Menu

Krzysztof Ficoń

Książka poświęcona jest praktycznej problematyce kształtowania bezpieczeństwa różnych systemów prakseologicznych – społecznych, gospodarczych, militarnych, informatycznych. Wszystkie systemy rozpatrywane są w konwencji wielkich systemów, w których obok formalnych struktur systemowych (elementów i relacji) występuje czynnik ludzki oraz technika i technologia. Treści książki zostały zredagowane w układzie 6 rozdziałów dotyczących odpowiednio: – podstaw metodologicznych badania wielkich systemów, – identyfikacji i specyfikacji spektrum zagrożeń bezpieczeństwa, – zarządzania ryzykiem w sytuacjach kryzysowych, – budowy konceptualnego modelu systemu reagowania kryzysowego, – projektowania narodowego systemu bezpieczeństwa cywilnego i militarnego, – komputerowego wspomagania podsystemu bezpieczeństwa militarnego. Pracę zamyka aneks zawierający matematyczny model systemu reagowania kryzysowego, opracowany w układzie jakościowego modelu opisowego i ilościowego modelu decyzyjnego. Wszystkie rozdziały kończą się przykładowymi aplikacjami obrazującymi sposób wykorzystania poszczególnych teorii w działalności praktycznej, głównie w postaci pewnych procedur, algorytmów i metodyk postępowania. Przy pisaniu książki zostało wykorzystane holistyczne podejście systemowe bazujące na metodach analizy systemowej wspartej narzędziowymi procedurami użytkowej sztuki inżynierskiej. Została napisana w konwencji monografii akademickiej i jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów różnych kierunków i specjalności z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego a także stosunków międzynarodowych. Zasadniczym walorem książki jest innowacyjne, systemowe podejście do kategorii zagrożeń, ryzyka i bezpieczeństwa rozpatrywane przez pryzmat jakościowo-ilościowych metod i narzędzi badawczych inżynierii systemowej. Korzystanie z niej nie wymaga głębszej wiedzy z zakresu nauk ścisłych, a prezentowane modele operują prostymi narzędziami analizy formalno-logicznej i ogólnymi technikami heurystycznymi – identyfikacji i klasyfikowania, analizowania i wnioskowania oraz prognozowania zdroworozsądkowego.
Logistyka i jej technologie na przełomie wieków stały się zasadniczym stymulatorem gospodarki rynkowej, to konie pociągowe współczesnego biznesu. Formalnie zajmuje się ona planowaniem i organizowaniem sprawnych przepływów fizycznych – surowców, materiałów, produktów i wyrobów gotowych na wszystkich etapach działalności rynkowej według ekonomicznego kryterium efektywności i rentowności rynkowej. Zaawansowane podejście logistyczne, integrujące fizyczne przepływy materiałowe na bazie współczesnych technologii teleinformatycznych jest warunkiem przetrwania i wysokiej konkurencyjności współczesnych podmiotów gospodarczych, zarówno w skali mikro jak też w skali makroekonomicznej. Logistyka jako dziedzina nauk ekonomicznych zajmuje się efektywnym zarządzaniem fizycznymi procesami przepływów materiałowych od pierwotnych źródeł zaopatrzenia poprzez różne ogniwa pośrednie aż do końcowego odbiorcy (konsumenta). Zarządzanie logistyczne rozpatrywane jest głównie w strukturze tzw. logistycznego łańcucha dostaw materiałowych obejmującego trzy zasadnicze etapy: zaopatrzenie, produkcję i dystrybucję oraz wtórną redystrybucję odpadów. Znakiem rozpoznawczym logistyki są zapasy materiałowe rozpatrywane przez pryzmat transportu i gospodarki magazynowej. Każdy z powyższych etapów i procesów logistycznych jest sterowany i oceniany według podstawowego kryterium rynkowego, którym jest minimalizacja kosztów procesów logistycznych. Wielokryterialna optymalizacja procesów logistycznych powinna doprowadzić do minimalizacji kosztów logistyki, a w końcowym efekcie, przy jednoczesnej maksymalizacji sprzedaży do maksymalizacji zysku, jako wyniku ekonomicznego prowadzonej działalności gospodarczej. Książka Logistyka ekonomiczna. Procesy logistyczne dedykowana jest problematyce sprawnego i efektywnego zarządzania procesami logistycznymi głównie w mikroskali przedsiębiorstw. Treść została zredagowane w układzie 7. rozdziałów merytorycznych zakończonych obszernym aneksem. Zagadnienia metodologiczne badania i optymalizacji procesów logistycznych rozpatrywane są we wstępnych dwóch rozdziałach. Główne ogniwa logistycznego łańcucha dostaw eksponowane są w kolejnych trzech rozdziałach, dotyczących odpowiednio logistycznych procesów: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Kluczowy problem zapasów logistycznych widziany przez standardy transportowe i magazynowe stanowi wprowadzenie do obszernego rozdziału analizy i kalkulacji kosztów procesów logistycznych. Zamykający pracę aneks zawiera cztery rekurencyjnie rozwijane modele matematyczne: referencyjny, identyfikacyjny, decyzyjny i optymalizacyjny prowadzące docelowo do zbudowania komputerowego symulatora decyzji logistycznych. Istotnym uzupełnieniem treści książki jest poglądowa grafika prezentacyjna i kończący każdy rozdział wyczerpujący zestaw pytań kontrolnych.
