Menu

Krzysztof Puławski

Alice i Finch to z pozoru zwyczajni bohaterowie, którzy wiodą życie pełne niecodziennych zagadek do rozwiązania. Osamotnieni w mrocznej dolinie Krainy nocy, muszą wykazać się dojrzałością, by odkryć tajemnice śmierci baśniowych postaci. Autorka w mistrzowski sposób prezentuje też Nowy Jork, który obserwujemy w tle wydarzeń. Z dbałością o drobiazgi opisuje jego realny charakter, malując równocześnie niezwykły obraz baśniowych krain. Waleczni Finch i Alice nie poddają się nawet w obliczu nadchodzącego końca świata. Nie potrafią wyobrazić sobie gromu zniszczeń, który może nadejść. „To powinien być ogień albo powódź czy jakiś superwirus” – rozmyślają. Pozbawieni kontaktu ze sobą, muszą rozwiązać tę samą kryminalną zagadkę. Samotność wydaje się największą przeszkodą również wtedy, gdy sprawa okazuje się znacznie poważniejsza, niż można by przypuszczać…
The Inheritance Games. Tom III. Ostatni gambit   Jennifer Lynn Barnes   Pieniądze, życie i uczucia Avery są stawką w grze, którą wszyscy obserwują z zapartym tchem. Avery Kylie Grambs odziedziczyła majątek po zmarłym miliarderze Tobiasie Hawthornie. Warunkiem przejęcia przez nią kontroli nad fortuną było zamieszkanie na rok w Hawthorne House. Do końca zostało jej jeszcze kilka tygodni, tymczasem paparazzi bacznie obserwują każdy jej krok, presja finansowa staje się coraz bardziej odczuwalna, a niebezpieczeństwa są codziennością. Jedyną pomoc w przebrnięciu przez zawiłości nowej sytuacji życiowej stanowią dla Avery bracia Hawthorne’owie. Ich losy są ze sobą nierozerwalnie splecione. Avery zna ich najskrytsze sekrety, oni zaś znają ją na wskroś. Zegar odmierza ostatnie godziny do chwili, w której Avery zostanie najbogatszą nastolatką na świecie, gdy niespodziewanie pojawia się dziewczyna potrzebująca pomocy niedoszłej miliarderki – jej obecność w Hawthorne House może wszystko zmienić. Wkrótce staje się oczywiste, że do rozwiązania jest jeszcze jedna, ostatnia zagadka, za sprawą której Avery oraz bracia Hawthorne’owie zostają wciągnięci w niebezpieczną rozgrywkę, a ich rywalem okaże się nieznany, lecz potężny gracz. Tajemnica goni tajemnicę. Piętrzą się niewiadome. Stawką w tej grze są uczucia oraz ludzkie życie – ale Hawthorne’owie niczego nie kochają bardziej od rywalizacji i wygrywania.
