Menu

Eneteia

Eneteia
Psychodrama stanowi kompleksowe podejście do psychoterapii, ukierunkowane na przeżycie katharsis, doświadczenie wewnętrznych kompleksów oraz ról w grupie. Jej metody mają na celu uwolnienie kreatywnego potencjału, łącząc elementy autoterapii, autorefleksji i autoedukacji z indywidualną i grupową pracą terapeutyczną oraz wzajemnym dzieleniem się informacjami zwrotnymi. Jest ona swego rodzaju treningiem poszerzania spektrum doświadczeń, samoświadomości i umiejętności społecznych w oparciu o założenia psychologii humanistycznej i głębinowej. Podręcznik Christiana Stadlera zawiera bogatą wiedzę oraz praktyczne wskazówki przydatne w ramach szkolenia się w psychodramie. Stanowi cenne źródło wiedzy praktycznej dla szerszego kręgu odbiorców zainteresowanych psychoterapią, kreatywnym rozwiązywaniem problemów, procesami grupowymi, edukacją dorosłych, twórczym korzystaniem z zasobów wyobraźni.
Autorzy książki przedstawiają w popularny sposób podstawowe nurty, szkoły i metody współczesnej psychoterapii, odpowiadając na różne pytania, które mogą nurtować osoby zainteresowane psychoterapią lub poszukujące pomocy terapeutycznej. Jak działa psychoterapia, co wydarza się w relacji psychoterapeutycznej, jakie trudności występują podczas psychoterapii, czy psychoterapia jest skuteczna? – to ważniejsze z omawianych pytań. Książka zawiera wiele ciekawych przykładów z praktyki psychoterapeutycznej, jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, w tym do studentów, psychologów, nauczycieli i osób, których bliscy korzystają z terapii.
Książka omawia lecznicze i profilaktyczne zastosowanie magnezu, jednego z najważniejszych pierwiastków niezbędnych do życia. Autor książki dzieli się wieloletnim doświadczeniem w zakresie profilaktyki i leczenia w oparciu o analizę profilu pierwiastków. Omawia zaburzenia gospodarki magnezowej m.in. wpływ niedoboru magnezu na powstawanie chorób serca, cukrzycy, osteoporozy, zespołu przewlekłego zmęczenia i in.
Pierwszy tom podręcznika akademickiego omawia główne nurty teoretyczne psychoterapii (psychoanaliza, podejście poznawczo-behawioralne, terapia humanistyczno-egzystencjalna, systemowa) oraz studia przypadków. Przedstawione są znaczące szkoły psychoterapii (m.in. NLP, podejście ericksonowskie, bioenergetyka, psychologia transpersonalna, zorientowana na proces, terapia krzyku pierwotnego, analiza transakcyjna oraz podejście eklektyczne). Tom przybliża proces psychoterapii, ważniejsze zjawiska występujące w psychoterapii oraz techniki głównych nurtów i inne techniki terapeutyczne (muzykoterapia, psychodrama, wizualizacje, analiza marzeń sennych). Podręcznik otrzymał Nagrodę za najlepszą książkę akademicką z zakresu psychologii i nauk społecznych przyznaną przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej na XIII Targach Książki Akademickiej ATENA 2006.
Droga do mądrości wiedzie krętymi drogami. Wiele ścieżek do głębokiej wiedzy można odkryć nie tylko na uniwersytetach, ale także w baśniach, często dziś zapomnianych. Jak dowodzi tego współczesna psychologia głębi, warto badać ścieżki baśni, gdyż mówią one o ważnych, podstawowych tematach życia. Nie są to tylko fantazje dziecięce, ale zaszyfrowane perełki mądrości.  Autorka odczytuje w nich zakurzone symbole archetypów, ukazując trudy i piękno dorastania do dojrzałości, realia miłości, przyjaźni, zdrady i nienawiści. Książka niezbędna dla zainteresowanych psychologią, edukacją, rozwojem dziecka, psychoterapią, zjawiskami społecznymi, kulturą i tradycją.
