Menu

Ewa Horwath

Rozbudza zainteresowanie literaturą i kulturą Uporządkowanie tekstów literackich według bliskich uczniom kręgów tematycznych, takich jak dom, rodzina, szkoła, przyjaźń, poszukiwanie własnej tożsamości, zachęca do czytania i przybliża omawiane treści. Obecność tekstów z literatury współczesnej dla młodzieży (np. A. Onichimowskiej Lot Komety, D. Terakowskiej Tam, gdzie spadają Anioły czy W. Pielewina Hełm grozy) stanowi dla ucznia istotny argument, by sięgnąć po lekturę. Lekcje poświęcone dziełom sztuki ułatwiają naukę interpretowania nieliterackich tekstów kultury. Zróżnicowane ćwiczenia (odwołujące się np. do innych dzieł literackich, dotyczące zagadnień filozoficznych, sztuki filmowej, komunikacji językowej czy prac plastycznych i dzieł muzycznych) pomagają nauczycielowi prowadzić ciekawsze i bardziej urozmaicone lekcje, a uczniowi dają gwarancję lepszego zrozumienia tekstów i uczą sztuki ich interpretacji. Polecenia do obowiązkowych lektur wymienionych w nowej podstawie programowej pozwalają na omówienie i sprawdzenie znajomości wymaganych pozycji książkowych. Zachęca do czytania, pisania i mówienia Teksty, zarówno klasyczne, jak i z popularnej wśród młodzieży literatury współczesnej, zostały uporządkowane według kręgów tematycznych, co pomaga w zainteresowaniu uczniów przedmiotem. Podręcznik kładzie duży nacisk na tworzenie różnych form wypowiedzi, takich jak recenzja, rozprawka, wywiad, list otwarty, opis sytuacji, kondolencje, dzięki czemu kształci umiejętności z zakresu retoryki i stylistyki wymagane w nowej podstawie programowej. Podręcznik składa się z siedmiu rozdziałów: 1. Budować swoją tożsamość 2. Szukać drogowskazów 3. Nie ulegać złudzeniom 4. Być dla innych 5. Pilnować zgody 6. Cenić wolność 7. Nie tracić nadziei Niezbędne materiały w jednym podręczniku Podręcznik przeplatający treści literacko-kulturowe ze związanymi z nimi zagadnieniami z nauki o języku daje nauczycielowi komfort pracy bez konieczności sięgania do dodatkowych źródeł. Zagadnienia z nauki o języku zostały wyraźnie wyodrębnione na pomarańczowych aplach, dzięki czemu odnalezienie ich nie sprawia trudności, a budowa podręcznika jest przejrzysta i funkcjonalna.
Podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura” dla klasy 4. otwiera cykl, który zgodnie z wymaganiami nowej podstawy programowej, ćwiczy podstawowe umiejętności, rozwija aktywność uczniów, pasję poznawczą, gotowość do stawiania pytań, otwartość i kreatywność. W cyklu zaproponowano dwa osobne (na każdy semestr) podręczniki z ćwiczeniami do nauki o języku i ortografii. Takie rozwiązanie sprzyja porządkowaniu wiedzy i ułatwia jej systematyzowanie. Pozwala nauczycielowi lepiej zaplanować lekcję języka polskiego. Teksty i zadania dostosowano do percepcji dziecka, wśród przykładów literackich przeważają współczesne utwory z literatury młodzieżowej dopełnione literacką klasyką (wyznaczoną przez podstawę programową). Podręczniki – zgodnie z zaleceniami współczesnej pedagogiki – łączą naukę z zabawą, zachowując wyważone proporcje poleceń analityczno-interpretacyjnych z działaniami o charakterze zabawowym, rozwijającymi kreatywność uczniów. Lekcje dodatkowe pozwalają na rozwijanie zainteresowań uczniów oraz zapewniają komfort pracy nauczycielowi. Ćwiczenia, zadania powtórkowe i testy przygotują każdego ucznia do sprawdzianu po klasie 6. Podręcznik kładzie nacisk na indywidualizację nauczania i zawiera zadania do realizacji metodą projektu oraz nowatorskie, rozwijające kreatywność uczniów bloki Zabawy wyobraźni. Każda jednostka lekcyjna stanowi zamkniętą całość metodyczną.
