Menu

Centrala

Centrala
Cały wszechświat ubóstwia Małego Księcia, który wszystko "widzi sercem", ale nikt nie zwraca uwagi na jego kuzynkę, grubą księżniczkę Petronię. W przeciwieństwie do tego słodkiego chłopca o blond włosach jest ona markotna i pozbawiona sentymentów, W ogóle nie pasuje do stereotypu księżniczki: nienawidzi różowych falbanek, a za to uwielbia matematykę. Mały Książę posiada oczywiście całkiem spore ciało niebieskie, podczas gdy Petronia musi mieszkać na najmniejszej i najnudniejszej planecie w całym wszechświecie. Wspierana przez wielofunkcyjnego robaka Mirco usiłuje nadać swej smutnej egzystencji nieco kolorów, podróżuje przez kosmos korzystając z tuneli czasoprzestrzennych i wciąż podejmuje próby, by spotkać się z Davidem Bowie - najczęściej bez najmniejszego powodzenia. Absurdalne i zabawne przygody Petronii cytują motywy znane z "Małego Księcia", baśni, fantastyki naukowej i klasycznych dzieł literatury jak "Faust". W warstwie graficznej także pełno tu nawiązań: czasami rysunkiwyglądają jak gazetka reklamowa. a innym razem jak gra planszowa lub jak wycinanka dla dzieci. Kosmiczny komiks Greve zręcznie parodiuje różne klasyki science fiction, takie jak "Autostopem przez galaktykę", "Star Trek", "Obcy" oraz koncepcję światów równoległych we wszechświecie. Greve udaje się za pomocą kilku kresek przedstawić emocjonalny świat swojej tytułowej bohaterki.Holger Moose, Goethe Institut Katharina Greve urodziła się w 1972 roku w Hamburgu, studiowała architekturę i mieszka w Berlinie, wiodąc życie twórczyni komiksów, artystki i byłej architektki. Rysuje między innymi dla Titanica, taz, Zitty i w razie potrzeby przepowiada w komiksie ustąpienie papieża.Gruba księżniczka Petronia ukazywała się od 2015 roku jako seria w czasopiśmie Das Magazin i jest piątym albumem komiksowym Kathariny Greve.Autorka otrzymała liczne nagrody za swoje prace, na przykład w 2010 roku nagrodę komiksu niezależnego ICOM za "wybitną grafikę", w 2013 roku nagrodę Sondermanna dla młodych talentów sztuki komiksowej, w 2016 roku nagrodę artystyczną "Der freche Mario" i w 2017 roku Niemiecką Nagrodę Komiksową.Komiks internetowy Kathariny Greve "Wieżowiec" (avant-verlag, 2017) został uhonorowany w 2016 roku Nagrodą Maksa i Moryca w kategorii "Najlepszy niemieckojęzyczny pasek komiksowy", a także w 2018 roku Nagrodą Rudolpha Dirka za literaturę graficzną
Japoński salaryman decyduje się rzucić wszystko i wyjechać na odległą wyspę, by pracować na farmie solnej. Rock‘n‘rollowiec w nocy gra z zespołem w lokalnych klubach, a w ciągu dnia pracuje jako śmieciarz. Autor mangi nagrodzonej w Angoulême dorabia jako opiekun w domu spokojnej starości, by zachować integralność siebie jako autora. W weekendy ojciec uroczyście zabiera swojego niepełnosprawnego syna na znajdujący się w sąsiedztwie basen... Jedenaście poetyckich spojrzeń na zwykłe, codzienne życie we współczesnej Japonii, z dala od gejsz, robotów, otaku, automatów z majtkami i innych stereotypowych wyobrażeń na temat Kraju Wschodzącego Słońca. Jedenaście historii rozgrywających się przede wszystkim w typowej dzielnicy mieszkalnej Suginami, położonej w zachodniej części Tokio, wokół stacji Iogi, które powstały pod kierownictwem artystycznym uznanego artysty komiksowego Václava Šlajcha, na podstawie scenariuszy poety Jeana-Gasparda Páleníčka. Jedenaście różnych form artystycznych stworzonych przez rysowników z Czech, Słowacji, Ukrainy i Rosji w książce, która zdobyła Japan International Manga Award (Tokio, 2021) i Muriel Award za najlepszy scenariusz (Praga, 2022).