Drugi tom podręcznika akademickiego zawiera informacje o terapii grupowej, w tym jej organizacji, czynnikach leczących oraz procesach i zjawiskach w grupie terapeutycznej. Pozycja omawia nurty w terapii rodzin (terapia psychoanalityczna, behawioralno-poznawcza, bazująca na doświadczaniu, systemowa, strukturalna, strategiczna oraz idea konstruktywizmu). Tom zawiera informacje o psychoterapii pacjentów schizofrenicznych oraz osób z zaburzeniami z pogranicza nerwicy i psychozy, psychoterapii pacjentów depresyjnych, specyfice psychoterapii dzieci i młodzieży, osób z zaburzeniami odżywiania się, pacjentów po przebytej traumie. Przedstawia także zagadnienia pomocy psychologicznej dla osób, które doznały przemocy seksualnej, psychoterapii osób z zaburzeniami seksualnymi, pacjentów doświadczających poczucia winy oraz chorych na nowotwór. Podręcznik otrzymał Nagrodę za najlepszą książkę akademicką z zakresu psychologii i nauk społecznych przyznaną przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej na XIII Targach Książki Akademickiej ATENA 2006. Autorzy podręcznika pod red. prof. Lidii Grzesiuk otrzymali Nagrodę zespołową I stopnia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za rok 2007.
Trzeci tom podręcznika akademickiego przedstawia dane na temat strategii badań nad psychoterapią oraz wyniki badań nad jej efektywnością. Omawia zagadnienie szkoleń w psychoterapii w ramach różnych nurtów i szkół terapeutycznych (psychoanaliza, podejście behawioralne, poznawczo-behawioralne, modele oparte na doświadczeniu, psychoterapia systemowa). Tom przedstawia kompetencje i standardy szkolenia psychoterapeutów grupowych oraz opisuje kształcenie psychologów klinicznych w USA. W aneksie prezentowane są autorskie propozycje szkolenia w psychoterapii (realizowane w Katedrze Psychopatologii i Psychoterapii Wydziału Psychologii UW).
Terapia wewnętrznego dziecka jest interesującym nurtem współczesnej psychoterapii. U jej źródeł znajdujemy tak znaczące postacie, jak Alice Miller oraz John Bradshaw. Podstawową zaletą omawianej metody jest możliwość jej autoterapeutycznego zastosowania. Książka zawiera wskazówki, w jaki sposób każdy z nas może stać się dla samego siebie opiekuńczym i kochającym rodzicem. Adresowana jest do psychoterapeutów, psychologów i pedagogów oraz wszystkich osób zaangażowanych w proces samopoznania i osobistego rozwoju. Książka Pawła Karpowicza w mądry, a jednocześnie ciepły sposób przedstawia trudne kwestie związane z emocjonalnymi urazami z dzieciństwa. Ukazuje sposoby uzdrawiania wewnętrznego dziecka, prowadzące do źródeł możliwości twórczego istnienia w świecie. To niezwykle wartościowa lektura zarówno dla osób zainteresowanych własnym rozwojem, jak i dla wszystkich, którzy w swojej pracy mają do czynienia z dziećmi lub „wewnętrznymi dziećmi”. Bogna Szymkiewicz, psycholog, psychoterapeutka
Książka Jerzego Pawlika i jego współpracowników to praca z kilku powodów wyjątkowa: 1) jest dziełem autorów polskich, którzy w sposób twórczy łączą myśl i dokonania twórców zagranicznych z własnymi refleksjami i przemyśleniami; 2) autorzy to osoby na co dzień będące terapeutami renomowanego ośrodka  ("Rasztów" ma dziś dla polskich terapeutów rangę symbolu, a jednocześnie jest stale rozwijającą się placówką usługową, dydaktyczna i naukową); 3) prezentując perspektywę psychoanalityczną, autorzy zadają kłam tym spośród krytyków tego podejścia, którzy twierdzą, że jest to szkoła dogmatyczna i skostniała. ograniczająca się do egzegezy prac jej założyciela. W wypadku tej publikacji, zasługującej na miano podręcznika, śmiało można mówić o szerokim spektrum potencjalnych czytelników: doświadczony terapeuta ma możliwość pogłębienia i uporządkowania swojej wiedzy, a początkujący znajdzie tu wyjaśnienie skomplikowanych nieraz zagadnień opisanych przystępnym językiem, natomiast nauczyciel psychoterapii znajdzie tu użyteczna "ściągę" w zakresie kluczowych tematów psychoanalitycznych.
