Menu

Steblecka-Jankowska Magdalena

Vademecum– zbiór najważniejszych wiadomości niezbędnych na egzaminie maturalnym – pozwalający na naukę w takim rytmie, jakiego potrzebujesz.ompendium wiedzy podzielone na działy takie jak w repetytorium, podane syntetycznie jako podsumowanie całego cyklu nauki; często w formie tabel, wypunktowań i zestawieńdefinicje i pojęcia wyróżnione w każdym dziale kolorową czcionką, co ułatwia ich zapamiętywanietreści zakresu rozszerzonego wyróżniono kolorowym paskiem, żebyś mógł/mogła samodzielnie decydować o tym, czego się uczyszpojęciownik na końcu publikacji ułatwia szybkie odnalezienie potrzebnych treści bez konieczności wracania do środka publikacjiPrzedmiot: język polskiZakres: podstawowy i rozszerzonyAutor: Urszula Jagiełło, Renata Janicka-Szyszko, Magdalena Steblecka-JankowskaLiczba stron: 296Zawartość:Biblia1.1. Kultura europejska. Dwa filary1.2. Tradycja judeochrześcijańska. Biblia1.3. Wybrane księgi biblijneAntyk2.1. Mity starożytnej Grecji i Rzymu2.2. Literatura2.3. Filozofia2.4. Teatr antyczny2.5. Dorobek starożytnej Grecji i Rzymu. Literatura. Filozofia. TeatrŚredniowiecze3.1. Filozofia3.2. Kultura średniowiecza3.3. Style sztuki średniowiecznej3.4. LiteraturaRenesans4.1. Ramy czasowe4.2. Humanizm4.3. Istotne wydarzenia historyczne4.4. Cechy i funkcje literatury4.5. Charakterystyczne cechy języka i stylu utworów4.6. Jan Kochanowski4.7. Fraszki4.8. Pieśni4.9. Treny4.10. Treny jako cykl poetycki4.11. Motywy zawarte w poezji Jana Kochanowskiego4.12. Jan Kochanowski Odprawa posłów greckich4.13. Piotr Skarga Kazania sejmowe4.14. Michel de Montaigne Próby4.15. François Rabelais Gargantua i Pantagruel4.16. William Szekspir Hamlet4.17. William Szekspir Makbet4.18. William Szekspir Romeo i JuliaBarok5.1. Ramy czasowe5.2. Filozofia5.3. Sarmatyzm5.4. Kierunki i prądy literackie5.5. Cechy i funkcje literatury5.6. Charakterystyczne cechy języka i stylu utworów5.7. Jan Chryzostom Pasek Pamiętniki5.8. Molier SkąpiecOświecenie6.1. Ramy czasowe6.2. Oświecenie w Polsce6.3. Filozofia6.4. Kierunki i prądy literackie6.5. Charakterystyczne cechy języka i stylu utworów6.6. Ignacy Krasicki Satyry6.7. Ignacy Krasicki Bajki6.8. Ignacy Krasicki Hymn do miłości ojczyznyRomantyzm7.1. Chronologia7.2. Burza i napór. Preromantyzm7.3. Angielscy poeci jezior7.4. Romantyzm w Polsce. Przełom romantyczny7.5. Sztuka romantyczna7.6. Cechy literatury romantycznej7.7. Język i styl utworów romantycznych7.8. Adam Mickiewicz Oda do młodości7.9. Adam Mickiewicz Romantyczność i inne ballady7.10. Adam Mickiewicz Pan Tadeusz7.11. Adam Mickiewicz Dziady cz. II7.12. Adam Mickiewicz Dziady cz. III7.13. Adam Mickiewicz Konrad Wallenrod7.14. Adam Mickiewicz Sonety krymskie7.15. Adam Mickiewicz, inne poezje7.16. Juliusz Słowacki Kordian7.17. Juliusz Słowacki Lilla Weneda7.18. Juliusz Słowacki Balladyna7.19. Juliusz Słowacki, poezje7.20. Zygmunt Krasiński Nie-Boska komedia7.21. Aleksander Fredro Zemsta7.22. Cyprian Kamil NorwidPozytywizm8.1. Ramy czasowe8.2. Filozofia8.3. Kierunki i prądy w literaturze i sztuce8.4. Cele i funkcje literatury8.5. Charakterystyczne cechy języka i stylu utworów8.6. Henryk Sienkiewicz Potop8.7. Bolesław Prus Lalka8.8. Bolesław Prus Z legend dawnego Egiptu8.9. Eliza Orzeszkowa Gloria victis8.10. Poezja pozytywizmu8.11. Gustaw Flaubert Pani Bovary8.12. Fiodor Dostojewski Zbrodnia i karaMłoda Polska (modernizm)9.1. Granice chronologiczne epoki9.2. Światopogląd9.3. Filozofia9.4. Prądy artystyczne9.5. Stanisław Wyspiański Wesele9.6. Stanisław Wyspiański Noc listopadowa9.7. Władysław Stanisław Reymont Chłopi, tom I – Jesień9.8. Poezja Młodej PolskiDwudziestolecie międzywojenne10.1. Ramy czasowe10.2. Filozofia10.3. Kierunki w literaturze i sztuce10.4. Stefan Żeromski Przedwiośnie10.5. Stefan Żeromski Rozdzióbią nas kruki, wrony…10.6. Witold Gombrowicz Ferdydurke10.7. Bruno Schulz Sklepy cynamonowe10.8. Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy10.9. Michaił Bułhakow Mistrz i Małgorzata10.10. Franz Kafka Proces10.11. Poezja dwudziestolecia międzywojennegoWspółczesność11.1. Ramy czasowe11.2. Filozofia11.3. Kierunki w literaturze i sztuce11.4. Cele i funkcje literatury11.5. Charakterystyczne cechy języka i stylu utworów11.6. Tadeusz Borowski Proszę państwa do gazu, Ludzie, którzy szli11.7. Gustaw Herling-Grudziński Inny świat11.8. Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem11.9. Albert Camus Dżuma11.10. George Orwell Rok 198411.11. Józef Mackiewicz Droga donikąd11.12. Tadeusz Konwicki Mała apokalipsa11.13. Sławomir Mrożek Tango11.14. Sławomir Mrożek Lolo11.15. Marek Nowakowski Raport o stanie wojennym11.16. Marek Nowakowski Górą „Edek”11.17. Jacek Dukaj Katedra11.18. Antoni Libera Madame11.19. Andrzej Stasiuk Miejsce11.20. Olga Tokarczuk Profesor Andrews w Warszawie11.21. Ryszard Kapuściński Podróże z Herodotem11.22. Jorge Luis Borges Biblioteka Babel11.23. Poezja współczesna Wybrane zagadnienia z teorii literatury12.1. Rodzaje literackie12.2. Gatunki (nie tylko literackie)12.3. Gatunki publicystyczne12.4. Gatunki użytkowe12.5. Ustne formy wypowiedzi12.6. Pisemne formy wypowiedzi12.7. Środki stylistyczne12.8. Wersyfikacja12.9. Retoryka12.10. DefinicjaWiedza o języku13.1. Znaki13.2. Język jako system znaków13.3. Akty mowy. Intencje wypowiedzi13.4. Akt komunikacji językowej13.5. Funkcje wypowiedzi13.6. Funkcje języka13.7. Styl i stylizacja13.8. Styl indywidualny i styl typowy13.9. Style funkcjonalne współczesnej polszczyzny13.10. Moda językowa13.11. Etymologiczne a realne znaczenie wyrazu13.12. Tabu językowe13.13. Socjolekt13.14. Zapożyczenia13.15. Historia zapożyczeń13.16. Słownictwo neutralne i zabarwione emocjonalnie13.17. Słownictwo oficjalne i potoczne13.18. Etyka wypowiedzi13.19. Etykieta językowa13.20. Kultura języka13.21. Język niebezpiecznym narzędziem13.22. Językowy obraz świata13.23. Ortografia i interpunkcjaPojęciownikIndeks osobowyIndeks rzeczowy 
Karty pracy: stanowią uzupełnienie podręcznika zawierają zestawy zadań z zaplanowanym miejscem na rozwiązanie w zakresie rozszerzonym zostały opracowane według wymagań i standardów maturalnych nowością jest to, że każdą kartę można oderwać z zeszytu
Podręcznik Język polski 3 został przygotowany dla uczniów klasy 3 liceów ogólnokształcących i techników. Kontynuuje bardzo popularną serię podręczników znanego już zespołu autorek. Publikacja obejmująca zakresy podstawowy i rozszerzony zawiera omówienie trzech okresów literackich: Młodej Polski, dwudziestolecia międzywojennego i literatury wojennej. Treści zaprezentowane przez autorki pozwalają na zrealizowanie całej podstawy programowej z tych epok oraz jednocześne przygotowanie się do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Każda epoka zaczyna się spisem zagadnień prezentowanych w danym dziale. Wiązki tematów zawierają wypunktowane informacje wskazujące, jakie treści i umiejętności uczeń nabędzie po ich realizacji. W blokach „Zanim zaczniesz” znajdują się polecenia umożliwiające swobodne przypomnienie zdobytych już informacji związanych z