Kobiety nazywane „pocieszycielkami” pochodziły z terenów podbitych i okupowanych przez Japończyków w I połowie XX wieku. Chinki, Koreanki, Malezyjki, Filipinki, kobiety z Indonezji i innych terenów Azji Południowej-Wschodniej zostały sprzedane, porwane i zniewolone seksualnie w wojskowych domach publicznych. Do początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku ocalone milczały. W 1991 roku jedna z nich Kim Hak-Sun wystąpiła publicznie w Seulu, wzywając Japończyków do przeprosin i zadośćuczynienia. Od tego momentu każde świadectwo stało się orężem w walce z milczeniem i powszechną pogardą.Ze wstępu napisanego przez Joannę Ostrowską, autorkę książki Przemilczane: seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowejTrawa” to głośna antywojenna powieść graficzna, przedstawiająca historię życia koreańskiej dziewczyny, Lee Ok-sun, która została zmuszona do świadczenia usług seksualnych w japońskiej armii cesarskiej podczas drugiej wojny światowej – spornego rozdziału w historii Azji XX wieku.Począwszy od dzieciństwa Ok-seon, „Trawa” pokazuje rozpoczęcie II wojny światowej z perspektywy bezbronnego dziecka, szczegółowo opisując, jak jednostka doświadczyła japońskiej okupacji i pokazując powszechne cierpienie, jakie spowodowała ona dla zwykłych Koreańczyków. Kim Geum-suk podkreśla siłę bohaterki w pokonywaniu wielu form przeciwności. „Trawa” namalowana została czarnym tuszem, przedstawia szczegółowo i pięknie krajobrazy Korei, a do namalowania pełnych mroku wspomnień Ok-seon autorka użyła ciężkiego pędzla.Wywiady rysowniczki ze starszą już panią Lee Ok-seon stają się integralną częścią komiksu, tworząc serce i strukturę tej powieści graficznej, dając nam całościowy obraz tego, jak cierpienie zmieniło bohaterkę w czasie wojny. „Trawa” to przełomowa powieść graficzna, która ukazuje przerażającą cenę wojny i znaczenie pokoju.Opinie o książceMocna powieść będąca świadectwem prawdziwej historii młodej kobiety która jest niewolnicą seksualną podczas II Wojny Światowej.Words Without BordersHistoria życia Lee, przedstawiona w pełnym współczucia graficznym wspomnieniu, zasługuje na to, by ją przeczytać w równym stopniu ze względu na lekcję historii, jak i przepiękne wizualne opowiadanie.
Kolaboracja z nazistami i późniejsze uwięzienie dziadka Wide'a Vercnocke'a nigdy nie były poruszane przez rodzinę. Jego babcia powtarzała, że później - gdy będzie starszy - zrozumie. Teraz nastało już później, a główny bohater „Nas trzech" nadal tego nie pojmuje. Widząc fizyczne podobieństwo między sobą, swoim ojcem a dziadkiem, zastanawia się, czy to biologiczne dziedzictwo nie dotyczy także innych obszarów życia. Czy ponosi winę za polityczną postawę swojego dziadka?Ferdinand Vercnocke, dziadek Wide Vercnocke, został skazany po II wojnie światowej na dziesięć lat więzienia za działalność literacką opiewającą zasługi okupanta. Po pięciu latach wyszedł na wolność. Dwadzieścia lat później doczekał się uznania.W roku 2015 ojciec autora - Bout Vercnocke uznał, że czas dojrzał, aby za pomocą rodzinnego archiwum i dzięki nowoczesnym metodom badań historycznych spróbować ustali, jaka jest prawda o tamtych wydarzeniach. To zaintrygowało także jego syna Wide Vercnocke’a, który na swój sposób zapragnął znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytania.Po pięciu intensywnych latach kontaktów pomiędzy synem i ojcem powstała książka „Nas trzech”, w której obaj stają twarzą w twarz z przeszłością, a może każdy z nich twarzą w twarz staje z samym sobą i tym, co ich obu łączy.W „Nas trzech” Wide Vercnocke oswaja wszystkie te wydarzenia przy użyciu swojego wyjątkowego, rozpoznawalnego głosu: poetyckiego, stylizowanego, przeplatającego elementy autobiograficzne i magiczny realizm.„Nas trzech” to powieść, która zapada w pamięć.