Zbiór rozpraw i szkiców filozoficznych o nauce jako procesie poznawczym. Znany filozof nauki rozpatruje w nim poznanie naukowe i wiedzę z perspektywy uwzględniającej archetypowe i uniwersalne pokłady ludzkiego wyposażenia poznawczego. Autorka kontynuuje i rozwija w tej publikacji problematykę wcześniej podjętą w książkach "Nauka a nieświadomość" (2000) oraz "Rozum i intuicja w nauce" (2005).
Czwarty tom rozwija zagadnienia z poprzednich tomów podręcznika akademickiego. Autorzy prezentują współcześnie rozwijające się podejścia integracyjne w psychoterapii, takie jak terapia NLP, neuropsychoanaliza, terapia multimodalna Lazarusa, psychodynamiczne podejście Strickera i Golda, integracyjna terapia psychodynamiczno-behawioralna Wachtel czy transteoretyczny model psychoterapii Prochaski i DiClemente. Szczególnym przesłaniem tomu jest zwrócenie uwagi na możliwości integracji i syntezy teorii i praktyki psychoterapii w czasach współczesnych. Ważny element stanowią również problemy zawodu psychoterapeuty.
"Książka ta nie ma sobie równych pod względem panoramicznego stylu przedstawienia wiedzy o treści snów i ich roli w mechanizmach regulacji psychicznej. Starannej prezentacji i analizie poddano klasyczne teorie Freuda  i Junga, od których rozpoczął się rozwój naukowej wiedzy o snach. Te klasyczne koncepcje, jak wykazał autor, nic nie straciły na aktualności. Książka nie ogranicza się do psychoanalitycznej wiedzy o snach, wiele uwagi poświęcono znaczeniu snów w procesach rozwoju osobowości i psychoterapii oraz charakterystyce treści snów jako przekazów symbolicznych płynących z nieświadomości.  Po książkę tę powinien sięgnąć każdy, kto jest zainteresowany klasyczną i współczesną wiedzą o treści i funkcji snów".Prof dr. hab. Czesław S. Nosal
Książka przedstawia postać, teorię i metodę Michaela Balinta, który wprowadził nowe formy doskonalenia kompetencji lekarzy rodzinnych, a potem jego podejście spotkało się z szerokim zainteresowaniem nie tylko w zawodach medycznych. Podejście Balinta wywodzi się ze źródeł psychoanalitycznych i ma zastosowanie w szkoleniu studentów medycyny i pielęgniarstwa, psychologów i psychoterapeutów, w opiece terminalnej, zapobieganiu wypaleniu zawodowemu lekarzy i innych pracowników medycznych, pracowników dydaktycznych, rehabilitantów, fizjoterapeutów, osób zaangażowanych w pomaganie innym. Książka przeznaczona dla szerokiego kręgu osób, których praca związana jest z kontaktem międzyludzkim i pracujących dla drugiego człowieka.
