Menu

Sadowski Adam

Powszechność stosowania logistyki, jak również coraz większa jej użyteczność powodują, że jako dziedzina wiedzy i zastosowań praktycznych nieustannie się rozwija. Liczne badania prowadzone na różnych poziomach zarządzania logistycznego nowatorsko uzupełniają lub czasem zmieniają dotychczasowe koncepcje logistyczne, ale także systematycznie wskazują luki teoretyczne i empiryczne. Prezentowana książka wychodzi naprzeciw potrzebie zrozumienia współczesnych podstaw podejmowania decyzji logistycznych i stanowi spójny ogląd najważniejszych zagadnień dotyczących tej dziedziny. W sposób przyjazny przedstawia podstawowe treści logistyki i zarządzania logistycznego. Prezentuje je zarówno z perspektywy systemu mikrologistycznego, jak i łańcucha dostaw. Do najważniejszych zagadnień poruszanych w publikacji zaliczamy m.in.: - istotę logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, - system logistyczny, - logistyczną obsługę klienta, - logistykę w sferze zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji, - transport i magazynowanie, - koszty logistyczne, - logistykę zwrotną. Przejrzysta formuła omawianych zagadnień pozwala na szybkie zrozumienie najważniejszych kategorii logistycznych oraz ułatwia rozwiązywanie rzeczywistych problemów. Książka zawiera materiał zgodny z treściami programowymi podstaw logistyki, wykładanymi na uczelniach ekonomicznych, co sprawia, że może być adresowana do studentów kierunków i specjalności logistycznych. Nie oznacza to, że praca ta nie może mieć innych zastosowań – szczególnie polecamy ją praktykom, którzy pracując na stanowiskach zarówno wykonawczych, jak i kierowniczych niższego szczebla, chcą poszerzyć swoją wiedzę. Zaprezentowane przykłady dobrano tak, by ukazywały łatwość zastosowania logistyki w praktyce gospodarczej, a to sprawia, że książka ta może być przydatna dla tych wszystkich, którzy na co dzień podejmują decyzje logistyczne.
Logistyka społeczna, stosunkowo nowy obszar koncepcyjny, powoli znajduje swoje miejsce w rozważaniach teoretycznych i w zastosowaniach praktycznych. Te ostatnie, pojawiające się w coraz większym zakresie i z rosnącą intensywnością, skierowały uwagę teoretyków na fenomen oddziaływania społecznego w podejmowanych decyzjach na zakres zarządzania logistycznego. Książka, którą przekazujemy czytelnikom, stanowi próbę zdefiniowania, uporządkowania, usystematyzowania i syntezy zagadnień teoretycznych. Jaki jest przedmiot badań logistyki? Czy jest możliwa wiedza pewna o logistyce? W jaki sposób dochodzi się do prawdy w logistyce? Jakie są relacje między teorią a praktyką? Jaki jest podmiot poznania? Jakie są granice logistyki, zwłaszcza społecznej? Pytania te ciągle pozostają otwarte, lektura przybliża jednak do odpowiedzi na nie. Równie ważny jest przedstawiony szeroko aspekt praktyczny, szczególnie znaczący z punktu widzenia samorządów terytorialnych na poziomie gminy.
Książka stanowi pierwszą na rynku wydawniczym pozycję przedstawiającą niestandardowe podejście do zarządzania marketingowo-logistycznego. Zostało one poszerzone o perspektywę zrównoważonego rozwoju oraz wiele innych wątków, takich jak między innymi megatrendy, marketing 3.0, logistyka 4.0, omnikanałowość. Publikacja adresowana jest przede wszystkim do studentów kierunków: logistyka, zarządzanie i ekonomia, na których wykładane są przedmioty takie jak: logistyka, logistyczna obsługa klienta, marketing, badania rynkowe oraz badania naukowe. Książka jest również ważnym źródłem wiedzy dla praktyków – pracowników firm koordynujących procesy marketingowe i logistyczne. "Tematyka zrównoważonego funkcjonowania podmiotów gospodarczych jest bardzo aktualna głównie ze względu na nieprzemijającą modę na ekologiczność oraz naciski społeczne na podmioty, by zachowywały się one w sposób ekologiczny. Jest to często wpisywane i kalkulowane w ramy CSR lub PR. Książka pozwala na prześledzenie zależności między marketingiem i logistyką, postrzeganymi jako uzupełniające się koncepcje, osadzone w kontekście zrównoważonego rozwoju. W publikacji mamy zatem do czynienia z udanym połączeniem trzech ważnych i modnych pojęć: marketing (najstarsze), logistyka (młodsze) i zrównoważony rozwój (najmłodsze)." Prof. dr hab. inż. Jacek Szołtysek, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach