Menu

Żegleń Anita

Praca z podręcznikami z cyklu Słowa z uśmiechem gwarantuje skuteczność i swobodę nauczania, dostęp do znakomitego doboru tekstów, a także aktywną naukę gramatyki. Cykl Słowa z uśmiechem rozwija aktywność i pasję poznawczą, poprzez łączenie nauki z zabawą oraz zachowanie wyważonych proporcji poleceń z działaniami o charakterze zabawowym, rozwijającymi kreatywność uczniów, np. Określ typy związków wyrazowych zapisanych w labiryncie. Następnie przejdź wyznaczone trasy, a dowiesz się, symbolami których państw są zwierzęta umieszczone w ich godłach czy Policz, ile jest w tekście form czasu przeszłego czasowników, a dowiesz się, jaka zasada nauczania obowiązywała dawnych uczniów. Odpowiednia formuła pozwala dziecku na samodzielne odkrywanie interesujących zjawisk językowych i reguł ortograficznych. Podręcznik proponuje różne typy ćwiczeń na różnych poziomach trudności: ćwiczenia wprowadzające, pozwalające na obserwację materiału językowego i ułatwiające wnioskowanie. Ćwiczenia utrwalające, kształcące świadomość językową ucznia i jego umiejętności komunikacyjne, które skłaniają uczniów do systematyczności i wspierają samodzielny rozwój umiejętności. Wyraźne wyodrębnienie w ramkach Zapamiętaj! reguł gramatycznych co ułatwia ich zapamiętanie. Atrakcyjne ćwiczenia ortograficzne utrwalają umiejętność poprawnego pisania. Zadania, rysunki i gry tworzą atmosferę dobrej zabawy i przynoszą uczniom satysfakcję z samodzielnej pracy. Treść ułożona według podstawowych działów nauki o języku porządkuje wiedzę. W klasie 5 są to: Litery i głoski, Części mowy, Składnia, Wyrazy i związki wyrazowe oraz dział ortograficzny podzielony na dwie części – Piszę poprawnie. Bloki powtórkowe (To już znamy, powtarzamy, Pół żartem, pół serio) i sprawdzian (Wiem, umiem, rozumiem) na końcu każdego rozdziału pozwalają utrwalić wiedzę i umiejętności.
Praca z podręcznikami z cyklu „Słowa z uśmiechem” gwarantuje skuteczność i swobodę nauczania, dostęp do znakomitego doboru tekstów, a także aktywną naukę gramatyki. Swoboda nauczania: Zamieszczenie w osobnych podręcznikach zagadnień literacko-kulturowych i językowych sprawia, że uczniowie skupiają się na jednym obszarze nauczania i szybciej przyswajają wiedzę. Budowa cyklu umożliwia swobodę nauczania, daje nauczycielowi możliwość pracy zgodnie z własnymi preferencjami. Bogactwo różnorodnych poleceń do treści literackich (m.in. polecenia do lektur wprowadzonych nową podstawą programową) i językowych czyni naukę jeszcze skuteczniejszą. Rozdzielenie literatury od gramatyki gwarantuje, że materiał z obu dziedzin jest przejrzysty i uporządkowany, dzięki czemu łatwiej odnaleźć niezbędne treści. Znakomity dobór tekstów w podręczniku Literatura i kultura: Teksty ze współczesnej literatury młodzieżowej dopełnione literacką klasyką są dostosowane do wieku i percepcji dziecka. Pomagają w zainteresowaniu go przedmiotem i rozbudzają jego wrażliwość. Atrakcyjna forma prezentowania obowiązkowych tekstów literackich zachęca i mobilizuje do czytania, pisania, dyskutowania i poznawania nowych treści. Współczesne utwory literackie mówią o sprawach bliskich uczniowi, sprawiają, że lekcje języka polskiego są ciekawe i zajmujące. Przyjazne i łatwe w odbiorze teksty przyciągają uwagę uczniów, a dostosowana do ich wieku długość fragmentów przyczynia się do tego, że chętniej je czytają. Aktywna nauka gramatyki z podręcznikiem Nauka o języku i ortografia: Podręcznik do nauki o języku zawiera wymagane reguły gramatyczne napisane prostym i zrozumiały językiem, dzięki czemu uczniowie lepiej zrozumieją nowe zagadnienia. Podsumowania w formie infografik – schematów, tabelek, wyróżników – gwarantują szybsze zapamiętanie najważniejszych informacji. Połączenie nauki gramatyki i zabawy inspiruje uczniów do podejmowania twórczych zadań. Autorki zadbały o wyważone proporcje między poleceniami analityczno-interpretacyjnymi a działaniami o charakterze zabawowym.