Pytanie o świadomość dotyka zagadnień z pogranicza filozofii, antropologii, psychologii, a także psychiatrii i medycyny. Wymaga wszechstronnej wiedzy o danych i możliwościach teoretycznego ich ujmowania z zakresu ludzkiej percepcji, myślenia, życia afektywnego, funkcjonowania mózgu i ciała oraz innych doświadczeń, w które angażuje się świadomość człowieka. Książka stanowi oryginalne opracowanie interdyscyplinarnego zagadnienia, w którym autor zebrał dostępną dziś wiedzę na temat świadomości i ujął ją w szerokich ramach teoretycznych. Zrobił to zarówno kompetentnie, jak i z polotem. Jest to książka, która będzie służyć nie tylko studentom i naukowcom, ale także osobom poszukującym tego, co duchowe. 
Szósty tom podręcznika pogłębia zagadnienia teorii i metod psychoterapii. Poszerza problematykę opracowaną w zakresie głównych szkół i nurtów w tomie Psychoterapia. Teoria o takie ujęcia, jak psychoanaliza brytyjska i francuska, terapia jungowska i postjungowska, analityczna psychoterapia grupowa, psychoterapia psychodynamiczna, intensywna krótkoterminowa psychoterapia dynamiczna, psychoterapia poznawczo-behawioralna, terapia metapoznawcza, Ericksonowska, Mindella, terapie postmodernistyczne czy psychoterapia pozytywna. Wśród omawianych metod są: metody narracyjne i dialogowe, hipnoza, trans hipnotyczny i metafory w terapii Ericksonowskiej, trening relaksacji, praca z podosobowościami czy interwencje z udziałem zwierząt.
Publikacja oparta jest na tematyce XVI Forum Inspiracji Jungowskich (2011), zawiera poszerzone wersje referatów oraz nowe artykuły. Publikowane teksty omawiają m.in. takie tematy, jak: poczucie zranienia jako doświadczenie graniczne, szamańska moc kobiet i uzdrawianie świata, doświadczenie graniczne wojownika, bycie poza egzystencją, dzieciństwo w cyberspołeczeństwie abstrakcyjnych wartości, zranienie zranionego uzdrowiciela, doświadczenie śmierci a literatura, na granicy Cienia: misterium tazijji czy doświadczenia graniczne Hioba.
Celem arteterapii nie jest tworzenie dzieł sztuki, a zatem utworów odpowiadających określonym kanonom artystyczno-estetycznym, lecz przede wszystkim proces tworzenia nastawiony na trwałe przywracanie pacjentowi (podopiecznemu) wiary w życie, w jego sens. Arteterapia, będąc dyscypliną wiedzy i umiejętności należącą do pedagogiki, psychologii i psychiatrii, korzystając z komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, jest nastawiona na wszechstronną aktywność twórczą, a więc plastykę, muzykę, dramę, taniec, literaturę piękną itd. Oczywiście, ze względu na specjalizacje artystyczne arteterapeuci winni wykazać się kwalifikacjami zawodowymi. Ich przygotowaniem zajmują się uczelnie posiadające kadrę naukową, w skład której wchodzą artyści z przygotowaniem psycho-socjo-pedagogicznym.
Dramat "Znikająca władza" odsłania kulisy małej i wielkiej polityki. Osłabionego przywódcę w schyłkowym okresie jego władzy usuwają nie przeciwnicy, lecz niedawni współpracownicy. Aby zachować ciągłość rządów, decydują się na zdradę wodza. Tak w PRL-u Gierka zastąpili Kania i Jaruzelski. A czyim człowiekiem był wtedy Wałęsa? Sztuka Czesława Dziekanowskiego pokazuje władzę jako twór na swój sposób nieśmiertelny. Ścięta w jednym miejscu, odrasta w innym jak głowa hydry. Jej chwilowa słabość to tylko preludium nowego cyklu. Kolejnej tyranii w przebraniu.