„Gerda. Dziewczyna z mgły” - Francesca Carita i Marco Rocchi Od niepamiętnych czasów chciwość ludzi wywoływała konflikty z innymi stworzeniami i z samą naturą. Obecnie Ziemię spowija gęsta mgła, a wioski są oblegane przez dzikie zwierzęta. Gerda, młoda bohaterka tej opowieści, zostaje osierocona wskutek ataku potwornej bestii. Ma tylko jeden cel: upewnić się, że nikt więcej nie odczuje takiego bólu jak ona. Aby to zrobić, musi stać się wojowniczką, jednak ten status przysługuje tylko mężczyznom. Zdeterminowana, by się wyzwolić, zakrada się potajemnie na test inicjacyjny. Będzie to początek przygody, w której chodzi o znacznie więcej niż tylko chęć zemsty. Gerda nauczy się zmieniać swój punkt widzenia, akceptować zmiany, a dzięki pokojowemu nastawieniu i odrzuceniu wszelkiej przemocy zrewolucjonizuje swoją opowieść i historię swojego ludu.
Komiks o rozpadzie Czechosłowacji. O tym, jak wszystko może pójść nie tak, gdy zaplączemy się w sieci kłamstw, manipulacji i kampanii dezinformacyjnych. O polskiej inwazji i okupacji Czech. O tym, dlaczego nikt nie chce Brna.   O naszych środkowoeuropejskich swarach, słabościach i wadach. I o nadziei tkwiącej w dzieciach, które na to wszystko patrzą inaczej
Komiksowa opowieść biograficzna oparta na autentycznych wydarzeniach, które przedstawił  w swoich zapiskach młody czeski podróżnik i botanik Alberto Vojtěch Frič. Zimą 1908 roku przywozi on z Paragwaju do Europy indianina Czerwiusza, którego plemię dziesiątkuje nieznana choroba. Ujmująca historia o spotkaniu dwóch ludzi z zupełnie innych światów i kultur... Historia Czerwiusza zdarzyła się naprawdę. Była tak samo niewiarygodna, zabawna i słodko-gorzka, jak przedstawiła ją Lucie Lomová. Po kilku pojedynczych odcinkach podstarzały już A.V. Frič kontynuował ją dla popularnego czeskiego pisma „Barwny Tydzień” (Pestrý týden) w roku 1943. W owym czasie ten legen- darny podróżnik i hodowca kaktusów zapuścił brodę niczym południowoamerykańscy barbudos i w proteście przeciw niemieckiej okupacji Czechosłowacji nawet nie wychodził z domu. Pisanie było dla niego jedną z niewielu możliwości zarobkowania podczas drugiej wojny światowej. Opowiadane przez niego z humorem, dystansem i życzliwością historyjki o przygodach dzikusa w cywilizowanym świecie ostatecznie rozrosły się w wielką egzystencjalną opowieść – nie tylko o Czerwiuszu, ale też o samym Friču. To opowieść o odważnym łowcy przygód, niezależnym w myśleniu i w – często niezbyt rozważnym – działaniu, o marzycielu i awanturniku, niestrudzonym odkrywcy białych plam i na mapie świata, i ludzkiej myśli, mającym doskonały zmysł obserwacji oraz mnóstwo trafnych pytań: o głosicielu prawdy, której doświadczył na własnej skórze, o obrońcy inności.
