wspomagającej pracę ucznia. Są one ułożone działami (np. liczby naturalne, ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe, geometria itp.), co umożliwia ich stosowanie do dowolnie realizowanego przez nauczyciela programu nauczania. Książka zawiera odpowiedzi. 
Książka ta zawiera materiały do pracy z uczniami mającymi problemy z uczeniem się matematyki na poziomie klas IV–VI.W tych klasach kształtują się u dzieci podstawowe umiejętności matematyczne,a zwłaszcza sprawności w liczeniu w zakresie liczb wymiernych. Bez tych sprawności – inne, trudniejsze zadania i problemy matematyczne, nie pozwolą dzieciom wznieść się na wyżyny, bo pokonają je błędy rachunkowe, a także znacznie wolniejsze tempo pracy.Dla każdej z klas opracowano różne formy sprawdzania umiejętności.W książce znajdują się:Sprawdziany wstępne w klasach IV–VISprawdziany – badania wyników po okresie I semestru w każdej klasie.Kartkówki kontrolne do każdej klasyKarty analizy sprawdzianów wstępnych i badania wyników po I semestrze oraz kartkówekKarty ćwiczeń oznaczone np. K1, K2 itp.Odpowiedzi do sprawdzianów i kartkówek
Książka zawiera zadania przygotowujące uczniów klas VII–VIII do konkursów matematycznych.Zadania są zróżnicowane – dotyczą arytmetyki, algebry, geometrii i kombinatoryki. Posiadają pełne rozwiązania, poza kilkunastoma zadaniami przeznaczonymi do całkowicie samodzielnej pracy. Aby ułatwić korzystanie z książki zadania zostały pogrupowane w rozdziałach. Niektóre z zadań są trudniejsze i wymagają więcej czasu na rozwiązanie.Na końcu książki zamieszczamy przykładowy zestaw zadań do egzaminu po ósmej klasie.
Książka Matematyka w liceum. Kodowane obrazki ma formę kart pracy dla uczniów liceum, które pomagają w powtórce i utrwaleniu wiadomości ze wszystkich działów matematyki. Taka forma zadań zwiększa motywację, angażuje do pracy, daje poczucie satysfakcji.Tylko ci uczniowie, którzy poprawnie rozwiążą wszystkie zadania otrzymują nagrodę – odkodowany obrazek.Książka zawiera 35 zagadnień. Znajdziemy w niej m.in. : równania wielomianowe, obliczanie wyrazów ciągu, wzory redukcyjne, wyznaczanie pochodnej funkcji, zadania o ciągach, równanie okręgu, kombinatoryka i wiele innych.
Książka Matematyczne stacje zadaniowe – czyli jak zaktywizować uczniów na lekcji? zawiera gotowe materiały do wykorzystania w klasie czwartej , które pozwolą na pracę metodą stacji zadaniowych.  Metoda  sprawdza się przy powtórkach i podsumowaniach określonej partii materiału. Angażuje wszystkich uczniów ( w tym samym czasie), pozwala każdemu z nich pracować w swoim tempie. Stacje są tak pomyślane, aby uczeń mógł rozpocząć rozwiązywanie zadań od dowolnego z nich. Jeśli poprawie wykona zadanie, otrzyma informację, które z nich ma rozwiązać jako kolejne.Metody aktywizujące stymulują uczniów do kreatywnego działania i nawiązywania współpracy celem skutecznego rozwiązania problemu. Jeśli dodatkowo „wyciągniemy” ucznia z ławki, a nawet więcej – z klasy lub budynku szkoły, mamy gwarancję, że w tych nietypowych warunkach uczeń będzie funkcjonował zupełnie inaczej. Jeśli chcemy, aby lekcje powtórzeniowe czy zajęcia dodatkowe wyglądały inaczej niż dotychczas, a uczniowie z zaciekawieniem podchodzili do realizacji kolejnych zadań – polecamy tę książkę.Justyna Klimczyk – nauczycielka informatyki i matematyki w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie. Autorka bloga „TIKowy Belfer”, na którym m.in. dzieli się swoimi pomysłami, opisuje ciekawe narzędzia TIK, udostępnia zgromadzone kolekcje narzędzi webowych oraz umieszcza materiały dla swoich uczniów. Należy do społeczności SUPERBELFRZY RP. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, Microsoft Innovative Educator Expert, ambasadorka Wakeleta.
