Menu

Jarosław Kupczak

Nie ulega wątpliwości, że od czasu opublikowania adhortacji Amoris laetitia wielu autorów próbowało przybliżyć jej treść oraz zmierzyć się z tymi jej fragmentami, które rozbudziły najwięcej pytań i emocji. Jak uchronić się przed relatywizmem moralnym, subiektywizmem i akceptacją poglądów niszczących pedagogiczną dynamikę duchowego wzrostu w Kościele? Książka o. prof. J. Kupczaka stanowi bardzo cenną pomoc w znalezieniu odpowiedzi na powyższe pytania. Pośród różnych, niekiedy fragmentarycznych, prób zgłębienia tych zagadnień, książka ta może być uznana za fachowe i rzetelne, a zarazem napisane w komunikatywny sposób, ujęcie jednego z najbardziej kluczowych teologicznych sporów ostatniej dekady w Kościele katolickim. Odważna analiza treści samej adhortacji, jak również wieloaspektowa prezentacja komentarzy ukazujących się po jej opublikowaniu pozwoliły stworzyć bogatą skarbnicę wiedzy, z której zaczerpnąć mogą wytrawni specjaliści, początkujący teologowie, a także wierni Kościoła i ludzie dobrej woli, poszukujący odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Z recenzji ks. prof. UAM dr. hab. Macieja Olczyka
Z wielkim napięciem oczekiwano na publikację adhortacji Amoris laetitia. Liczono na to, że papież Franciszek zajmie jasne stanowisko w kwestiach najbardziej kontrowersyjnych, jak stosunek do osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach oraz do osób homoseksualnych. Tak się jednak nie stało, co więcej – dokument zaczął być interpretowany, w zależności od poglądów i oczekiwań, w sposób całkowicie różny. Profesor Kupczak przygląda się jednak nie samej adhortacji, ale poprzedzającym ją dwóm sesjom Synodu Biskupów (2014–2015), poświęconym rodzinie w Kościele i świecie współczesnym. To na nich rozgorzał spór nazwany przez autora „najgorętszym od czasu zakończenia Soboru Watykańskiego II”, dotyczący zwłaszcza etyki seksualnej i „nowej wrażliwości” Kościoła. Na ile temperatura sporu wynikała z siły skrajnych stanowisk, na ile zaś została podgrzana przez media? W jakim stopniu inspiracją dla toczonych dyskusji było stanowisko ojców synodu, w jakim natomiast presja kultury masowej i próba wymuszenia zmian obyczajowych? Wreszcie, czy rzeczywiście możemy mówić o rewolucyjności i przełomowości obecnego pontyfikatu, czy raczej o ciągłości i kontynuacji w teorii i praktyce Kościoła? Między innymi na te pytania odpowiada książka Źródła sporu o Amoris laetitia.
Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II Jarosława Kupczaka OP to jedna z niewielu polskich prac naukowych poświęconych istotnemu, a zarazem kontrowersyjnemu elementowi nauczania Jana Pawła II, jakim jest rozumienie ciała i ludzkiej seksualności. Głównym źródłem, które analizuje autor, są tzw. katechezy środowe, głoszone w latach 1979–1984, poświęcone właśnie teologii ciała. Są to teksty mniej znane i rzadziej omawiane niż encykliki i inne oficjalne dokumenty Kościoła, tym większa jest zatem wartość książki, która będzie cenną pomocą dla wszystkich studiujących myśl Jana Pawła II.
Przekonanie, że świętymi mogą być tylko nieliczni wybrani, którzy poświęcą swoje życie Bogu przez wstąpienie do klasztoru albo chociaż stanu duchownego, ciągle jeszcze pokutuje w świadomości wielu wiernych. A przecież Pismo Święte mówi jasno: każdy chrześcijanin jest powołany do świętości, niezależnie od tego, do jakiego stanu należy i czym się zajmuje. Co więcej, bycie świętymi nie jest czymś, czym można zajmować się po godzinach w zaciszu swego domostwa, ale głównym celem naszego życia, któremu powinny być podporządkowane wszystkie inne. O tym właśnie traktuje ta książka. Dowiecie się z niej m.in.: Czym jest świętość? Czy są różne stopnie świętości? Jak przekonać grzesznego człowieka, że może stać się święty? Czy świętość jest przebóstwieniem? Skąd się wziął kult świętych w Kościele? Czy pośrednictwo świętych nie pomniejsza roli Chrystusa? Co oznacza „świętych obcowanie”? Czy święci mają wady? Czy życie zakonne sprzyja osiąganiu świętości? Czym powinno charakteryzować się dążenie do świętości w małżeństwie? Czy single też mogą realizować się na drodze do świętości? Jaka jest różnica między beatyfikacją a kanonizacją? Jak przebiega proces kanonizacyjny? Co o świętości mówi nam życie i pontyfikat Jana Pawła II?