Historia tajemniczego zła unoszącego się nad dwiema starzejącymi się siostrami. Nastrojem przypomina Black Hole Charlesa Burnsa, w specyficznym czeskim wydaniu. Horror kryminalny o dwóch siostrach, których świat stworzony jest z surrealistycznych wizji Vojtěcha Maška, jednego z najbardziej uznanych czeskich autorów komiksów. Najgorzej jest, kiedy w nocy śni się coś, co może być banalne, ale ona w tym banalnym czymś żyje. Wszystko jest tak, jak było. A potem przychodzi pobudka i jeszcze przez chwilę wydaje się, że to, że nie żyje, to był właśnie ten sen… A potem powoli dociera do pana, że snem było to, że żyje. Nie myśleć o niej mogłem tylko wtedy, kiedy się napiłem. Obraz można zapić, wszystko można zapić… Ing. František Hubač
Komiksowy album wprowadza nas w świat praskiego trzydziestolatka, któremu właśnie rozpadł się wieloletni związek. Co znaczy być singlem, kiedy wszyscy wokół zakładają rodziny? To szczęście czy przekleństwo? Co robić? Rozpamiętywać przeszłość, poszukiwać samego siebie, starać się przedefiniować swoje istnienie? Wiele pytań, mało odpowiedzi. Singiel nie wybrał wolności, ale ją ma. I dzięki temu przeżywa przygody, których inaczej by nie przeżył. Niesamowita wycieczka do Rzymu z przyjacielem, która nie jest tak udana, jak sobie założyli. Krótki, ale intensywny związek z rasistką kibicującą Baníkowi. I wiele innych obrazów, które pojawiają mu się w głowie podczas oczyszczającego rejsu po Morzu Arktycznym. Krótko mówiąc singiel jest jak lodowiec, który czeka, żeby wpadł na niego Titanic, będący jego przeznaczeniem. Jiří Franta jest magistrem sztuk pięknych, artystą wizualnym i ilustratorem zamieszkałym w Pradze. Rysuje i maluje przez całe swoje życie. Poświęca się malarstwu, ale zajmuje się również tworzeniem instalacji, obiektów i produkcji wideo. Jest członkiem grupy artystycznej Rafani i częścią duetu artystycznego Franta-Böhm, a także założycielem magazynu komiksowego KIX. Wystawiał w Czechach i za granicą, jest kilkukrotnym finalistą prestiżowej nagrody Jindřich Chalupecký, a w 2015 roku zdobył nagrodę Magnesia Litera za najlepszą książkę dla dzieci.
Co za zaskakująco urocza książka. Przejmowałem się losem księżniczki z pieńka, podobały mi się wszystkie przygody, których nie dane nam było zobaczyć, a także kibicowałem rodzinie żuczków (Neil Gaiman) Wydawało mi się, że świat nie potrzebuje już nowych baśni, dopóki nie przeczytałam tej pięknej, zabawnej i doskonałej książki (Carson Ellis) Baśń Gaulda jest zarówno oryginalna, jak i ponadczasowa. Brzmi zupełnie świeżo, a zarazem znajomo, jak byśmy już ją kiedyś słyszeli, a teraz wreszcie sobie o niej przypomnieli. Czarująca (Kirkus Reviews) Tom Gauld stworzył klasyczne, baśniowe arcydzieło, które działa dokładnie tak, jak powinno. W swoim niepowtarzalnym stylu połączył takie elementy jak rodzinę królewską, robota, wiedźmę, wynalazczynię, trolla, kapitana statku, las, duchy, a nawet żuki (!), i zaaranżował je w piękną, nietuzinkową i satysfakcjonującą opowieść pełną przygód. A wszystko to zwieńczone, oczywiście, motywem miłości między bratem i siostrą (Oliver Jeffers) Tom Gauld potrafi opowiadać historie jak mało który spośród żyjących artystów. W tej odnajdziemy wszystkie najlepsze cechy jego dzieł – jest piękna, wciągająca, poprowadzona po mistrzowsku i oryginalna. Wzbudza we mnie zazdrość (Jon Klassen) W tej książce kryje się cały wszechświat. To rozrywkowa, mądra i urocza lektura (Jillian Tamaki)
Finałowy tom trylogii Za Imperium. Jeśli dotychczas Bastien Vives prezentował swój ilustratorski i narracyjny talent raczej w krótkich historiach, to tym razem udowodnił, w liczącej 3 tomy, współpracy z Merwanem, że posiada spektakularny warsztat. Bastien Vives żyje i pracuje w Paryżu. Merwan rozpoczął karierę jako projektant gier wideo i rysownik storyboardów. Następnie od 2002 produkował filmy animowane, m.in. film Clichés de soirée. Jako rysownik komiksów zyskał uznanie dzięki książce L’or et le sang.
