Menu

Rosa Grażyna

Publikacja jest zbiorem najważniejszych i najbardziej aktualnych zagadnień z zakresu zarządzania marketingowego. Zawiera nowe spojrzenie na problematykę, zarówno od strony zarządzania, jak i marketingu. Książka składa się z czterech części. Podstawy zarządzania marketingowego, w której omówiono miejsce marketingu w naukach o zarządzaniu oraz koncepcję zarządzania marketingowego. Marketing w przedsiębiorstwie, w której przedstawiono marketing w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, misję i planowanie marketingowe, analizę sytuacji marketingowej przedsiębiorstwa na rynku oraz system informacji marketingowej. Strategie marketingowe, w której scharakteryzowano strategie przedsiębiorstw, a zwłaszcza strategię marketingową, strategie konkurencyjne, strategie personalne, oraz wdrażanie strategii i kontrolę strategiczną. Marketing w perspektywie, w której wskazano i omówiono nowoczesne trendy w zarządzaniu marketingowym, strategie na rynkach globalnych oraz wykorzystanie Internetu w zarządzaniu marketingowym. Każdy rozdział kończą pytania problemowe, które mogą być wykorzystane przez wykładowców jako punkt wyjścia do ćwiczeń lub warsztatów. Opracowanie kierowane jest do: studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania, nauczycieli akademickich poszukujących nowych narzędzi dydaktycznych, osób prowadzących szkolenia z zakresu zarządzania marketingowego, słuchaczy studiów podyplomowych i doktoranckich związanych z marketingiem i zarządzaniem, menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami.
Marketingowa reorientacja władz lokalnych i regionalnych jest procesem długotrwałym, wymagającym nowego spojrzenia na miejsce i role klientów (interesantów), zmiany priorytetów i warunków zaspokajania ich potrzeb i oczekiwań, wprowadzenia nowych procedur postępowania i akceptacji nowych form współpracy i partnerstwa. Dlatego też rozpoznanie, jak zachowują się współcześni nabywcy wybranych produktów oferowanych przez miasta, gminy i regiony, jakie cechy produktów są dla nich priorytetowe, jak oceniają działania podmiotów odpowiedzialnych za ofertę podażową w miastach i regionach, czy i ewentualnie jak można oddziaływać na ich zachowania nabywcze w kontekście realizacji idei marketingu terytorialnego, jest najważniejszym założeniem niniejszej pracy. Publikacja przeznaczona jest dla wielu środowisk, przede wszystkim dla przedstawicieli sfery nauki zainteresowanych problematyką marketingu terytorialnego, a w szczególności omawianych przez autorów produktów terytorialnych – turystycznego, transportowego i kulturalnego, menedżerów zarządzających miastami, aglomeracjami, gminami i województwami oraz organizacjami współpracującymi z jednostkami samorządu terytorialnego, jak również dla studentów, dla których omawiane kwestie są istotne. Ze wstępu
W warunkach współczesnych przemian zachodzących w gospodarce światowej i gospodarkach narodowych, należy bardzo wnikliwie analizować mechanizmy kształtujące zachowania konsumentów i prowadzić profesjonalne, nowoczesne działania marketingowe. Celem naukowo-badawczym niniejszej monografii jest przybliżenie odbiorcom problematyki marketingu, wskazanie kierunków jego rozwoju i specyfiki marketingu przyszłości. Założeniem rozważań jest zbadanie, jak przeobraża się marketing w kontekście współczesnych uwarunkowań, jakie są klasyczne i nowoczesne działania i instrumenty marketingowe, jak zachowują się współcześni konsumenci oraz jakie są kierunki rozwoju marketingu. Autorzy przedstawiają: istotę i przeobrażenia zachodzące w marketingu w kontekście krajowym i międzynarodowym, podstawowe problemy badawcze, odnoszące się do tradycyjnych i nowoczesnych działań marketingowych, kierunki rozwoju marketingu. Monografia jest kierowana do studentów i nauczycieli akademickich kierunków ekonomicznych jako pomoc do przedmiotów: podstawy marketingu, zarządzanie marketingowe, a także jako lektura uzupełniająca z przedmiotów: marketing usług, zachowania nabywców. Może być przydatna również słuchaczom studiów podyplomowych i doktoranckich, związanych z marketingiem i zarządzaniem, jak również praktykom, śledzącym nowe trendy w marketingu. Zespół autorski tworzą pracownicy Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, głównie Katedry Marketingu Usług. Ogromną zaletą książki jest jej bardzo czytelna, logiczna wewnętrzna struktura, w której Czytelnik odnajdzie nie tylko najważniejsze ustalenia teoretyczne marketingu (…), ale także pełny przegląd możliwych rozwiązań strategicznych (…). Warte szczególnej uwagi są te fragmenty książki, które dotyczą nowoczesnych ujęć marketingu, gdyż dowodzą konieczności szybkiego „nadążania” za nową wiedzą z zakresu: badania rynku, analizy zachowań konsumentów, zarządzania narzędziami 4P oraz budowania lojalności klientów – stanowiących podstawę sukcesu rynkowego współczesnych przedsiębiorstw (…). Prof. dr hab. Mirosława