Menu

Agnieszka Sosnowska

Książka Performans oporu ma formę historii mówionej, czyli opiera się na osobistych przeżyciach i opiniach mówiących. To seria wywiadów o czasach PRL z wybitnymi polskimi artystami i aktywistami. Rozmowy te niejednokrotnie rzucają nowe światło na akcje przeprowadzane przed laty, problematyzują pojęcie performansu oporu oraz stawiają pytania o możliwości tworzenia sztuki zaangażowanej i sens radykalnych gestów w czasach PRL i dzisiaj. Agnieszka Sosnowska – kuratorka w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, badaczka związana z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie obroniła doktorat. Absolwentka wiedzy o kulturze oraz filozofii na UW. Zajmuje się praktykami artystycznymi na styku sztuk performatywnych i wizualnych, a także współczesnymi teoriami dotyczącymi filozofii teatru i performatywności.
W książce szukam pierwszych przejawów procesów, tóre dzisiaj obserwujemy w dojrzałej formie i często wiążemy ze zwrotem perfomatywnym w sztuce. Analizę buduję wokół praktyk artystycznych, które w momencie, gdy się pojawiły - czyli mniej więcej w połowie XX wieku - były trudne do nazwania, ale posiadały wywrotowy potencjał (nawet jeśli nie w pełni go wykorzystywały), na rożne sposoby przekraczały granicę między sztukami wizualnymi a perfomatywnymi albo wprowadzały nową perspektywę myślenia o intermedialności. Zarówno ambalaże Tadeusza Kantora, amerykański minimalizm, środowisko The Factory, jak i początki biograficznej tworczości Christiana Boltańskiego łączy próba przedefiniowania pola sztuki i rozbicia zastanych struktur myślenia i tworzenia, co, jak twierdzę, mogło dokonać się miedzy innymi za sprawą teatralności. Fragment rozdzialu "Zakończenie. Znikający punkt"