Narastające zjawisko nieograniczonego konsumpcjonizmu, odzwierciedlające się między innymi w degradacji środowiska, skłania do redefiniowania polityki ochrony środowiska w szerokim ujęciu i przeciwdziałania temu trendowi. Wiele krajów wkłada wytężony wysiłek we wdrażanie, wspólnie opracowanych i uzgodnionych, idei zrównoważonego rozwoju, w tym również w transporcie pasażerskim.
Celem monografii jest zbadanie i analiza zachowań nabywczych podróżnych, ich potrzeb i preferencji, i wskazanie możliwości takiego oddziaływania na nie, aby były zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju transportu. W celu osiągnięcia przyjętych założeń: ? przedstawiono przeobrażenia zachodzące w zachowaniach nabywców we współczesnym świecie,
? zrealizowano podstawowe problemy badawcze w ujęciu teoretycznym i empirycznym, odnoszące się do zachowań podróżnych w transporcie publicznym i prywatnym (indwidualnym),
? zrealizowano podstawowe problemy badawcze w ujęciu teoretycznym i empirycznym, odnoszące się do koncepcji zrównoważonego rozwoju w transporcie,
? omówiono przeobrażenia zachodzące na rynku przewozów pasażerskich na świecie i w Polsce,
? zaprezentowano wyniki badań pierwotnych obejmujące zarówno preferencje, zachowania nabywcze, jak i potrzeby podróżnych w transporcie publicznym i prywatnym
(indywidualnym) w podziale na przewozy międzyregionalne, regionalne i miejskie (aglomeracyjne),
? wskazano na możliwości oddziaływania na zachowania nabywcze podróżnych w kontekście idei zrównoważonego rozwoju transportu.
Publikacja przeznaczona jest dla wielu środowisk, przede wszystkim dla przedstawicieli sfery nauki, zainteresowanych problematyką zachowań nabywczych podróżnych
w transporcie oraz ewolucji przewozów pasażerskich na tle zmian w otoczeniu, zwłaszcza w kontekście zrównoważonego rozwoju, menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi, organizacjami współpracującymi z przewoźnikami, jak również studentów, dla których istotna jest omawiana problematyka.