Monografia dotyczy problematyki ważnej zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia. Autorka słusznie wskazuje we Wstępie, że z różnorakich powodów jednym z rynków, które wymagają szczególnej ochrony konsumentów, jest rynek finansowy. Podkreśla też dalej: „Można się również zastanawiać, czy wprowadzenie zbyt restrykcyjnych wymogów wobec podmiotów świadczących usługi finansowe, dotyczących dopasowania usługi finansowej do potrzeb konsumenta nie spowoduje efektów przeciwnych od zamierzonych, tj. nie doprowadzi do całkowitego zwolnienia konsumenta z odpowiedzialności za świadome podejmowanie decyzji”. Autorka słusznie akcentuje, że dopiero przedstawienie missellingu usług finansowych w szerszym kontekście pozwoli na jego wszechstronną analizę jako praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, wskazanie aktualnych mankamentów regulacji prawnej oraz sformułowanie wniosków końcowych i postulatów de lege ferenda, które pomogą w przyszłości udoskonalić aktualnie obowiązujące unormowania. Wybór przedmiotu recenzowanej monografii należy więc uznać za trafny i w pełni zasadny. Monografia stanowi pracę nowatorską w zakresie objętej nią problematyki, w uwzględnionym w niej stanie prawnym i zaproponowanym ujęciu. Mimo ogromnego znaczenia tej tematyki nie była ona dotychczas przedmiotem tak kompleksowego opracowania.
dr hab. Anna Piszcz prof. UwB