Menu

Błażej Suproń

Trwająca od kilkunastu lat ekspansja przedsiębiorstw polskiego transportu drogowego ładunków na unijnym rynku usług doprowadziła do osiągnięcia przez niego pozycji lidera w Unii Europejskiej. Potwierdzeniem sukcesu gospodarczego w tym sektorze są tysiące samochodów ciężarowych polskich przewoźników codziennie przemierzających drogi wszystkich krajów europejskich. Rozwój polskiego transportu samochodowego był możliwy dzięki jego specyficznym cechom, umożliwiającym płynne przejście przedsiębiorców do działania w warunkach gospodarki rynkowej i przynależności Polski do Unii Europejskiej. Proponowana książka, będąca studium rozwoju polskiego międzynarodowego transportu drogowego, stanowi doskonały przykład korzyści płynących z integracji gospodarczej, a także ciężkiej pracy przedsiębiorców. Autorzy podjęli się w niej omówienia przyczyn tego sukcesu i jego uwarunkowań, określenia perspektyw rozwoju transportu drogowego ładunków w Unii Europejskiej w warunkach zmian prawnych regulujących działalność samochodowych przewoźników ładunków po wprowadzeniu pakietu mobilności, oddziaływania zmian na rynku pracy oraz wyzwań wynikających z nowej polityki transportowej i ekologicznej. Zalety książki, wyróżniające ją spośród innych, poświęconych podobnej tematyce to: • nowe, bardziej kompleksowe spojrzenie na polski sektor transportu drogowego ładunków, jego przeszłość, stan obecny i perspektywy, a także wkład w gospodarkę Polski i Unii Europejskiej; • przedstawienie pozycji polskich przedsiębiorstw transportu drogowego ładunków w Unii Europejskiej oraz ich szans i zagrożeń na tym rynku; • zaprezentowanie rzadko opisywanych w literaturze zjawisk oddziałujących na transport drogowy ładunków, uwarunkowań regulacyjnych wynikających z polityki UE wobec transportu drogowego ładunków, rynku pracy i innych, mających istotne znaczenie dla konkurencyjności polskich przedsiębiorstw działających w tym sektorze; • przydatność informacji zawartych w książce zarówno dla kadry akademickiej, jak i praktyków zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy; • możliwość szczegółowego zapoznania się ze wszystkimi aspektami funkcjonowania tej gałęzi polskiej gospodarki na podstawie studium przypadku przewoźników międzynarodowych z woj. zachodniopomorskiego. Publikacja jest przeznaczona dla studentów kierunków ekonomicznych i technicznych (ekonomii, logistyki, transportu), menedżerów przedsiębiorstw transportu drogowego ładunków, spedycyjnych, przedstawicieli firm konsultingowych, pracowników instytucji publicznych powiązanych z funkcjonowaniem transportu drogowego i jego infrastruktury. Być może zainteresuje także naukowców zajmujących się problematyką ekonomiki transportu drogowego i zagadnieniami wpływu sektora transportu drogowego ładunków na gospodarkę.
Rozliczanie czasu pracy kierowców stanowi stosunkowo nową i praktyczną dziedzinę, która łączy elementy rachunkowości, kadr i płac oraz prawa. Ze względu na szeroki zakres regulacji ich praktyczne zastosowanie może być zagadnieniem skomplikowanym. Jednocześnie znajomość zagadnień związanych z szeroko rozumianym rozliczaniem czasu pracy kierowców jest niezbędna zarówno dla przedsiębiorców transportowych, spedytorów, dyspozytorów, kierowców zawodowych, jak i księgowych rozliczających przedsiębiorstwa transportowe. Właściwie zastosowane przepisy mogą przynieść przedsiębiorstwom wymierne korzyści finansowe oraz optymalizację kosztów prowadzonej działalności, natomiast ich błędne zastosowanie często prowadzi do wysokich kar finansowych. Książka zawiera stan prawny na dzień 31.01.2023. Została napisana na podstawie blisko 10-letniej praktyki autora w branży transportowej. Jako jedna z nielicznych publikacji na rynku koncentruje się na wiedzy niezbędnej do właściwego rozliczania czasu pracy kierowców i zarządzania przedsiębiorstwem transportowym. Dostarcza kompleksowych informacji dotyczących rozliczania kierowców, planowania i organizacji przedsiębiorstwa transportowego. Zawiera wszystkie najważniejsze zagadnienia, jakie powinna znać każda osoba mająca zawodowo do czynienia z drogowym przewozem ładunków. Autor zawarł w niej także odpowiedzi na pytania, jakie w czasie swojej praktyki otrzymał od przedsiębiorców transportowych, kierowców oraz księgowych. Zamieścił również praktyczne wskazówki zapobiegające popełnianiu częstych błędów spotykanych w przedsiębiorstwach transportowych. Niniejsze kompendium zawiera szczegółowe omówienie wszystkich aspektów prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze transportu drogowego ładunków. Zostało podzielone na pięć części: • Podejmowanie i wykonywanie działalności transportowej - wszystkie informacje w zakresie uzyskiwania licencji oraz zezwoleń, a także poprawnego wykonywania różnych rodzajów przewozów w Polsce i Unii Europejskiej. • Czas pracy kierowców - właściwe planowanie czasu pracy kierowców, takie jak: przerwy, odpoczynki dobowe i tygodniowe, dzienne okresy aktywności. • Tachografy i rejestracja okresów aktywności kierowcy - wszystkie informacje na temat zasad poprawnej obsługi tachografów oraz rejestrowania aktywności przez kierowców. • Rozliczanie czasu pracy kierowców - praktyczne aspekty związane z kadrami i płacami w firmach transportowych (od tematyki przygotowania właściwych umów, poprzez poprawne naliczanie wynagrodzeń, po przepisy BHP). • Kontrole - prowadzenie kontroli przez krajowe i zagraniczne służby kontrolne oraz właściwe przygotowanie się do nich.