proponowanym tematem. Atrakcyjne dla uczniów na pewno będzie obudowanie tematów dużą ilością informacji kulturalno-obyczajowych stanowiących tło omawianych tekstów i czasów. Ważnym aspektem są także biogramy twórców wzbogacone zdjęciami, co pozwala także oswajać się z występowaniem takiej dodatkowej formy podania treści w arkuszu maturalnym. Analizę i interpretację tekstów literackich oraz źródłowych ułatwiają liczne polecenia i zadania, które można wykonywać w toku lekcji, w domu lub przygotowując się do sprawdzianu czy matury. Publikacja napisana przystępnym językiem dodatkowo zawiera wytłuszczenia i hasła na marginesach, czyli te treści, które należy zapamiętać z danego tematu. Bloki „Podsumowanie lekcji” i „Podsumowanie przed sprawdzianem” znajdujące się na końcu działu zawierają esencję wiadomości i ułatwiają szybkie powtórki. Autorki kontynuują także warsztat „Piszemy samodzielnie”, który rozwija umiejętności formowania wypowiedzi pisemnych. Treści z zakresu rozszerzonego zostały oznaczone na marginesie kolorowym paskiem.
Karty pracy: stanowią uzupełnienie podręcznika zawierają zestawy zadań z zaplanowanym miejscem na rozwiązanie w zakresie rozszerzonym zostały opracowane według wymagań i standardów maturalnych nowością jest to, że każdą kartę można oderwać z zeszytu
Podręcznik Język polski 2. Część 2. Zakres podstawowy i rozszerzony został przygotowany dla uczniów klasy 2 liceów ogólnokształcących i techników rozpoczynających naukę przedmiotu język polski w drugim semestrze. Publikacja jest kontynuacją części 1 podręcznika tych samych autorek oraz obejmuje epoki romantyzmu i pozytywizmu. Każdy podrozdział podręcznika rozpoczyna wypunktowanie celów lekcji, które uczniowie osiągną po zrealizowaniu wiązki tematów. Następnie w bloku „Zanim zaczniesz…” znajdują się aktywności, które pozwolą uczniom przypomnieć sobie zdobyte już wiadomości i ułatwią im wejście w nowe zagadnienie. Teksty literackie i źródłowe zostały obudowane licznymi poleceniami i zadaniami, które można wykonywać w toku lekcji, w domu lub przygotowując się do sprawdzianu i matury. Publikacja napisana przystępnym językiem dodatkowo zawiera wytłuszczenia i hasła na marginesach, czyli te treści, które należy zapamiętać z danego tematu. Bloki „Podsumowanie lekcji” i „Podsumowanie przed sprawdzianem” znajdujące się na końcu działu zawierają esencję wiadomości i ułatwiają szybkie powtórki. Dodatkowo każdy dział jest wzbogacony blokiem warsztatowym „Piszemy samodzielnie”. Każdy z nich zawiera przykład, jego analizę i instrukcję pokazującą krok po kroku, jak opanować posługiwanie się wybranymi formami wypowiedzi. Tematy z zakresu rozszerzonego zostały zaznaczone kolorowym paskiem na marginesie. Podręcznik do języka polskiego, zakres podstawowy i rozszerzony dla szkół ponadpodstawowych składa się z 3 działów: Romantyzm Pozytywizm Styl i stylizacja
Podręcznik Język polski 1 część 2 został przygotowany dla uczniów pierwszej klasy liceów ogólnokształcących i technikum na drugi semestr. Jest naturalną kontynuacją części 1 podręcznika. Poziom podstawowy i rozszerzony zawiera treści pozwalające przygotować się do matury z obu poziomów. W celu ułatwienia pracy z podręcznikiem treści zakresu rozszerzonego zostały dodatkowo wyróżnione graficznie. Autorkom podręcznika zależało na takim przybliżeniu dorobku tradycji kultury, który pozwoli uczniom na korzystanie z niej w sposób świadomy i umiejętny. Uczeń może inspirować się przeszłością, odczytywać ją i otwierać się na przyszłość oraz współczesność.