Praca to szaleństwo. Dla niektórych „szczęściarzy” nawet 3 doby z ich życia. Opowiadając sobie historie i słuchając innych, które były mniej lub bardziej związane z pracą, z jej szukaniem, czy porzucaniem, wymyśliłyśmy ten album. Spisałyśmy opowieści i wybrałyśmy te, które były bliskie naszemu doświadczeniu. Narysowane przez nas i Gościówy historie, nawiązując do pracy opowiadają o nas, jak odczuwamy życie definiowane pracą, gdy się budzimy i do czego wstajemy. Nasz album jest wielogłosem w formie i w treści, zaś historie opowiedziane za pomocą rysunkowych epizodów tworzą pathworkową rzeczywistość, taką, jaka ona nam się jawi. Groza, śmiech i łzy – jeśli tego doświadczycie podczas lektury „Prac i robótek”, to znaczy, że wasza praca czytelnicza została wykonana! Premii nie będzie… Dream Team
Zna to każda. Te sobotnie noce, które ciągną się do świtu i nie umieją skończyć. Wracasz do domu z kacem, złamanym sercem i dziwnym gościem na dokładkę. Disco Cry jest zapisem jednej takiej nocy, przypomina to co byśmy najchętniej zapomnieli. Marianna świetnie operuje tworzywem papieru, które wykorzystuje z zamiłowaniem do ornamentu. Niecierpliwe rysunki, szalona kolorystyka nasilają się wraz z upływem nocy żeby eksplodować wraz z końcem historii. To wszystko ukoi wasze wyrzuty z przepuszczonej nocy. Tylko uwaga na gości w krokodylich butach. Klara Sladkova, No Ordinary Heroes Nie czytałam ale mi się podoba Jenny, Tooting Broadway
Zainspirowana prawdziwą historią zasiedlenia Grenlandii opowieść o Dzikiej Północy, mistrzowsko poprowadzona przez duńskiego autora Sorena Mosdala. W roku 982 Eryk Thordwaldsson, znany jako Eryk Rudy, opuścił Islandię w następstwie krwawej waśni z sąsiadami. Wyruszył na poszukiwanie tajemniczej wyspy na północy. Wyspę tę odnalazł i nazwał Grenlandią - "Zieloną Krainą" - w nadziei że przyciągnie ona wielu nowych osadników. Dzięki podarunkom i przekupstwie sprawował władzę na kolonią, z dala od chrześcijańskich księży i królów, aż do początku roku 1000 n.e.
Pasterz opowiada historię krainy położonej na północy oraz młodego mężczyzny, który w drodze do pracy znajduje w lesie martwego łabędzia. Wydarzenia rozgrywają się w przeciągu niewiele ponad dwudziestu czterech godzin w małym miasteczku w północnej Finlandii. Tematem opowieści jest smutek wiążący się z ulotnością życia. Pasterz pokazuje życie na Północy, skąd młodzi ludzie emigrują na Południe w poszukiwaniu pracy, i gdzie reszta mieszkańców zmaga się z bezrobociem i innymi problemami społecznymi.