„Logistyka morska. Statki, porty, spedycja” – jest pierwszą na polskim rynku wydawniczym pozycją książkową poświeconą szerokiej problematyce funkcjonowania logistycznych łańcuchów dostaw z wykorzystaniem drogi morskiej. Książka składa się z 3 części. W pierwszej części – Statki morskie zostały scharakteryzowane współczesne konstrukcje okrętowe, wykorzystywane jako środki transportu w morskiej żegludze handlowej. Część druga Porty morskie prezentuje nowoczesne porty jako węzłowe punkty inter i multimodalne sieci transportowej na szlakach morskich. W części trzeciej Spedycja morska zostały sformułowane podstawowe standardy i technologie międzynarodowych procesów spedycyjnych w transporcie morskim. Prace zamyka obszerny aneks zawierający zasadnicze informacje i statystyki dotyczace polskiego transportu morskiego za rok 2008. Układ merytoryczny książki cechuje jednolite podejście systemowe oparte na filozofii logistycznych łancuchów dostaw i rynkowych kryteriach prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach transgranicznej gospodarki globalnej. W książce zostały wyeksponowane przede wszystkim rynkowe walory polskiej gospodarki morskiej, jej bariery i tendencje rozwojowe. Treści książki uzupełniają liczne tabele i atrakcyjne schematy i szkice graficzne.
Kierowana do rąk Czytelnika książka „Trzy logistyki. Wojskowa, kryzysowa, rynkowa” jest dziełem unikatowym, co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, w jednym tomie znalazły się trzy kluczowe kategorie aplikacji logistycznych, dotyczące logistyki wojskowej, kryzysowej i rynkowej. Po drugie, stanowi pewnego rodzaju reasumpcję dotychczasowego dorobku publikacyjnego autora, prezentowanego od lat w oficynie wydawniczej BEL Studio Sp. z o.o. Każdej z wyodrębnionych kategorii logistyki stosowanej został poświęcony oddzielny rozdział zredagowany według jednolitej zasady – podstawy teoretyczne i obszary aplikacyjne oraz zamykający rozdział przykładowy case studies. Zasadniczym walorem książki jest syntetyczny wykład podstawowych problemów metodologicznych i aplikacyjnych trzech najważniejszych w sensie teoretycznym i praktycznym nurtów we współczesnej logistyce. W kolejnych rozdziałach zostały zwięźle omówione podstawowe problemy metodologiczne oraz kwestie aplikacyjne każdej kategorii rodzajowej logistyki – wojskowej, kryzysowej i rynkowej. Praktycznie każdy rozdział książki to oddzielne minikompendium wiedzy na temat wybranej kategorii logistyki. Taka kompozycja pozwala na indywidualną zadumę nad każdą kategorią oddzielnie i niezależnie, a jednocześnie na ogólną refleksję na gruncie holistycznej koncepcji systemów logistycznych. Wspólnym łącznikiem jest systemowe podejście do każdej logistyki oscylujące wokół filozofii odpowiednio konfigurowanych i zarządzanych łańcuchów dostaw.
Książka zawiera zwięzłe kompendium wiedzy teoretycznej i zastosowań praktycznych z zakresu tzw. Logistyki technicznej i należy do nielicznych pozycji wydawniczych zajmujących się wyłącznie infrastrukturą techniczną współczesnej logistyki rynkowej.