Pluta-Olearnik Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Celem naukowo-badawczym niniejszej monografii jest przybliżenie odbior­com problematyki marketingu kolejowych przewozów pasażerskich, wskazanie kierunków jego rozwoju i specyfiki nowoczesnego marketingu. Założeniem monografii jest zbadanie, jak przeobraża się marketing w kolejo­wych przewozach pasażerskich w kontekście współczesnych uwarunkowań, jakie są klasyczne i nowoczesne działania i instrumenty marketingowe, jak zachowują się współcześni konsumenci (podróżni), co w usłudze pasażerskiego transportu kolejowego jest dla nich priorytetowe i jak oceniają realizację tych postulatów oraz jakie są kierunki rozwoju marketingu. W celu osiągnięcia przyjętych założeń: – przedstawiono przeobrażenia zachodzące w marketingu w kontekście kra­jowym i międzynarodowym, –zrealizowano podstawowe problemy badawcze w ujęciu teoretycznym i empirycznym, odnoszące się do tradycyjnych i nowoczesnych działań marketingowych w kolejowych przewozach pasażerskich, –zaprezentowano wyniki badań pierwotnych „młodych dorosłych” obej­mujące zarówno preferencje podróżnych, jak i ocenę realizacji poszcze­gólnych cech i działań marketingowych przez przewoźników kolejowych w kolejowych przewozach pasażerskich, –wskazano kierunki rozwoju marketingu od tradycyjnego do nowoczesnego w kolejowych przewozach pasażerskich. Koncepcja monografii obejmuje zagadnienia teoretyczne związane zarówno z tradycyjnym, jak i nowoczesnym marketingiem oraz identyfikację problematy­ki działań i instrumentów marketingowych w kolejowych przewozach pasażer­skich obecnie i w przyszłości. Ze wstępu
Początek XXI wieku to okres wielu zmian i powstawania nowych zjawisk w gospodarce europejskiej i światowej, a w konsekwencji – zmian w sposobie postrzegania rynku. Wywierają one istotny wpływ na sposób, zakres i formę prowadzonych strategii i działań marketingowych ukierunkowanych na kształtowanie potrzeb i preferencji nabywców dóbr i usług. Znaczenie transportu w gospodarce stale roś[1]nie w związku z takimi zjawiskami, jak: globalizacja, specjalizacja i podział pracy, masowa konsumpcja, ekonomia skali produkcji, optymalizacja kosztów, rosnąca konkurencja, skracanie cyklu życia produktów, cyfryzacja społeczeństwa, zmiany formy sprzedaży oraz obsługi klienta. Szczególnym okresem zmian wielu tendencji rynkowych są lata 2019–2022, w których świat walczył z pandemią COVID-19. Publikacja przeznaczona jest dla wielu środowisk, przede wszystkim dla przedstawicieli sfery nauki, zainteresowanych problematyką zachowań nabywczych podróżnych w transporcie (w tym głównie kolejowym) oraz ewolucji przewozów pasażerskich na tle zmian w otoczeniu i zachowań konsumentów, menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami kolejowymi, organizacjami współpracującymi z przewoźnikami kolejowymi, jak również studentów, dla których istotna jest omawiana problematyka. Ze wstępu
Narastające zjawisko nieograniczonego konsumpcjonizmu, odzwierciedlające się między innymi w degradacji środowiska, skłania do redefiniowania polityki ochrony środowiska w szerokim ujęciu i przeciwdziałania temu trendowi. Wiele krajów wkłada wytężony wysiłek we wdrażanie, wspólnie opracowanych i uzgodnionych, idei zrównoważonego rozwoju, w tym również w transporcie pasażerskim. Celem monografii jest zbadanie i analiza zachowań nabywczych podróżnych, ich potrzeb i preferencji, i wskazanie możliwości takiego oddziaływania na nie, aby były zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju transportu. W celu osiągnięcia przyjętych założeń: ? przedstawiono przeobrażenia zachodzące w zachowaniach nabywców we współczesnym świecie, ? zrealizowano podstawowe problemy badawcze w ujęciu teoretycznym i empirycznym, odnoszące się do zachowań podróżnych w transporcie publicznym i prywatnym (indwidualnym), ? zrealizowano podstawowe problemy badawcze w ujęciu teoretycznym i empirycznym, odnoszące się do koncepcji zrównoważonego rozwoju w transporcie, ? omówiono przeobrażenia zachodzące na rynku przewozów pasażerskich na świecie i w Polsce, ? zaprezentowano wyniki badań pierwotnych obejmujące zarówno preferencje, zachowania nabywcze, jak i potrzeby podróżnych w transporcie publicznym i prywatnym (indywidualnym) w podziale na przewozy międzyregionalne, regionalne i miejskie (aglomeracyjne), ? wskazano na możliwości oddziaływania na zachowania nabywcze podróżnych w kontekście idei zrównoważonego rozwoju transportu. Publikacja przeznaczona jest dla wielu środowisk, przede wszystkim dla przedstawicieli sfery nauki, zainteresowanych problematyką zachowań nabywczych podróżnych w transporcie oraz ewolucji przewozów pasażerskich na tle zmian w otoczeniu, zwłaszcza w kontekście zrównoważonego rozwoju, menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi, organizacjami współpracującymi z przewoźnikami, jak również studentów, dla których istotna jest omawiana problematyka.