Wyjątkowy leksykon nieprzeciętnych postaci, dyscyplin, wyczynów i osiągnięć ale i porażek. Sportowa księga rekordów, które nie zawsze da się mierzyć cyframi. Na miejsca, gotowi, start! I w drogę. 50 niesamowitych atletek i atletów wytęża swoje ciała i umysły w wielkich zawodach sportowych. Kto z nich zdobędzie medale, a kto serca? Wędrując przez wieki, czytelnik dowie się, na czym polega prawdziwy duch sportu. Niezależnie od tego, czy atleci zawdzięczają wytrwałość nadludzkim zdolnościom fizycznym czy niewiarygodnej sile woli, wszyscy mają ze sobą coś wspólnego - odwagę, by pójść o krok dalej niż tylko do linii mety. O autorze Till Lukat urodził się w Walentynki 1991 w Berlinie w Niemczech. Studiował ilustrację i komunikację wizualną na Uniwersytecie Artystycznym w Berlinie oraz na University of the West of Englandi w Bristolu, które ukończył w 2015 roku z tytułem licencjata. Od tego czasu wydał trzy książki, które zostały przetłumaczone na wiele języków, wygrał Ligatura Pitching i drugą nagrodę w Międzynarodowym Festiwalu Komiksu Fumetto w Lucernie w 2019 r. Jego prace ukazały się w takich publikacjach jak Le Monde Diplomatique. , Strapazine, Stripburger, Beneficial Shock !, Kuš !, O' Life i wiele innych. Niedawno przeniósł się do Bristolu w Wielkiej Brytanii. W 2019 roku współpracował z Europejską Radą ds.Badań nad stworzeniem komiksu internetowego o początkach życia na naszej planecie na podstawie prac badawczych projektu PROMETHEUS. Nakładem wydawnictwa Centrala ukazał się również jego debiutancki komiks: Tu' Ladies.
Hildzie ciężko przywyknąć do nowego życia w mieście. Od przeprowadzki do Trolberg minęły już całe tygodnie, ale nasza dzielna poszukiwaczka przygód wciąż tęskni za starym domem, położonym wśród fiodrów i dolin pełnych dziwów i magicznych stworzeń. W swoim nowym pokoju z widokiem na tłoczne ulice Hilda wspomina dawne przygody i wątpi, by kiedykolwiek udało jej się odnaleźć w tym raczej nudnawym miejscu. Wkrótce jednak wszystko zaczyna się zmieniać.
Komiks prezentuje przygody młodej kosmonautki Zosi, która wraz ze swoją trzyosobową załogą bada różne zakątki wszechświata. Bohaterowie podczas podróży nie tylko poznają nowe miejsca, lecz również pozyskują informacje z bardzo szerokiego spektrum wiedzy. Jednocześnie uczą się reagować na zaskakujące sytuacje i nieustannie weryfikują swoje poglądy i zachowanie. Wojciech Ciesielski (1979), ukończył Muzealnictwo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W latach 2006 – 2018 pracował w Muzeum Sztuki Współczesnej, oddziale Muzeum Narodowego w Szczecinie. Wykładał „Historię sztuki, kultury i designu” na Zachodniopomorskim Uniwersytecie technologicznym, obecnie „Psychofizjologię widzenia” na Akademii Sztuki w Szczecinie. Autor licznych artykułów z zakresu historii sztuki oraz szeroko pojętej krytyki artystycznej. Kurator licznych wystaw sztuki współczesnej. Autor komiksowego bloga Komiks TV.
