Menu

Lewowicki Tadeusz

Społeczność pedagogów zajmujących się edukacją w środowiskach wielokulturowych, a przede wszystkim edukacją międzykulturową, od lat przejawia starania o respektowanie wymogów metodologicznych i wysoki poziom metodologiczny studiów i badań. […] Dowody dbałości o metodologiczną stronę badań znajdują się w licznych publikacjach z zakresu pedagogiki międzykulturowej. W serii „Edukacja Międzykulturowa”, w której ukazuje się niniejszy tom, różnym sprawom metodologii poświęcone zostały odrębne prace, ale zagadnienia metodologiczne znajdują odzwierciedlenie we wszystkich tomach wspomnianej serii. Teraz oddajemy do rąk Czytelników kolejny zbiór tekstów dotyczących w znacznej mierze tematyki metodologicznej. prof. zw. dr hab. Tadeusz Lewowicki (fragment Wprowadzenia)
Praca stanowi efekt dorobku twórczego niezwykle dynamicznego zespołu. Środowisko cieszyńskich pedagogów dzięki konsekwentnej pracy, wspieraniu poczynań pracowników przez władze uczelni, a nade wszystko wkładowi naukowemu wybitnego pedagoga, nestora polskich pedagogów prof. dr h. c. dr hab. Tadeusza Lewowickiego stworzyło cieszyńską szkołę badań międzykulturowych.
Teksty składające się na niniejszy tom dają możliwość odczytania ważnych wspólnych zakresów religii i edukacji międzykulturowej, a jednocześnie licznych – wspierających i przeszkadzających – warunkowań oddziaływania wspomnianych przesłań (oddziaływania w sferze aktywności związanej z religią i aktywności edukacyjnej zgodnej z ideami edukacji międzykulturowej). Teksty te skłaniają również do krytycznej refleksji nad dominującymi praktykami w dziedzinach polityki, oświaty, kultury, funkcjonowania instytucji wyznaniowych i w innych dziedzinach życia.