W książce opisana jest historia powstania pracy z procesem, aktualne kierunki jej rozwoju, a także podstawowe założenia i narzędzia, którymi ona dysponuje. (...) Studia przypadków i propozycje ćwiczeń, dostarczające praktycznej wiedzy, przydadzą się wszystkim terapeutom, którzy chcą wzbogacić swoją praktykę o nowe umiejętności. Książka napisana jest w przystępny i ciekawy sposób. Czytelnik odnajdzie w niej wiele informacji, które pomogą mu zrozumieć, co dokładnie dzieje się podczas sesji terapeutycznej. Pozna też konkretne metody pracy z ludzkim doświadczeniem, które opierają się na umiejętności obserwowania zachodzących zjawisk oraz dostrzegania sygnałów klienta. Ta wciągająca i przyjemna lektura może stać się inspiracją dla wielu osób. Amy i Arny Mindell Gdy Arnold Mindell, twórca psychologii procesu, prezentował swoją koncepcję w Instytucie Junga w Zurychu, zatytułował swój wykład Psychologia Junga ma córkę. Praca z procesem to jedna z najbardziej wszechstronnych teorii inspirowanych ideami Junga w psychologii i psychoterapii Zachodu. Łączy i twórczo rozwija Jungowską koncepcję archetypów i teorię indywiduacji oraz metody pracy z klientem z filozofią taoistyczną, koncepcjami współczesnej fizyki i mądrością rdzennych kultur. To kolejna publikacja przybliżająca polskiemu czytelnikowi zastosowanie psychologii procesu. Jest znakomitym kompendium integrującym wiedzę i praktykę psychologii procesu, adresowanym do studentów, psychologów, terapeutów, pedagogów i osób zainteresowanych zrozumieniem cywilizacji, która uczy się na nowo rozumieć swoje sny. Zenon Waldemar Dudek
Książka jest podsumowaniem wieloletnich zainteresowań autora psychoterapią i zagadnieniami polityki. Jako doświadczony analityk jungowski i konsultant polityczny, autor prezentuje koncepcję transformacyjnego podejścia do polityki. W tej perspektywie „energia polityczna” jednostek, obywateli, grup społecznych i liderów przyjmuje wiele typów i form, które wyrażają się w rolach męskich i kobiecych w polityce, wzorcach rodzinnych i zachowaniach naśladujących relację ojciec-syn, ojciec-córka czy związki między rodzeństwem. Publikacja zawiera opis problemów „polityki genderowej”, analizę zachowania liderów „erotycznych”, odwołujących się do wyobrażeń kazirodczych, liderów typu trikstera, którzy przejawiają cechy błazna, jak też „wystarczająco dobrego” lidera, który potrafi asymilować niepowodzenia. Poświęca uwagę związkom psychoterapii z duchowością i życiem politycznym, psychologii narodowej i innym zagadnieniom z dziedziny życia społecznego, działalności organizacji i instytucji publicznych oraz współczesnej świadomości  politycznej. Książka adresowana do terapeutów, polityków, politologów, socjologów, liderów biznesu i obywateli, którzy chcą bardziej świadomie zarządzać własną „energią polityczną”.
Książka stanowi zbiór rozmów z osobami, których dotknęły problemy alkoholowe. Autor prowadzi dialogi z tymi, którzy nie wiedzą jak pomóc mężowi albo nie mogą wybaczyć, że matka piła. Opowiada o rozmowach z alkoholikami, którzy próbują przestać pić i z tymi, którzy nie piją od dawna, ale wciąż czegoś szukają. Lektura tej książki, to jak zaglądanie do gabinetu terapeutycznego lub rozmowa z przyjacielem. Skorzystają z niej nie tylko osoby potrzebujące pomocy. Mogą z niej czerpać także ci, którzy uczą się, jak pomóc innym. Spis treści: Słowo wstępne – Anna Dodziuk Od Autora Rozdział 1: Obraz choroby Rozdział 2: Trudne początki Rozdział 3: Terapia – przez ciernie do gwiazd Rozdział 4: Rodzina w kręgu choroby Rozdział 5: Gdy jest się młodym Rozdział 6: Ślady przeszłości Rozdział 7: Zdrowie i trzeźwość Piotr Szczukiewicz – dr psychologii, zajmuje się poradnictwem psychologicznym oraz terapią rodzin i małżeństw w Specjalistycznej Poradni Psychoprofilaktyki i Terapii Rodzin im. prof. Włodzimierza Fijałkowskiego w Lublinie, prowadzi praktykę prywatną w ramach Ośrodka „Inigo”, jest wykładowcą z zakresu psychologii uzależnień, pomocy psychologicznej i psychoterapii w Instytucie Psychologii UMCS w Lublinie oraz w Szkole Psychoterapii Uzależnień CEDR. Interesuje się zastosowaniem psychologii egzystencjalnej i logoterapii w pomaganiu osobom uzależnionym i współuzależnionym. Jest autorem książek "Rozwój psychospołeczny i tożsamość" oraz "O pomaganiu i psychoterapeutach".