Powieść graficzna Anji Dahle Overbye „Kanikuła" (Hundedagar) zdobyła nagrodę Norweskiego Komiksu Roku w 2016 roku. To imponujący debiut książkowy, który czerpie inspiracje z północno-zachodniej Norwegii, gdzie wychowała się autorka. Kanikuła, tzw. psie dni, to zjawisko, które ma miejsce pod koniec lata. Według ludowych przekazów, dni te są wyjątkowo gorące, błoto wypływa na powierzchnię wody, jedzenie się psuje, a psy mogą łatwiej popaść w obłęd. To właśnie o tej porze roku poznajemy Anne, która jest w połowie drogi między dzieciństwem a dojrzewaniem. Intensywnie duszna, parna pogoda tego lata wpływa na jej relacje zarówno z przyjaciółmi, jak i z rodziną. Jej najlepsza przyjaciółka Marielle chce spędzać czas z nieco starszą Carrie. Kiedy te dwie nawiązują przyjaźń, Anne zostaje na uboczu. Jest zbyt młoda, by chodzić do klubu młodzieżowego i zbyt niespokojna, by znaleźć sobie inne zajęcie. Czy ona i Marielle zdołają się ponownie zaprzyjaźnić? I co jest gotowa zrobić, by tak się stało? Opowieść przedstawiona została z wrażliwością poprzez szczegółowe rysunki ołówkiem, ukazujące wnikliwe spojrzenie w ludzką naturę. Sceneria zachodniej Norwegii odgrywa w tej historii główną rolę. Anja Dahle Overbye (1981) studiowała w KIB, Bergen Art School i uzyskała tytuł licencjatki w dziedzinie ilustracji i komunikacji wizualnej na UCA w Anglii. Obecnie mieszka w Oslo, gdzie pracuje jako autorka komiksów i ilustratorka.
Uwaga! Dwie wersje okładki - towar wysyłany losowo.Ptaszyna to uznana przez krytyków opowieść sci-fi stworzona przez wielokrotnie nagradzany zespół pisarza/filmowca Darcy'ego Van Poelgeesta i artysty Iana Bertrama.Urodzona w czasie niekończącej się wojny między opresyjnym Amerykańskim Imperium a słabnącym ruchem oporu, Ptaszyna jest ostatnią nadzieją rebelii. Gdy jej wioska została zniszczona, matka wzięta jako zakładniczka, a kraj leży w gruzach, młoda bojowniczka musi przemierzać dystopijny kanadyjski krajobraz z misją uwolnienia legendarnego Topora i wskrzeszenia ruchu oporu - by ocalić swój kraj, swoich ludzi i odkryć swoją prawdziwą tożsamość w świecie, który płonie.Książka otrzymała Nagrodę Eisnera 2020 za najlepszą serię limitowaną, była także nominowana do Książki Roku Harvey Awards 2020.Darcy Van Poelgeest jest wielokrotnie nagradzanym pisarzem i reżyserem, mieszkającym w Vancouver. Jego prace filmowe były wyświetlane na międzynarodowych festiwalach, pokazywane w telewizji, prezentowane w galeriach i stały się bestsellerem iTunes. “Ptaszyna" to jego pierwsza powieść graficzna.Ian Bertram, absolwent School of Visual Arts, został uznany za najlepszy talent przez Comicbookjesus.com w 2011 roku i znalazł się na krótkiej liście do stypendium 2021 Society of Illustrators. Regularnie publikuje dla INK magazine i pracuje dla DX, Marvela, Dark Horse i Image Comics. Wystawia swoje prace w Nowym Jorku, gdzie mieszka.
Diego boi się wszystkiego i chce na zawsze zamknąć się w swoim domu. Viola nosi tylko piżamę i obawia się, że jej rodzina zostanie zarażona. Mają psa o imieniu Panika, który podczas lockdownu gwałtownie rośnie, a zakupy spożywcze czyszczą żelem dezynfekującym. Komiks ten niczym szkło powiększające przybliża nam ekosystem Violi i Diego: ich dom. To historia ich lęków. Panika jest autobiograficzną opowieścią, w której odkrywamy, że nawet dom może stać się zatłoczonym miejscem.