Cykl „Słowa z uśmiechem” łączy naukę z zabawą. Zachowuje wyważone proporcje między poleceniami wprowadzającymi i utrwalającymi wiedzę a działaniami o charakterze zabawowym, rozwijającymi kreatywność uczniów (np. „Policz zdania z orzeczeniami czasownikowymi i z orzeczeniami imiennymi, a dowiesz się, jak wyglądał arlekin – charakterystyczna postać z osiemnastowiecznej komedii ludowej, zwanej komedią dell'arte”). Ćwiczenia umożliwiają pracę na różnych poziomach trudności. Ich odpowiednia formuła pozwala uczniowi na samodzielne odkrywanie interesujących zjawisk językowych i reguł ortograficznych. Podręcznik proponuje różne typy ćwiczeń (np. ćwiczenia wprowadzające, skłaniające do obserwacji materiału językowego i ułatwiające wnioskowanie; ćwiczenia utrwalające, kształcące świadomość językową ucznia i jego umiejętności komunikacyjne), które skłaniają uczniów do systematyczności i wspierają samodzielne rozwijanie przez nich umiejętności. Wyraźne wyodrębnienie definicji w ramkach Zapamiętaj! ułatwia zapamiętanie pojęć. Atrakcyjne polecenia z zakresu ortografii utrwalają umiejętność poprawnego pisania. Zadania, rysunki i gry tworzą atmosferę dobrej zabawy, ale równocześnie przynoszą uczniom satysfakcję z samodzielnej pracy. Treść ułożona według podstawowych działów nauki o języku porządkuje wiedzę. W klasie 6 są to: Litery i głoski, Części mowy, Składnia, Wyrazy i związki wyrazowe oraz dwie części działu ortograficznego Piszę poprawnie. Bloki powtórkowe (To już znamy, powtarzamy, Pół żartem, pół serio) i sprawdzian (Wiem, umiem, rozumiem) na końcu każdego rozdziału pozwalają utrwalić wiedzę i umiejętności.
Poznajemy lektury. Vademecum dla klas 4–6 to publikacja dla uczniów prezentująca w atrakcyjnej graficznie formie 54 lektury: 48 lektur obowiązkowych i 6 uzupełniających z nowej podstawy programowej, w tym lektury wybrane po konsultacjach z nauczycielami. Praca z publikacją umożliwia powtórzenie treści lektur, wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji utworu oraz utrwalenie wiadomości o liryce i epice. Szata graficzna opracowania przypomina wyglądem strony internetowe – zwięźle ujęte informacje są zamieszczone w osobnych ramkach z widocznymi nagłówkami: O autorze, Rodzaj i gatunek literacki, Czas i miejsce akcji, Bohaterowie, Główne wątki, Treść, Ważne pojęcia – słowa klucze – motywy, Budowa utworu, Przydatne cytaty. Publikacja zawiera moduł Z lektury do kultury. Zaprezentowano w nim zaczerpnięte z lektur wątki, motywy, postacie, słownictwo, które zaczęły żyć własnym życiem w różnych dziedzinach kultury i sztuki. Dzięki temu uczeń od najmłodszych lat może zdać sobie sprawę, że literatura nie jest zamkniętą dziedziną, ale oddziałuje w wielu aspektach i w różny sposób na otaczającą go rzeczywistość. Publikacja jest przeznaczona do samodzielnej nauki w domu lub do pracy na lekcjach, jako uzupełnienie do omawianych lektur. Komfort korzystania z niej zapewnia ujęcie wszystkich lektur w jednym tomie. Dodatkowym atutem są liczne rysunki i zdjęcia powiązane z omawianym utworem. Publikacja zawiera opracowania następujących lektur: EPIKA Biblia: Stworzenie świata, Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie, Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych, Przypowieść o siewcy, Przypowieść o talentach) Akademia pana Kleksa Jan Brzechwa Tajemniczy ogród Frances Hodgson Burnett Kajko i Kokosz. Szkoła latania Janusz Christa Mikołajek René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Feliks, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi Rafał Kosik Czapla, ryby i rak Ignacy Krasicki Przyjaciele Ignacy Krasicki Ptaszki w klatce Ignacy Krasicki Legenda i podania: O kopcu Krakusa i Rękawce. O pięknej i dzielnej królewnie Wandzie Jan Adamczewski; Piast, Podanie o Lechu Cecylia Niewiadomska Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa Clive Staples Lewis Szatan z siódmej klasy Kornel Makuszyński Magiczne drzewo. Czerwone krzesło Andrzej Maleszka Pan Tadeusz: Opis dworu w Soplicowie, Śniadanie, Polowanie. Koncert Wojskiego Mity greckie: mit o powstaniu świata, mit o Prometeuszu, mit o Demeter i Korze, mit o Heraklesie, mit o Syzyfie, mit o Dedalu i Ikarze, mit o Orfeuszu i Eurydyce, mit o Tezeuszu i Ariadnie Chłopcy z Placu Broni Ferenc Molnár Ania z Zielonego Wzgórza Lucy Maud Montgomery Sposób na Alcybiadesa Edmund Niziurski Kopciuszek Charles Perrault Katarynka Bolesław Prus Bajka o rybaku i rybce Aleksander Puszkin W pustyni i w puszczy Henryk Sienkiewicz Hobbit, czyli tam i z powrotem John Ronald Reuel Tolkien LIRYKA Katechizm polskiego dziecka Władysław Bełza Na wyspach Bergamutach Jan Brzechwa Małe kina Konstanty Ildefons Gałczyński Pan od przyrody Zbigniew Herbert Prośba Anna Kamieńska Nie wyrastaj z marzenia Joanna Kulmowa Niepewność Adam Mickiewicz Pani Twardowska Adam Mickiewicz Powrót taty Adam Mickiewicz Przypowieść o maku Czesław Miłosz List do ludożerców Tadeusz Różewicz Sowiński w okopach Woli Juliusz Słowacki W pamiętniku Zofii Bobrówny Juliusz Słowacki Odys Leopold Staff Spóźniony słowik Julian Tuwim W klasie Jan Twardowski Mazurek Dąbrowskiego Józef Wybicki
Podręcznik Słowa z uśmiechem rozwija aktywność i pasję poznawczą przez łączenie nauki z zabawą, zawiera m.in. takie zadania jak: „Przejdź przez labirynt, wybierając tylko czasowniki w 3. osobie, a dowiesz się, który z uczonych otrzymał Nagrodę Nobla” czy „Jak się nazywa wyspa, na której pochowano króla Artura? Dopłyniesz do niej szlakiem morskim wskazanym przez szyfr składający się z form czasu przeszłego czasowników”. Ćwiczenia umożliwiają pracę na kilku poziomach trudności. Ich odpowiednia formuła pozwala dziecku na samodzielne odkrywanie interesujących zjawisk językowych i reguł ortograficznych. Podręcznik proponuje różne typy ćwiczeń, np. ćwiczenia wprowadzające, pozwalające na obserwację materiału językowego i ułatwiające wnioskowanie; ćwiczenia utrwalające, kształcące świadomość językową ucznia i jego umiejętności komunikacyjne. Tego typu zadania skłaniają do systematyczności i wspierają samodzielny rozwój umiejętności. Wyraźne wyodrębnienie reguł gramatycznych w tabelach ułatwia ich zapamiętanie. Atrakcyjne ćwiczenia ortograficzne utrwalają umiejętność poprawnej pisowni. Zadania, rysunki i gry tworzą atmosferę dobrej zabawy, ale równocześnie przynoszą uczniom satysfakcję z samodzielnej pracy. Treść ułożona według podstawowych działów nauki o języku porządkuje wiedzę. W klasie 4 są to: Litery i głoski, Części mowy, Wypowiedzenia i części zdania, Wyrazy i znaki oraz dwa działy ortograficzne – Piszę poprawnie. Blok powtórkowy (To już znamy, powtarzamy) i sprawdzian (Wiem, umiem, rozumiem) na końcu każdego rozdziału pozwalają utrwalić wiedzę i umiejętności.
Podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura” dla klasy 4. otwiera cykl, który zgodnie z wymaganiami nowej podstawy programowej, ćwiczy podstawowe umiejętności, rozwija aktywność uczniów, pasję poznawczą, gotowość do stawiania pytań, otwartość i kreatywność. W cyklu zaproponowano dwa osobne (na każdy semestr) podręczniki z ćwiczeniami do nauki o języku i ortografii. Takie rozwiązanie sprzyja porządkowaniu wiedzy i ułatwia jej systematyzowanie. Pozwala nauczycielowi lepiej zaplanować lekcję języka polskiego. Teksty i zadania dostosowano do percepcji dziecka, wśród przykładów literackich przeważają współczesne utwory z literatury młodzieżowej dopełnione literacką klasyką (wyznaczoną przez podstawę programową). Podręczniki – zgodnie z zaleceniami współczesnej pedagogiki – łączą naukę z zabawą, zachowując wyważone proporcje poleceń analityczno-interpretacyjnych z działaniami o charakterze zabawowym, rozwijającymi kreatywność uczniów. Lekcje dodatkowe pozwalają na rozwijanie zainteresowań uczniów oraz zapewniają komfort pracy nauczycielowi. Ćwiczenia, zadania powtórkowe i testy przygotują każdego ucznia do sprawdzianu po klasie 6. Podręcznik kładzie nacisk na indywidualizację nauczania i zawiera zadania do realizacji metodą projektu oraz nowatorskie, rozwijające kreatywność uczniów bloki Zabawy wyobraźni. Każda jednostka lekcyjna stanowi zamkniętą całość metodyczną.