Książka zawiera wnioski i obserwacje oparte na wieloletnim doświadczeniu Autorki w pracy indywidualnej i instytucjonalnej na rzecz ofiar przemocy. Prezentuje problem w sposób interdyscyplinarny z perspektywy teoretycznej i praktycznej, opiera się zwłaszcza na koncepcjach psychologii narracyjnej i psychologii procesu. Autorka pokazuje subiektywną prawdę zranień i zniewolenia kobiet w bliskich relacjach, która jest skutkiem przemocy psychicznej lub psychicznej i fizycznej. Jest to doświadczenie indywidualne, występujące zwykle jako skutek tzw. przemocy domowej, ale występuje także jako zjawisko zbiorowe, czyli efekt przemocy zanurzonej w kulturze i instytucjach społecznych. Publikacja dostarcza bogatej wiedzy o psychologicznym i pozapsychologicznym wymiarze przemocy wobec kobiet i pokazuje, dlaczego droga do uwolnienia się kobiet spod kontroli i zniewolenia w przemocowym związku jest trudna. Jest ona powiązana z przemocą społeczną i negatywnymi stereotypami kulturowymi, które na nią przyzwalają albo nawet jej sprzyjają. Patronat: czasopismo "Niebieska Linia"
Autor wprowadza w popularny sposób w podstawowe zasady współczesnej socjotechniki. Omawia takie zagadnienia, jak manipulacja oparta na wzajemności, sympatii, podobieństwie, niedostępności, autorytecie, opinii społecznej i in. Wskazuje na pozytywne zastosowanie reguł i narzędzi socjotechniki, np. w wychowaniu, jak i jej negatywne, czy wręcz katastrofalne wpływy, np. jako zafałszowanie i presja ze strony świata reklamy, mediów, handlu czy instytucji finansowych. Praktyczne przykłady z obserwacji współczesnych form manipulacji pokazują jej powszechność, ale też wskazują na możliwości obrony przed nią.
Książka łączy walory poradnika i podręcznika podstaw psychoterapii opartej na klasycznej filozofii greckiej. Refleksji nad sobą może służyć myśl Sokratesa, Arystotelesa, Demokryta, Epikura, Cycerona i innych starożytnych mędrców. W książce zostały zebrane różne filozoficzne drogi poszukiwania „złotego środka”, odnoszące się do modelu człowieka i sposobów poznawania świata, ludzkiej logiki, błędnego myślenia, etyki, filozofii życia, światopoglądu czy metafizyki. Wywody autora ubarwiają pobudzające wyobraźnię aforyzmy łacińskie i greckie, których nie uczymy się już w szkołach, choć pokazują one uniwersalną, archetypową prawdę o nas i naszych codziennych dylematach. Książka jest swoistym przewodnikiem autoterapeutycznym, który może uzupełnić psychoterapię; może też zainspirować terapeutów do głębszej refleksji nad sobą i stosowanymi metodami psychoterapii.
1 2
z 2
skocz do z 2