Od roku 2019 wszyscy uczniowie kończący szkołę podstawową piszą egzamin ósmoklasisty.W latach 2023 i 2024 obowiązuje ograniczony zakres umiejętności, które będą sprawdzane podczas egzaminu. Ich zakres został przedstawiony przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w dokumencie „Aneks do Informatora o egzaminie ósmoklasisty z matematyki”.Książka jest zbiorem 4 arkuszy opracowanych pod kątem aktualnych wymagań egzaminacyjnych. Każdy z arkuszy zawiera zadania otwarte i zamknięte, których liczba i punktacja jest zgodna z wytycznymi CKE. Ponadto każdy z arkuszy graficznie maksymalnie zbliżony jest do  materiałów ćwiczeniowych oraz arkuszy publikowanych na stronie CKE.Wewnątrz znajdują się strony do rozwiązywania zadań otwartych, karty do kodowania odpowiedzi do zadań otwartych i zamkniętych oraz propozycje rozwiązań wszystkich zadań otwartych.Tak opracowany materiał pozwoli uczniom dobrze przygotować się do egzaminu. Z wykorzystaniem książki można pracować w klasie lub indywidualnie w domu. 
Książka „Matura od 2023. Matematyka. Arkusze dla zakresu podstawowego” jest zgodna z najnowszymi wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (na lata 2023 i 2024) i pomoże uczniowi skutecznie przygotować się do matury z matematyki w nowej formule. Książka zawiera osiem arkuszy, a w każdym z nich jest 30 zadań. Do wszystkich zadań są podane odpowiedzi, a do zadań otwartych zasady punktowania i przykładowe rozwiązania.W przygotowanych autorskich arkuszach znajdują się wszystkie typy zadań obowiązujące w nowej formule, tzn.: zadania zamknięte, między innymi: wielokrotnego wyboru, typu prawda–fałsz, na dobieranie. Zadania otwarte, a wśród nich: zadania z luką, wymagające uzupełnienia albo zapisania odpowiedzi, zadania krótkiej odpowiedzi oraz zadania rozszerzonej odpowiedzi, wymagające utworzenia strategii. Do wszystkich zadańW arkuszu maturalnym dla zdających maturę w latach 2023–2024 ograniczono liczbę zadań na dowodzenie do jednego oraz usunięto: zadania na dowody geometryczne, zadania z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia do potęgi stopnia trzeciego, rozwiązywanie równań wielomianowych w szczególności równań dwukwadratowych, rozwiązywanie układów równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, ciągi określone wzorem rekurencyjnym, twierdzenie sinusów oraz zagadnienia dotyczące brył obrotowych.Książka „Matura od 2023. Matematyka. Arkusze dla zakresu podstawowego” to bardzo użyteczne narzędzie w pracy nauczyciela. Arkusze pomogą przy powtórkach materiału, będą wparciem w ćwiczeniu zadań w nowej formule.
Książka „Matura od 2023. Matematyka. Zbiór zadań maturalnych dla zakresu podstawowego” jest zgodna z najnowszymi wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (na lata 2023 i 2024) i pomoże uczniowi skutecznie przygotować się do matury z matematyki w nowej formuleZadania ułożone są tematycznie według głównych działów obowiązujących w podstawie programowej, są zróżnicowane i obejmują wszystkie typy. Na początku każdego działu podane są wymagania szczegółowe, obowiązujące na egzaminie maturalnym od 2023 roku.Wszystkie zadania, zarówno zamknięte, jak i otwarte, są w pełni rozwiązane, a dowody algebraiczne przeprowadzone.„Matura od 2023. Matematyka. Zbiór zadań maturalnych dla zakresu podstawowego” będzie także bardzo użytecznym narzędziem w pracy nauczyciela. Może pomóc przy powtórkach materiału, wspierać w ćwiczeniu umiejętności koniecznych, aby uczeń bez obaw przystąpił do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym.
Drzewko matematyczne jest znanym od dawna schematem graficznym używanym w nauczaniu matematyki, który ułatwia uczniom zrozumienie podstawowych pojęć. Jego zastosowanie może być jednak dużo szersze i pomaga dzieciom zrozumieć zależności, które napotykają w codziennym życiu, jak np. płatności w sklepach, składniki dań, nuty w muzyce czy pisanie kodu komputerowego. Jest to jeden z wielu grafów, z którymi uczeń spotyka się na kolejnych etapach swojej edukacji. Dlatego to proste matematyczne narzędzie może stać się magiczną pomocą w rozwoju myślenia dziecka.Książka Uczę się matematyki z Magicznym Drzewem powstała z myślą o rodzicach, którzy pragną wspierać swoje dzieci w rozwoju myślenia i w procesie uczenia się. Skorzystać z niej mogą również nauczyciele jak i studentki, studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Magiczne Drzewo może być także pomocne nauczycielom pracującym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zamieszczone tu propozycje ćwiczeń wspierają realizację treści nauczania przewidzianych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. 
