Rynek usług telekomunikacyjnych jest obszarem gospodarki szczególnie ważnym z punktu widzenia społecznych i ekonomicznych interesów państwa. Wynika to z tego, że obecnie telekomunikacja wpływa na efektywność, skuteczność oraz jakość funkcjonowania jednostek, zbiorowości oraz krajów, będąc jednocześnie jedną z podstawowych determinant poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego. Jest nie tylko podstawowym, uniwersalnym oraz wszechstronnym medium komunikacyjnym współczesnej cywilizacji, ale także czynnikiem integrującym, stymulującym oraz tworzącym procesy, które bez telekomunikacji na obecnym poziomie rozwoju nie byłyby możliwe.
Na rynku usług telekomunikacyjnych obserwowane są intensywne zmiany wywołane postępem techniczno-technologicznym, w tym ciągle wzrastającą rolą informacji, która staje się bardzo istotnym czynnikiem rozwoju społeczno-gospodarczego. Rynek ten podlega ponadto zmianom strukturalnym wynikającym z oddziaływania polityki społeczno-gospodarczej. Zmieniają się formy komunikowania zarówno przedsiębiorców, jak i społeczeństwa, dzięki postępującym procesom cyfryzacji i konwergencji. Społeczeństwo informacyjne, które na tym rynku funkcjonuje, stale się rozwija i wymaga odpowiedniego ukierunkowania narzędzi polityki telekomunikacyjnej. Wzrost roli informacji, zmiany technologii komunikacji i zakres oraz tempo tych zmian powodują, że współcześnie ważnym problemem staje się problem wykluczenia cyfrowego. Niezbędne jest więc wykorzystanie odpowiednich narzędzi, które będą zapobiegały pogłębianiu się tego problemu i przyczyniały do jego ograniczania.
Ze wstępu