Kolejna opowieść autora "Mikołajka w szkole Dobrej Zmiany". Groteskowo-ironiczna opowieść o naszej rzeczywistości, mieszająca humor z goryczą. Pan Walczyk przybywa do miasta B. Pragnie niewiele. W sumie, żeby ludzie byli szczęśliwi. Spotyka rzeczywistość jakby skądś znaną, przewartościowaną, ekspansywną, groteskową i oporną, wystawiającą wykrzywiony język. Ale od czego jest muzyka…
Zabawno-gorzkie opowiastki przesycone naszym ojczystym kolorytem. Humor, groteska, literacka gra z pierwowzorem. Świadectwo niepokojów i absurdów, które przynosi nam czas i polityka, polska ado-ptacja mistrzowskiego pierwowzoru, która po lekturze każe pytać, z kogo się śmiejemy. Wyobraźnia jest potężną siłą. A groteska to taka forma jej twórczego wykorzystania, która potrafi zupełnie przedefiniować nasze rozumienie rzeczywistości. Francuski Mikołajek zapewne kojarzył komórkę z miejscem, gdzie przechowuje się węgiel. Dla tego z PRL-u to rodzina była komórką (podstawową i społeczną). A dzisiaj? Kto mógł przypuszczać, że dla współczesnych Mikołajków komórka stanie się niemal całym światem? Więc GDYBY KTOŚ zastanawiał się, jak może wyglądać współczesny polski Mikołajek, jakich ma kolegów, do jakiej chodzi szkoły, z jakimi problemami się boryka i czy w końcu nie padnie przywalony ciężarem tych wszystkich Dobrych Zmian – powinien koniecznie zajrzeć do tej książki. GDYBY KTOŚ chciał odwiedzić kraj, w którym rolnicy sieją zgorszenie, ogrodnicy przesadzają, matematycy łatwo mogą się przeliczyć, kierowcy są zupełnie skołowani, hydraulicy wszystko olewają, a najlepiej można się rozerwać na pikniku militarnym – zapraszam do szkoły Dobrej Zmiany! Poprowadzą nas ręka w rękę wyobraźnia i groteska, które wcale nie są tak bardzo dalekie od rzeczywistości… Krzysztof Puławski
Pięć lat temu w małym miasteczku w Illinois zostały zamordowane trzy dziewczynki – wszystkie we własnych sypialniach, wszystkie w tym samym wieku. Na miejscu zbrodni nie znaleziono żadnych śladów. Sprawa Mordercy Śpiących Aniołków, jak nazwała go prasa, stała się obsesją detektyw Kitt Lundgren. Dochodzenie zakończyło się klęską, co Kitt przypłaciła zdrowiem i załamaniem kariery zawodowej. Teraz morderca wraca, by kontynuować makabryczne dzieło. Śledztwo prowadzi ambitna detektyw Riggio, która niechętnie przystaje na pomoc Kitt. Jednak to właśnie Kitt jako pierwsza dostrzega niuanse różniące dzisiejszą zbrodnię od morderstw sprzed lat.
Szesnastoletnia Griet po wypadku ojca musi iść na służbę do domu Johannesa Vermeera. Tylko wrodzony spokój i rozwaga pozwalają jej przetrwać wśród gromadki dzieci, histerycznej i zazdrosnej żony malarza, jego apodyktycznej teściowej i broniącej swojego statusu dotychczasowej służącej. Mimo różnicy w wykształceniu i pozycji społecznej Vermmer dostrzega w dziewczynie wrażliwość w patrzeniu na kształty i kolory. Ona natomiast zaczyna rozpoznawać zamysły artystyczne swego chlebodawcy, a z czasem nawet zdobywa się na odwagę, żeby nieśmiało wyrazić swoje zdanie. Między mistrzem a służącą stopniowo rodzi się wzajemna fascynacja, która przejawia się w nielicznych słowach i powściągliwych gestach.
Philip Roth jest jednym z najbardziej znanych i cenionych współczesnych pisarzy. Stworzył jedne z najlepszych amerykańskich dzieł literackich: poczynając od debiutanckiej książki Żegnaj, Kolumbie z 1960 roku, poprzez skandalizujący Kompleks Portnoya z 1969 oraz niepokojącą alternatywną opowieść o Anne Frank z Cienia pisarza, aż po serię arcydzieł, które zaczął pisać w połowie lat 80. XX wieku: Przeciwżycie, Dziedzictwo, Operacja Shylock, Teatr Sabata, Amerykańska sielanka i Ludzka skaza. Mimo to na rynku brakuje poważnych opracowań krytycznych jego twórczości. Książka Roth wyzwolony ma za zadanie wypełnienie tej luki. Nie jest to biografia, ale raczej historia twórczego życia autora Kompleksu Portnoya, chociaż można w niej odnaleźć wiele informacji biograficznych i innych niepublikowanych wcześniej materiałów. Poza tym czytelnicy znajdą tu o wiele więcej - analizę wielkiego pisarza poprzez jego dzieło. Claudia Roth Pierpont od dwudziestu lat pracuje w redakcji "New Yorkera"; pisała o tak róznych postaciach jak James Baldwin, Katharine Hepburn, Machiavelli czy Mae West. W 2000 roku ukazał się jej zbiór reportaży poświęcony piszącym kobietom: Passionate Minds: Women Rewriting the World, który dotarł do finału nagrody amerykańskich krytyków. Pierpont zdobyła Whiting Writers' Award oraz stypendia Guggenheima i centrum Dorothy i Lewisa B. Cullmanów dla naukowców i pisarzy Nowojorskiej Biblioteki Publicznej. Obroniła też doktorat na temat włoskiego renesansu na Uniwersytecie Nowojorskim. Obecnie mieszka w Nowym Jorku.