Od ponad dwóch dekad nie nastąpił żaden istotny postęp ani przełom w dziedzinie sztucznej inteligencji i robotyki – zgodzili się naukowcy, uczestnicy sympozjum „Brains, Minds and Machines” zorganizowanego w Massachusetts Institute of Technology (MIT) w USA w dniach 4–5 maja 2011r. Przyczyną są spektakularne zastosowania w obszarze dominującej robotyki oraz brak gruntownych badań podstawowych w dziedzinie Artificial Intelligence. Moderator dyskusji – lingwista i psycholog poznawczy Steven Pinker stwierdził, że w dziedzinie AI konieczny jest powrót do korzeni i poszukiwanie nowych teorii i dróg poznawczych, a nie tylko kolejnych aplikacji inżynierskich. Marvin Minsky, ojciec i jeden z twórców najważniejszych technologii w robotyce i sztucznej inteligencji, przypomniał iż największe postępy w tych dziedzinach miały miejsce w latach 60. i 70. ubiegłego wieku, zaś od połowy lat 80. „coś zaczęło się psuć”. Zdaniem Patricka Winstona, dyrektora Artificial Intelligence Laboratory w MIT (1972–1997), dziś nikt nie rozmawia o fundamentalnych problemach, a wszyscy dyskutują tylko o konstrukcjach i wdrożeniach. Lingwiści – Noam Chomsky i Barbara Partee – stwierdzili, że kluczem do zrozumienia i stworzenia sztucznej inteligencji jest rozpoznanie tajemnic języka i ludzkiej mowy, będących materialnym przejawem naszej świadomości i inteligencji. Najistotniejsze są obecnie badania podstawowe nad rozumieniem, postrzeganiem i fenomenem języka i całym „oprogramowaniem systemu wysokiego poziomu” składającym się na ludzką inteligencję, nie zaś nad sklejaniem wszystkiego na poziomie tranzystorów, jak się to robi dzisiaj.
Treści książki zostały zredagowane w układzie 13 odrębnych rozdziałów, jako niezależne od siebie wykłady, których lektura chronologicznie może być zupełnie dowolna. Zbiór tych wykładów w ogólności może być podzielony na trzy podzbiory dotyczące odpowiednio: problematyki tzw. logistyki branżowej, modelowania systemów logistycznych i użytkowania aplikacji informatycznych. Problemy logistyki branżowej zostały odniesione do pralogistyki wojskowej, klasycznej logistyki rynkowej, wybranych aspektów logistyki morskiej i logistyki sytuacji kryzysowych. Kwestie teoretyczne podstaw logistyki zostały poruszone w rozdziałach dotyczących systemowej interdyscyplinarności i synergii logistyki oraz aktualnych uwarunkowań stymulujących rozwój logistyki w Polsce. Przykładowe modele matematyczno-logiczne dotyczą takich aplikacji jak: modelowanie wojskowego systemu zabezpieczenia logistycznego, systemu logistycznego przedsiębiorstwa, sektora gospodarki morskiej, zarządzania ryzykiem logistycznym czy metod rozwiązania zadania komiwojażera. O nowoczesności współczesnej logistyki w najwyższym stopniu decydują aplikacje i technologie informatyczne, których użytkowe aspekty zostały przedstawione w ostatnich czterech wykładach dotyczących kolejno: koncepcji rozwojowej logistycznych systemów informatycznych, modelowania symulacyjnego procesów logistycznych, komputerowych metod ekstrakcji danych dla potrzeb logistyki oraz bardzo wyraźnie rysującej się na horyzoncie logistyki chmury obliczeniowej.
Treści książki zostały zredagowane w układzie 13 odrębnych rozdziałów, jako niezależne od siebie wykłady, których lektura chronologicznie może być zupełnie dowolna. Zbiór tych wykładów w ogólności może być podzielony na trzy podzbiory dotyczące odpowiednio: problematyki tzw. logistyki branżowej, modelowania systemów logistycznych i użytkowania aplikacji informatycznych. Problemy logistyki branżowej zostały odniesione do pralogistyki wojskowej, klasycznej logistyki rynkowej, wybranych aspektów logistyki morskiej i logistyki sytuacji kryzysowych. Kwestie teoretyczne podstaw logistyki zostały poruszone w rozdziałach dotyczących systemowej interdyscyplinarności i synergii logistyki oraz aktualnych uwarunkowań stymulujących rozwój logistyki w Polsce. Przykładowe modele matematyczno-logiczne dotyczą takich aplikacji jak: modelowanie wojskowego systemu zabezpieczenia logistycznego, systemu logistycznego przedsiębiorstwa, sektora gospodarki morskiej, zarządzania ryzykiem logistycznym czy metod rozwiązania zadania komiwojażera. O nowoczesności współczesnej logistyki w najwyższym stopniu decydują aplikacje i technologie informatyczne, których użytkowe aspekty zostały przedstawione w ostatnich czterech wykładach dotyczących kolejno: koncepcji rozwojowej logistycznych systemów informatycznych, modelowania symulacyjnego procesów logistycznych, komputerowych metod ekstrakcji danych dla potrzeb logistyki oraz bardzo wyraźnie rysującej się na horyzoncie logistyki chmury obliczeniowej.