Praca z podręcznikami z cyklu Słowa z uśmiechem gwarantuje skuteczność i swobodę nauczania, dostęp do znakomitego doboru tekstów, a także aktywną naukę gramatyki. Cykl Słowa z uśmiechem rozwija aktywność i pasję poznawczą, poprzez łączenie nauki z zabawą oraz zachowanie wyważonych proporcji poleceń z działaniami o charakterze zabawowym, rozwijającymi kreatywność uczniów, np. Określ typy związków wyrazowych zapisanych w labiryncie. Następnie przejdź wyznaczone trasy, a dowiesz się, symbolami których państw są zwierzęta umieszczone w ich godłach czy Policz, ile jest w tekście form czasu przeszłego czasowników, a dowiesz się, jaka zasada nauczania obowiązywała dawnych uczniów. Odpowiednia formuła pozwala dziecku na samodzielne odkrywanie interesujących zjawisk językowych i reguł ortograficznych. Podręcznik proponuje różne typy ćwiczeń na różnych poziomach trudności: ćwiczenia wprowadzające, pozwalające na obserwację materiału językowego i ułatwiające wnioskowanie. Ćwiczenia utrwalające, kształcące świadomość językową ucznia i jego umiejętności komunikacyjne, które skłaniają uczniów do systematyczności i wspierają samodzielny rozwój umiejętności. Wyraźne wyodrębnienie w ramkach Zapamiętaj! reguł gramatycznych co ułatwia ich zapamiętanie. Atrakcyjne ćwiczenia ortograficzne utrwalają umiejętność poprawnego pisania. Zadania, rysunki i gry tworzą atmosferę dobrej zabawy i przynoszą uczniom satysfakcję z samodzielnej pracy. Treść ułożona według podstawowych działów nauki o języku porządkuje wiedzę. W klasie 5 są to: Litery i głoski, Części mowy, Składnia, Wyrazy i związki wyrazowe oraz dział ortograficzny podzielony na dwie części – Piszę poprawnie. Bloki powtórkowe (To już znamy, powtarzamy, Pół żartem, pół serio) i sprawdzian (Wiem, umiem, rozumiem) na końcu każdego rozdziału pozwalają utrwalić wiedzę i umiejętności.
Praca z podręcznikami z cyklu Słowa z uśmiechem gwarantuje skuteczność i swobodę nauczania, dostęp do znakomitego doboru tekstów, a także aktywną naukę gramatyki. Swoboda nauczania: Zamieszczenie w osobnych podręcznikach zagadnień literacko-kulturowych i językowych zapewnia skuteczność pracy i skupia uwagę uczniów na jednym obszarze nauczania. Budowa cyklu umożliwia swobodę nauczania, daje możliwość pracy zgodnie z własnymi preferencjami. Bogactwo różnorodnych poleceń do treści literackich (m.in. polecenia do lektur wprowadzonych nową podstawą programową) i językowych zapewniają skuteczną naukę. Rozdzielenie literatury od gramatyki gwarantuje, że materiał z obu dziedzin jest przejrzysty i uporządkowany, dzięki czemu łatwiej odnaleźć niezbędne treści. Znakomity dobór tekstów w podręczniku Literatura i kultura: Teksty ze współczesnej literatury młodzieżowej dopełnione literacką klasyką są dostosowane do wieku i percepcji ucznia, pomagają w zainteresowaniu przedmiotem i rozbudzają wrażliwość. Atrakcyjna forma prezentowania obowiązkowych tekstów literackich zachęca i mobilizuje do czytania, pisania, dyskutowania i poznawania nowych treści. Współczesne teksty literackie mówią o sprawach bliskich uczniowi, sprawiają, że lekcje języka polskiego są ciekawe i zajmujące. Przyjazne i łatwe w odbiorze teksty oraz dostosowana do wieku uczniów długość fragmentów sprawia, że uczniowie chętniej je czytają. Spis działów z podręcznika: „Bratnie dusze” „Mali i wielcy w historii” „Herosi mitów i legend” „Bawiąc się słowami” „Mali i wielcy podróżnicy”