Praca z podręcznikami z cyklu Słowa z uśmiechem gwarantuje skuteczność i swobodę nauczania, dostęp do znakomitego doboru tekstów, a także aktywną naukę gramatyki. Swoboda nauczania: Zamieszczenie w osobnych podręcznikach zagadnień literacko-kulturowych i językowych zapewnia skuteczność pracy i skupia uwagę uczniów na jednym obszarze nauczania. Budowa cyklu umożliwia swobodę nauczania, daje możliwość pracy zgodnie z własnymi preferencjami. Bogactwo różnorodnych poleceń do treści literackich (m.in. polecenia do lektur wprowadzonych nową podstawą programową) i językowych zapewniają skuteczną naukę. Rozdzielenie literatury od gramatyki gwarantuje, że materiał z obu dziedzin jest przejrzysty i uporządkowany, dzięki czemu łatwiej odnaleźć niezbędne treści. Znakomity dobór tekstów w podręczniku Literatura i kultura: Teksty ze współczesnej literatury młodzieżowej dopełnione literacką klasyką są dostosowane do wieku i percepcji ucznia, pomagają w zainteresowaniu przedmiotem i rozbudzają wrażliwość. Atrakcyjna forma prezentowania obowiązkowych tekstów literackich zachęca i mobilizuje do czytania, pisania, dyskutowania i poznawania nowych treści. Współczesne teksty literackie mówią o sprawach bliskich uczniowi, sprawiają, że lekcje języka polskiego są ciekawe i zajmujące. Przyjazne i łatwe w odbiorze teksty oraz dostosowana do wieku uczniów długość fragmentów sprawia, że uczniowie chętniej je czytają. Spis działów z podręcznika: „Bratnie dusze” „Mali i wielcy w historii” „Herosi mitów i legend” „Bawiąc się słowami” „Mali i wielcy podróżnicy”
Podręcznik Słowa z uśmiechem rozwija aktywność, pasję poznawczą, gotowość do stawiania pytań, otwartość i kreatywność uczniów. Teksty i zadania dostosowano do percepcji dziecka, wśród przykładów literackich przeważają współczesne utwory z literatury młodzieżowej (np. Rafała Kosika Felix, Net i Nika oraz Pałac Snów; Doroty Terakowskiej Córka Czarownic, Jean-Pierre’a Davidtsa Mały Książę odnaleziony; Cliva Staplesa Lewisa Opowieści z Narnii), są także utwory z literackiej klasyki wyznaczonej przez podstawę programową (np. Johna Ronalda Reuela Tolkiena Władca Pierścieni. Drużyna Pierścienia; Jana Kochanowskiego Na zdrowie; Ignacego Krasickiego Przyjaciele, Bajki; Adama Mickiewicza Powrót taty). Podręcznik – zgodnie z zaleceniami współczesnej pedagogiki – łączy naukę z zabawą, zachowano w nim wyważone proporcje poleceń analityczno-interpretacyjnych z działaniami o charakterze zabawowym, rozwijającymi kreatywność uczniów, np. zadania związane z lekturą odwołują się do rzeczywistości znanej uczniom, do współczesności, uwzględniają działania twórcze ucznia – samodzielne i w grupie rówieśniczej, takie jak: ćwiczenia projektowe, tworzenie map mentalnych, rozwiązywanie gier dydaktycznych lub sprawdzianów na wesoło itp. Lekcje dodatkowe pozwalają na rozwijanie zainteresowań uczniów oraz zapewniają komfort pracy nauczycielowi. W podręczniku położono nacisk na indywidualizację nauczania i zadania do realizacji metodą projektu oraz nowatorskie, rozwijające kreatywność uczniów bloki Zabawy wyobraźni. Każda jednostka lekcyjna stanowi zamkniętą całość metodyczną. Podręcznik został przystosowany do wymagań MEN obowiązujących od września 2015 r. Ten papierowy podręcznik ma także swój odpowiednik w wersji elektronicznej. Doskonałym uzupełnieniem podręcznika są podręcznik do kształcenia językowego oraz zeszyt ćwiczeń.