Menu

Wojciech Połomski

Pierwsza publikacja książkowa gromadząca dostępne w chwili obecnej informacje o armatkach wodnych - pojazdach specjalnych do rozpraszania demonstracji. Były one używane do 1990 r. przez Milicję Obywatelską i Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej (osławione ZOMO) do tłumienia i rozpraszania demonstracji przeciwników władzy. Po 1990 r. ten sprzęt znalazł się na wyposażeniu Oddziałów Prewencji Policji, ale był używany głównie do poskramiania tzw. kiboli wzniecających rozruchy na meczach piłkarskich i innych imprezach sportowych. Pojazdy wycofane z użytku w Policji przekazywano jednostkom Ochotniczej Straży Pożarnej, gdzie po niezbędnych przeróbkach i adaptacji do nowych zadań są do dziś używane do gaszenia pożarów. Polska do 1990 r. była największym producentem i eksporterem armatek wodnych do tzw. krajów socjalistycznych w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, ale także do Angoli i na Kubę. Dokładne informacje na ten temat są do dzisiaj tajne.
Zeszyt prezentuje jeden z najnowocześniejszych samochodów ciężarowo-terenowych wprowadzanych od kilku lat na wyposażenie Wojska Polskiego. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi taktyczno-techniczne samochodu ciężarowego Jelcz 442. Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym wojskowym samochodem ciężarowym średniej ładowności w układzie 4x4 rozpoczęto w ówczesnej firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem w 2006 roku. Prototyp ukończono w 2007 roku. W następnych latach pojazd był dopracowywany i dostosowywany do podwyższonych wymagań wojska. Prezentacja nowego pojazdu odbyła się na XXI MSPO w Kielcach w 2013 roku. W listopadzie 2013 r. MON zakupił w firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. pierwsze 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32, które dostarczono w latach 2014-2018.