Karty pracy w perforowanej formie to bardzo dobrze przyjęte przez nauczycieli uzupełnienie podręcznika. Każdą z kart można oderwać, rozwiązać znajdujące się na niej zadania, oddać do sprawdzenia nauczycielowi, a następnie sprawdzone już karty wpiąć w skoroszyt tworzący całość publikacji. Publikacja Język polski 1. Część 2. Karty pracy ucznia. Linia I są zgodne z wymaganiami przewidzianymi w zakresie podstawowym podstawy programowej.
Podręcznik Język polski 2. Część 1 został przygotowany dla uczniów drugiej klasy liceów ogólnokształcących i techników na pierwszy semestr nauki. Jest kontynuacją chętnie wybieranej linii I do pierwszej klasy tego samego, doświadczonego zespołu autorskiego. Publikacja zawiera treści zakresu podstawowego i rozszerzonego pozwalające przygotować się do matury z obu poziomów. W celu ułatwienia pracy z podręcznikiem treści zakresu rozszerzonego zostały dodatkowo wyróżnione graficznie. Tym razem autorki przybliżają dorobek kultury i piśmiennictwa epoki oświecenia i romantyzmu. Nowością jest wprowadzenie na koniec działów poświęconych tym epokom warsztatu doskonalącego umiejętności pisemnej wypowiedzi. Autorkom podręcznika zależało na połączeniu ćwiczenia umiejętności analizowania tekstów oraz zdobywania płynności w wypowiedziach ustnych i pisemnych. Podręcznik do języka polskiego 2, część 1, zakres podstawowy i rozszerzony składa się z 2 działów: Oświecenie Romantyzm Romantyczne widzenie świata W kręgu romantycznej wyobraźni. Romantyzm w Polsce Pielgrzym, podróżnik, emigrant
Podręcznik Język polski 1. Część I. Zakres podstawowy i rozszerzony został przygotowany dla uczniów klasy 1 liceów ogólnokształcących i techników. Publikacja przeznaczona dla zakresu podstawowego i rozszerzonego zawiera treści pozwalające przygotować się do matury na obu poziomach. W celu ułatwienia pracy z podręcznikiem treści zakresu rozszerzonego zostały wyróżnione graficznie. Autorkom podręcznika zależało na takim przybliżeniu dorobku tradycji kultury, który pozwoli uczniom na korzystanie z niej w sposób świadomy i umiejętny. Uczeń może inspirować się przeszłością, odczytywać ją i otwierać się na przyszłość oraz współczesność. Przy okazji w sposób naturalny zyskuje umiejętności z zakresu literatury i języka niezbędne do dalszego kształcenia. Podręcznik przygotowuje do kartkówek, sprawdzianów oraz matury, a jednocześnie daje szansę na rozbudzenie zainteresowań.
Karty pracy w perforowanej formie to bardzo dobrze przyjęte przez nauczycieli uzupełnienie podręcznika. Każdą z kart można oderwać, rozwiązać znajdujące się na niej zadania, oddać do sprawdzenia nauczycielowi, a następnie sprawdzone już karty wpiąć w skoroszyt tworzący całość publikacji. Publikacja Język polski 1. Część 1. Karty pracy ucznia. Linia I są zgodne z wymaganiami przewidzianymi w zakresie podstawowym podstawy programowej. Autorka mająca wieloletnie doświadczenie w pracy z uczniami opracowała zadania, które pozwalają nie tylko utrwalić wiadomości z zakresu historii literatury, lecz także doskonalić umiejętności związane z posługiwaniem się językiem polskim. Obok zadań dotyczących czytania ze zrozumieniem znajdują się także zadania sprawdzające wiadomości z nauki o języku. Teksty zawarte w kartach pracy pochodzą zarówno z publikacji naukowych, jak i publicystycznych. Są zestawieniem tradycyjnego rozumienia literatury z nowoczesnym. Publikacja zawiera również zadania powtórzeniowe po każdym dziale, dzięki którym uczniowie zweryfikują swoją wiedzę i powtórzą wymagany materiał do egzaminu maturalnego, a także staną się świadomym odbiorcą kultury.