Rozbudza zainteresowanie literaturą i kulturą Uporządkowanie tekstów literackich w oparciu o wartości uniwersalne bliskie uczniom oraz kręgi tematyczne związane z dojrzewaniem. Budowaniem tożsamości w wymiarze indywidualnym, narodowym i kulturowym co zachęca do czytania i przybliża omawiane treści. Dodatkowe chronologiczne uporządkowanie w obrębie motywów z odwołaniem do kontekstu historycznoliterackiego oraz uporządkowanie genologiczne służy usystematyzowaniu i wzbogaceniu wiedzy ucznia i przygotowuje go do nauki na kolejnym etapie kształcenia. Obecność tekstów z literatury współczesnej dla młodzieży (np. A. Sapkowskiego Granica możliwości) stanowi dla ucznia istotny argument, by sięgnąć po lekturę. Lekcje poświęcone dziełom sztuki ułatwiają naukę interpretowania nieliterackich tekstów kultury. Zróżnicowane ćwiczenia (odwołujące się do innych dzieł literackich, dotyczące zagadnień filozoficznych, sztuki filmowej, komunikacji językowej czy prac plastycznych i dzieł muzycznych) pomagają nauczycielowi prowadzić bardziej urozmaicone lekcje, a uczniowi dają gwarancję lepszego zrozumienia tekstów i uczą sztuki ich interpretacji z wykorzystaniem potrzebnych kontekstów. Polecenia do obowiązkowych lektur wymienionych w nowej podstawie programowej pozwalają na ciekawe omówienie i utrwalenie znajomości wymaganych pozycji książkowych. Zestawy zadań projektowych zebrane na końcu każdego rozdziału ułatwiają realizowanie zespołowych prac długoterminowych oraz kształtują samodzielność uczniów. Niezbędne materiały w jednym podręczniku Podręcznik łączący treści literacko-kulturowe ze związanymi z nimi zagadnieniami z nauki o języku daje nauczycielowi komfort pracy bez konieczności sięgania do dodatkowych źródeł. Zagadnienia dotyczące kształcenia językowego zostały wyraźnie wyodrębnione na pomarańczowych polach, dzięki czemu odnalezienie ich nie sprawia trudności, a budowa podręcznika jest przejrzysta i funkcjonalna. Zachęca do czytania, pisania i mówienia Teksty, zarówno klasyczne, jak i z popularnej wśród młodzieży literatury współczesnej, zostały uporządkowane według kręgów tematycznych, co pomaga w zainteresowaniu uczniów przedmiotem. Podręcznik kładzie duży nacisk na rozwijanie kompetencji literackich, kulturowych i językowych, tworzenie różnych form wypowiedzi zarówno ustnych, jak i pisemnych, takich jak notatka encyklopedyczna, podanie, podziękowanie, różne typy rozprawki, reportaż, tradycyjny życiorys, charakterystyka zbiorowości, CV, biogram, petycja, list motywacyjny, co daje możliwość kształcenia umiejętności z zakresu retoryki i stylistyki wymagane w nowej podstawie programowej. Rozdziały w podręczniku: 1. Szukać odpowiedzi 2. Poszukiwać wzoru 3. Mieć czas na refleksję 4. Iść za głosem serca i słuchać rozumu 5. Bronić ideałów i godności własnej 6. Wyjść zwycięsko z najcięższych prób 7. Znaleźć swoje miejsce
Zeszyty lekturowe to samodzielne, ponadcyklowe publikacje dla uczniów zreformowanej szkoły podstawowej, stanowiące niezbędną pomoc w analizie i interpretacji obowiązkowych i uzupełniających lektur z nowej podstawy programowej. Zeszyt lekturowy dla klasy 8 jest kontynuacją zeszytu dla klasy 7. Zawiera karty pracy do lektur w klasach 7–8. Zeszyt może stanowić samodzielną publikację – zgodność z podstawą programową w zakresie lektur obowiązkowych i uzupełniających gwarantuje jego uniwersalność a zarazem może być doskonałym uzupełnieniem trzech cykli WSiP dla klasy 8 („Myśli i słowa”, „Świat w słowach i obrazach” oraz „Bliżej słowa”).