Wyrafinowane połączenie studium psychologicznego z czystej krwi powieścią sensacyjną, zagadkowego morderstwa ze współudziałem w zamachu politycznym Clare Wald, znana autorka, matka i krytyk, sięga po pióro, aby wśród bujnej roślinności swego ogrodu w Kapsztadzie dokonać rozliczenia z życiem. Sam Leroux powrócił do RPA, aby napisać książkę - biografię Clare - która ma stanowić początek jego kariery. Ale jak szczera będzie pisarka? Czy to ona odpowiada za zbrodnie popełnione w przeszłości, czy raczej jest wspólniczką ofiary? Czy jej zbrodnia przeciwko rodzinie jest prawdziwa, czy wymyślona? Sam i Clare przyglądają się kolejnym wydarzeniom z jej życia, a ona sama zaczyna szukać pojednania ze światem i rozgrzeszenia. Jednak za jej historią kryje się też mroczna przeszłość Sama i jego własne demony. Rozgrzeszenie pomaga zrozumieć współczesną RPA i mroki apartheidu. Jest też świetnym przewodnikiem po niejasnych zakamarkach prawdy i alchemii procesu twórczego. Patrick Flanery jest doskonałym pisarzem, a jego Rozgrzeszenie to niezwykły melanż powieści sensacyjnej i głębokiej literatury. Nie jest to tylko książka o RPA, ale też o poszukiwaniu prawdy - tym najbardziej podstawowym i powszechnym ludzkim dążeniu. Steven Galloway Rzadko spotyka się tak doskonałe debiuty jak Rozgrzeszenie. Patrick Flanery pojawił się na literackiej scenie jako w pełni ukształtowany artysta: pewny siebie i tego, co ma do powiedzenia pisarz obdarzony głębią spojrzenia i krystalicznym stylem. Już na zawsze zapamiętam Clare Wald, która króluje w jego powieści. Jay Parini Patrick Flanery urodził się w 1975 roku w Kalifornii. Po uzyskaniu licencjatu z filmoznawstwa w Tish School of the Arts Uniwersytetu Nowojorskiego pracował przez trzy lata w przemyśle filmowym, a następnie przeprowadził się do Wielkiej Brytanii, gdzie obronił doktorat na Oksfordzie. Jest autor em wielu artykułów dla prasy naukowej i recenzji. Mieszka w Londynie.
Powieść sensacyjna pióra byłego agenta CIA. Takiej historii szpiegowskiej jeszcze nie czytaliście! Rosja Putina. Piękne agentki wywiadu wbrew ich woli szkoli się do zadań specjalnych. Korzystając z technik miłosnych, wyniesionych z położonej pod Moskwą „szkoły jaskółek”, Dominika Jegorowa stara się przetrwać w dżungli, jaką współcześnie stał się rosyjski wywiad. Rosja, Finlandia, Grecja, Włochy czy Stany Zjednoczone – wszędzie będzie musiała toczyć walkę nie tylko z wrogiem, ale również z zakazanym, śmiertelnie niebezpiecznym uczuciem. Wyrafinowana gra, którą podejmie z Nathanielem Nashem, agentem CIA, przyprawi o ból głowy pracowników wywiadów od Moskwy po Waszyngton.