Matematyczne pomieszanie z poplątaniem to zbiór zadań i zestawów powtórkowych obejmujących zagadnienia z podstawy programowej dla klas IV–VI szkoły podstawowej.Zadania znajdujące się w książce celowo nie są pogrupowane tematycznie, ułatwia to nauczycielowi całościowe powtarzanie oraz utrwalanie materiału.W zbiorze zamieszczono nie tylko wyniki, ale także poszczególne etapy rozwiązywania zadań i dlatego jest to także świetny materiał do samodzielnej pracy ucznia.Matematyczne pomieszanie z poplątaniem to : zadania tekstowe dla klas IV-V i klas VI, zestawy lekcyjne dla klas IV-VI składające się z informacji oraz zadań o różnym stopniu trudności, zadania projektowe, które wymagają dużej samodzielności od uczniów, krótkie przykłady z różnych działów oraz zadania ćwiczące rysowanie figur oraz dokładność rysunku.
Książka przeznaczona jest dla uczniów klas VI, VII i VIII szkoły podstawowej. Zadania zawarte w zbiorze służą poznaniu, utrwaleniu i zastosowaniu ważnych pojęć z geometrii. Zadania z geometrii dla klas VI–VIII będą również pomocne w przygotowaniu do egzaminu kończącego szkołę podstawową.Wszystkie podane zadania mają rozwiązania lub odpowiedź. Książka polecana do samodzielnej pracy.
Książka Nietypowe zadania z matematyki dla licealistów składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zestawy nietypowych zadań zgodnych z podstawą programową na poziomie rozszerzonym w liceum. Są to zadania ze wszystkich działów matematyki realizowanych w szkole średniej (poziom rozszerzony). Część druga to kilka szczegółowych zagadnień z programu liceum. Wiele zadań można rozwiązać w pamięci (co wcale nie oznacza, że są to zadania łatwe). Niektóre wymagają prostych rachunków. Książka zawiera zadania o różnym stopniu trudności, które sprawdzają rozumienie i umiejętność syntezy odpowiednich partii materiału oraz pobudzają do myślenia i rozwijają kreatywność.
Są uczniowie z trudnościami w uczeniu się matematyki, którzy dotarli już do III etapu edukacyjnego, z zaległościami z poprzednich etapów oraz tacy, którzy mają zakorzenioną niechęć do tego przedmiotu. Przyczyn takiej sytuacji można szukać w nieskuteczności działań dydaktycznych i wychowawczych szkoły ale mogą one wynikać z zaniedbań w rodzinie i środowisku lub w lenistwie samego ucznia. Czasami wystarczy zwiększenie poziomu motywacji do nauki, wzmocnienie samooceny czy rozwinięcie zainteresowania matematyką, aby skierować tych ich na właściwe tory.Materiał zebrany w tej książce adresowany jest zarówno do uczniów, u których trudności w uczeniu się matematyki wynikają z różnego rodzaju zaniedbań, jak i do tych z zaburzeniami rozwojowymi o różnym charakterze i nasileniu.Publikację polecamy także jako pomoc w przygotowaniu słabszych uczniów do matury.
Książka przeznaczona jest dla uczniów klas VI, VII i VIII szkoły podstawowej. Zbiór ma służyć poznaniu, utrwaleniu i rozszerzeniu wiedzy z arytmetyki na tym etapie nauczania. W Zadaniach z arytmetyki dla uczniów klas VI­VIII znajdziemy sporo ciekawych tematów i zadań, które wymagają wyobraźni, logicznego myślenia oraz spostrzegawczości. Zostały pogrupowane tak, aby ułatwić pracę z książką uczniom oraz nauczycielom. W zbiorze znajdziemy działy: liczby naturalne, liczby pierwsze, kwadraty liczb naturalnych, ułamki zwykłe, ułamki dziesiętne, procenty, potęgi, pierwiastki.
Zebrane w Matematyce bez prądu pomysły można wykorzystywać podczas lekcji matematyki na każdym poziomie nauczania, a także na zajęciach dodatkowych. Książka pomaga zaktywizować uczniów oraz urozmaicić lekcję bez użycia tabletów, tablicy multimedialnej i innych urządzeń. Można zaobserwować, że to, co kiedyś było atrakcyjne i zaciekawiało, aktualnie dla uczniów jest czymś naturalnym. Dodatkowo każde złamanie reguły, zmiana zasad bardzo pozytywnie wpływają na proces zapamiętywania i aktywność na lekcji.
Zbiór zadań kierowany jest do uczniów szkół średnich interesujących się matematyką, którzy pragną rozszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć uzdolnienia w tym kierunku. Książka będzie pomocna w przygotowaniach do różnych konkursów matematycznych. W końcowej części tej publikacji zamieszczony jest Dodatek zawierający ciekawe informacje, przykłady, problemy i zadania do całkowicie samodzielnej pracy.
1 2
z 2
skocz do z 2