Sportretowane przez Janka Koze dziewie?c´ postaci, rozedrganych niczym kreska autora, zmaga się z frustrująca? praca?, nuda?, nieudanymi związkami lub koszmarem bezsennos´ci. Chcąc odmienic´ swój los, zanurzają się w senne marzenia i osia?gaja? swoje małe momenty spełnienia, kto´re rozs´wietlają im mroki szarej polskiej codziennos´ci. Ich urzeczywistnienie pozostawia jednak bohatero´w w marazmie i osamotnieniu. Koza, z włas´ciwym sobie naturalistycznym spojrzeniem, zarysowuje obraz problemo´w i pragnien´, grymaso´w i uniesien´ przekroju naszego społeczen´stwa, od dwudziestokilku- do pie?c´dziesie?ciolatko´w. I nie wiadomo tylko czy ich zły sen rozpoczyna sie? gdy układają głowę na poduszce, czy kiedy otwierają oczy po nocnych rojeniach. Janek Koza, urodzony w 1970 roku. W czerwcu 1987 roku s´niło mu się, z˙e jest takso´wkarzem. Ok. 1994 roku zdał egzamin na prawo jazdy na ciągnik rolniczy. Dzięki cie?z˙kiej pracy rozwinął własna? firmę spedycyjna? działająca? na terenie całej Europy. W drodze do Niemiec, podczas zmiany koła na poboczu, poznał swoja? przyszła? z˙one? Jadwige? (s´lub w 1998 roku). Dwoje dzieci (Anna, ur. 1999 r. i Krystyna, ur. 2000 r.). Cze?ste wyjazdy i nieobecnos´ci w domu doprowadziły do serii problemo´w rodzinnych w 2001 roku, a ostatecznie do rozwodu w 2002 roku. Zmarł samotnie w swoim domu na przedmies´ciach Warszawy w 2019 roku na udar mo´zgu. Niestety, to marzenie się nie spełniło. Po przebudzeniu przez kilka dni bolał go kark. "Janek Koza patrzy na tych, kto´rych nie chcemy widziec´, z˙ebys´my nie mogli udawac´, z˙e czyms´ się od nich ro´z˙nimy." Marceli Szpak "Freud płakał jak analizował." Olga Wro´bel
„Gender queer” to mega potrzebna rzecz w tym kraju. Do tej pory po polsku po prostu nie było tak przystępnej, nowoczesnej i inkluzywnej pozycji o dorastaniu jako osoba trans we wszystkich, najtrudniejszych nawet aspektach i to takiej od transa dla transa. Brak tu medykalizmu, postrzegania nas tylko i wyłącznie przez pryzmat naszych traum, sensacjonalizacji tego, że istniejemy. Musimy też pochwalić naprawdę super jakości, kompetentne tłumaczenie, niestroniące od form neutralnych i neozaimków. Jesteśmy dumni, że to nasz pierwszy patronat medialny! Stop Bzdurom Ta niezwykle oczyszczająca autobiografia pokazuje droge?, jaka? przeszłu Maia w poszukiwaniu własnej toz˙samos´ci – od przeraz˙enia i zagubienia wywołanych młodzien´czymi zauroczeniami, przez pro´by coming outu przed rodzina? i społeczen´stwem oraz zacies´nianie przyjaz´ni dzie?ki wspo´lnej fascynacji gejowskimi fanfikami, az˙ do traumy i poczucia naruszenia granic, jaka? pozostawia badanie cytologiczne. Choc´ pocza?tkowo Gender Queer miał tylko pomo´c rodzinie Mai zrozumiec´, co to znaczy byc´ osoba? niebinarna? i aseksualna?, ostatecznie stał sie? nie tylko osobistym wspomnieniem, ale i poz˙ytecznym oraz poruszaja?cym przewodnikiem, kto´ry przybliz˙a aktywistom, przyjaciołom i ludziom na całym s´wiecie problematyke? toz˙samos´ci płciowej: czym ona jest i jak o niej mys´lec´.
Poetyckie, odrobinę absurdalne, a momentami mroczne – takie są krótkie baśnie zawarte w tej książce. Większość z nich wywodzi się z afrykańskiego folkloru, choć opowiedziane przez dzieci nabierają raczej szczególnego charakteru. Teksty te trafiły do rąk czeskiego artysty, Davida Böhma, przez jego siostrę, Terezie, która przywiozła je w walizce w formie wypracowań z małej szkoły w Republice Środkowoafrykańskiej. Wyobraźnia czarnego kontynentu bezlitośnie rozbija w pył nasze przekonanie o tym, jak powinna wyglądać baśń. Komiks ten może być szokujący dla dzieci, ale z pewnością wyjątkowo odświeżający dla dorosłych.
1 2 3
z 3
skocz do z 3