W publikacji znajdują się zadania z zakresu nauki o języku oraz ortografii i interpunkcji. Ćwiczenia mają różny poziom trudności, a ich niebanalna forma ułatwia skuteczną naukę, zachęca uczniów do kreatywnego myślenia i do podejmowania twórczych działań. Zadania, rysunki i diagramy tworzą atmosferę dobrej zabawy, a równocześnie przynoszą uczniom satysfakcję z samodzielnej pracy. Odpowiednia formuła ćwiczeń pozwala uczniom samodzielnie odkrywać interesujące zjawiska językowe i reguły ortograficzne, a atrakcyjna forma zadań zachęca je do pracy i utrwalania umiejętności poprawnego pisania. Uporządkowany materiał – bloki ćwiczeń odnoszące się do poszczególnych zagadnień ułatwiają usystematyzowanie wiedzy. Wkładki z ilustracjami i tekstami do naklejania uatrakcyjniają pracę z ćwiczeniami. Ćwiczenia uniwersalne mogą być używane do pracy z innymi cyklami.
Praca z podręcznikami z cyklu „Słowa z uśmiechem” gwarantuje skuteczność i swobodę nauczania, dostęp do znakomitego doboru tekstów, a także aktywną naukę gramatyki. Swoboda nauczania: Zamieszczenie w osobnych podręcznikach zagadnień literacko-kulturowych i językowych sprawia, że uczniowie skupiają się na jednym obszarze nauczania i szybciej przyswajają wiedzę. Budowa cyklu umożliwia swobodę nauczania, daje nauczycielowi możliwość pracy zgodnie z własnymi preferencjami. Bogactwo różnorodnych poleceń do treści literackich (m.in. polecenia do lektur wprowadzonych nową podstawą programową) i językowych czyni naukę jeszcze skuteczniejszą. Rozdzielenie literatury od gramatyki gwarantuje, że materiał z obu dziedzin jest przejrzysty i uporządkowany, dzięki czemu łatwiej odnaleźć niezbędne treści. Znakomity dobór tekstów w podręczniku Literatura i kultura: Teksty ze współczesnej literatury młodzieżowej dopełnione literacką klasyką są dostosowane do wieku i percepcji dziecka. Pomagają w zainteresowaniu go przedmiotem i rozbudzają jego wrażliwość. Atrakcyjna forma prezentowania obowiązkowych tekstów literackich zachęca i mobilizuje do czytania, pisania, dyskutowania i poznawania nowych treści. Współczesne utwory literackie mówią o sprawach bliskich uczniowi, sprawiają, że lekcje języka polskiego są ciekawe i zajmujące. Przyjazne i łatwe w odbiorze teksty przyciągają uwagę uczniów, a dostosowana do ich wieku długość fragmentów przyczynia się do tego, że chętniej je czytają. Aktywna nauka gramatyki z podręcznikiem Nauka o języku i ortografia: Podręcznik do nauki o języku zawiera wymagane reguły gramatyczne napisane prostym i zrozumiały językiem, dzięki czemu uczniowie lepiej zrozumieją nowe zagadnienia. Podsumowania w formie infografik – schematów, tabelek, wyróżników – gwarantują szybsze zapamiętanie najważniejszych informacji. Połączenie nauki gramatyki i zabawy inspiruje uczniów do podejmowania twórczych zadań. Autorki zadbały o wyważone proporcje między poleceniami analityczno-interpretacyjnymi a działaniami o charakterze zabawowym.
Cykl „Słowa z uśmiechem” łączy naukę z zabawą. Zachowuje wyważone proporcje między poleceniami wprowadzającymi i utrwalającymi wiedzę a działaniami o charakterze zabawowym, rozwijającymi kreatywność uczniów (np. „Policz zdania z orzeczeniami czasownikowymi i z orzeczeniami imiennymi, a dowiesz się, jak wyglądał arlekin – charakterystyczna postać z osiemnastowiecznej komedii ludowej, zwanej komedią dell'arte”). Ćwiczenia umożliwiają pracę na różnych poziomach trudności. Ich odpowiednia formuła pozwala uczniowi na samodzielne odkrywanie interesujących zjawisk językowych i reguł ortograficznych. Podręcznik proponuje różne typy ćwiczeń (np. ćwiczenia wprowadzające, skłaniające do obserwacji materiału językowego i ułatwiające wnioskowanie; ćwiczenia utrwalające, kształcące świadomość językową ucznia i jego umiejętności komunikacyjne), które skłaniają uczniów do systematyczności i wspierają samodzielne rozwijanie przez nich umiejętności. Wyraźne wyodrębnienie definicji w ramkach Zapamiętaj! ułatwia zapamiętanie pojęć. Atrakcyjne polecenia z zakresu ortografii utrwalają umiejętność poprawnego pisania. Zadania, rysunki i gry tworzą atmosferę dobrej zabawy, ale równocześnie przynoszą uczniom satysfakcję z samodzielnej pracy. Treść ułożona według podstawowych działów nauki o języku porządkuje wiedzę. W klasie 6 są to: Litery i głoski, Części mowy, Składnia, Wyrazy i związki wyrazowe oraz dwie części działu ortograficznego Piszę poprawnie. Bloki powtórkowe (To już znamy, powtarzamy, Pół żartem, pół serio) i sprawdzian (Wiem, umiem, rozumiem) na końcu każdego rozdziału pozwalają utrwalić wiedzę i umiejętności.
W publikacji – oprócz zadań ortograficznych i interpunkcyjnych – znajdują się zadania z zakresu nauki o języku. Ćwiczenia mają różny poziom trudności, aby mogli z nich korzystać uczniowie o zróżnicowanych umiejętnościach. Język poleceń jest dostosowany do wieku i możliwości czwartoklasistów, co ułatwia skuteczną naukę, zachęca do kreatywnego myślenia i do podejmowania twórczych działań. Ćwiczenia w ciekawej formule – labiryntów, zagadek, rysunków, diagramów – odwołują się do wiedzy z różnych dziedzin i tworzą atmosferę dobrej zabawy. Przynoszą też satysfakcję z codziennej pracy.
Zeszyt ćwiczeń Bliżej słowa jest ściśle związany z podręcznikiem Bliżej słowa. Klasa 8 – obejmuje tematykę 7 działów podręcznika: – zawiera karty pracy do lekcji literackich i językowych, które są wpisane w strukturę lekcji proponowanych do określonych tekstów kultury i zagadnień gramatycznych, – dostarcza materiał powtórzeniowy do różnorodnych treści programowych w formie ćwiczeń, które uczniowie mogą wykonać w domu, – obejmuje ćwiczenia kształcące rozmaite umiejętności wpisane w podstawę programową; zawiera polecenia o stopniowanym poziomie trudności (zaznaczonym graficznie) odnoszące się nie tylko do analizy i interpretacji tekstu, lecz także włączające tekst w nurt rozważań filozoficznych i działań twórczych; ćwiczenia umożliwiają trenowanie umiejętności związanych z komunikacją społeczną we współczesnym świecie, – proponuje szereg ćwiczeń gramatycznych ukazujących funkcjonalność nauki o języku, integralnie związanej z kształceniem literackim i kulturowym; ćwiczenia te są nastawione na poprawność, prowadzą do doskonalenia sprawności językowej i komunikacyjnej, są ponadto atrakcyjne, odwołują się do realiów współczesnego życia i ćwiczą umiejętności niezbędne do właściwego funkcjonowania w rzeczywistości, – oferuje liczne ćwiczenia leksykalne poszerzające zasób słownictwa ucznia. Dodatkowe teksty kultury dołączone do ćwiczeń zwiększają erudycję ucznia, – zawiera schematy kompozycyjne ułatwiające pisanie różnych form wypowiedzi, – proponuje notatki graficzne do różnorodnych zagadnień związanych z teorią gatunków, – umożliwia tworzenie czytelnych notatek przypominających kwestie omawiane na lekcjach, – oszczędza czas zarówno nauczyciela, jak i ucznia i pozwala skoncentrować się na najistotniejszych problemach lekcyjnych, zapewniając jednocześnie realizację treści programowych, – jest dopełnieniem kompletnej obudowy dydaktycznej, na którą składają się m.in.: podręcznik, komplet scenariuszy lekcji, sprawdziany, plan wynikowy, rozkład materiału (z możliwością edycji i modyfikowania), zeszyt elektroniczny, lekturowe karty pracy.
Zeszyt ćwiczeń „Bliżej słowa” jest ściśle związany z podręcznikiem „Bliżej słowa” do klasy 7 i obejmuje tematykę jego siedmiu działów. Zawiera wpisane w strukturę lekcji karty pracy do zajęć literackich i językowych. Dostarcza materiał powtórzeniowy do różnorodnych treści programowych w formie ćwiczeń, które uczniowie mogą wykonać w domu. Obejmuje ćwiczenia kształcące umiejętności opisane w podstawie programowej; zawiera polecenia o stopniowanym poziomie trudności (zaznaczonym graficznie). Ćwiczenia te odnoszą się m.in. do analizy i interpretacji tekstu, ale także włączają tekst w nurt rozważań filozoficznych i działań twórczych; ponadto umożliwiają trenowanie umiejętności związanych z komunikacją społeczną we współczesnym świecie. Proponuje szereg ćwiczeń gramatycznych ukazujących funkcjonalność nauki o języku, integralnie związanej z kształceniem literackim i kulturowym; ćwiczenia te prowadzą do doskonalenia sprawności językowej i komunikacyjnej, są ponadto atrakcyjne – odwołują się do realiów współczesnego życia i kształtują umiejętności niezbędne do właściwego funkcjonowania w rzeczywistości. Oferuje liczne ćwiczenia leksykalne poszerzające zasób słownictwa ucznia. Dodatkowe teksty kultury dołączone do ćwiczeń zwiększają jego erudycję. Zawiera schematy kompozycyjne ułatwiające pisanie różnych form wypowiedzi. Proponuje notatki graficzne do zagadnień związanych z teorią gatunków. Umożliwia tworzenie czytelnych notatek przypominających kwestie omawiane na lekcjach. Oszczędza czas zarówno nauczyciela, jak i ucznia ? pozwala się skoncentrować na najistotniejszych problemach lekcji; jednocześnie zapewnia realizację treści programowych.
W publikacji znajdują się ćwiczenia z zakresu nauki o języku oraz ortografii i interpunkcji. Polecenia mają różny poziom trudności, a ich niebanalna forma ułatwia skuteczną naukę, zachęca uczniów do kreatywnego myślenia i do podejmowania twórczych działań. Zadania, rysunki i diagramy tworzą atmosferę dobrej zabawy, a równocześnie przynoszą uczniom satysfakcję z samodzielnej pracy. Odpowiednia formuła ćwiczeń pozwala im też samodzielnie odkrywać interesujące zjawiska językowe i reguły ortograficzne, a atrakcyjna forma zachęca je do pracy i utrwalania umiejętności poprawnego pisania.