Menu

SOP Oświatowiec

SOP Oświatowiec
Podręcznik stanowi drugą część serii wydawniczej do gimnazjum „Ziemia i ludzie”. Obejmuje on zagadnienia dotyczące Polski i jej sąsiadów. Książka napisana jest przystępnym językiem i zawiera ciekawą ilustrację omawianych zjawisk. Wśród elementów graficznych zwracają uwagę trafnie dobrane wykresy, rysunki, fotografie i mapy oraz powtarzające się bloki aktywizujące ucznia: „A to ciekawe!”, „Jak to wykonać?”, „Informacje praktyczne”, „To jest łatwe!”. Publikacja w przyjazny sposób inspiruje ucznia do dalszych poszukiwań wiedzy geograficznej.
Zeszyt pracy ucznia: posiada tematy spójne z tematami w podręczniku i programie nauczania spełnia jednocześnie funkcję zeszytu przedmiotowego, wykorzystując miejsce na Zapis z lekcji zawiera dodatkowy zestaw map konturowych do wykorzystania w procesie kształcenia wpływa na podniesienie efektywności kształcenia geograficznego.
Podręcznik przedstawia problemy współczesnego świata w skali globalnej. Zgodnie z nową podstawą programową obejmuje trzy główne działy: Przemiany polityczne i demograficzne na świecie, Zróżnicowanie gospodarcze świata i Zrównoważony rozwój świata. Treści podręcznika ukazują globalizację jako proces wpływający na życie każdego mieszkańca Ziemi i pozwalają zrozumieć jej znaczenie dla rozwoju poszczególnych regionów świata. Globalizację przedstawia się nie tylko jako motor postępu cywilizacyjnego, ale również jako źródło narastania dysproporcji w rozwoju społeczno-gospodarczym państw. Książka napisana jest przystępnym językiem i zawiera ciekawą ilustrację graficzną omawianych zjawisk. Składają się na nią liczne mapy (w tym na rozkładanych wklejkach), schematy, wykresy, rysunki, fotografie oraz powtarzające się bloki tematyczne: "A to ciekawe!", "Studium przypadku", "To jest łatwe!". Realizacja treści podręcznika przewidywana jest na 30 godzin zajęć dydaktycznych (przy wymiarze 1 godz. geografii w tygodniu).
Podręcznik "Wiedza o społeczeństwie" jest przeznaczony dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych do kształcenia w zakresie podstawowym. Książka posiada przejrzystą konstrukcję. Każdy z tematów rozpoczyna się od ćwiczenia, przydatnego do sprawnego prowadzenia lekcji. W tekście wyróżniono graficznie najważniejsze pojęcia i terminy. Fotografie, tabele i schematy ściśle powiązano z tekstem wykładu odautorskiego. Jednostkę lekcyjną zamyka blok ćwiczeniowy, obejmujący zestawy poleceń, pomocne podczas utrwalania wiadomości i przygotowywania się ucznia do sprawdzianu. W zadaniach na końcu tematów znajdują się także propozycje prac do wykonania w postaci tzw. projektów edukacyjnych. Podręcznik zawiera ponadto wyodrębnione kolorystycznie kapsuły, w których umieszczono teksty źródłowe ułatwiającezrozumienie poszczególnych tematów oraz informacje mające zaciekawić ucznia. Na końcu książki znajdują się: Wykaz przydatnych stron internetowych oraz Indeks rzeczowy, które mają za zadanie dodatkowo wspomóc proces kształcenia umiejętności ucznia. Podręcznik uwzględnia aktualny stan prawny oraz odzwierciedla bieżącą rzeczywistość społeczno-gospodarczą, również w wymiarze międzynarodowym.
Treści podręcznika pozwalają na poznanie i ocenę zachodzących na świecie zjawisk i procesów przyrodniczych, społecznych, gospodarczych, politycznych i kulturowych. Globalne postrzeganie świata uświadamia uczniowi potrzebę podejmowania działań zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z nową podstawą programową podręcznik obejmuje trzy główne działy: Współczesne problemy demograficzne i społeczne świata, Zróżnicowanie gospodarcze świata i Relacja człowiek-środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Zrozumienie problemów współczesnego świata ułatwia zamieszczona w podręczniku bogata szata graficzna, w tym mapy tematyczne, wykresy, schematy, tabele i ilustracje. W tekst podstawowego przekazu wkomponowano graficznie dodatkowe informacje ułatwiajace naukę i dające uczniowi impuls do samodzielnego myślenia: "Pytania wprowadzające", "To interesujące...", "Przykładem jest...", "Podsumowanie" i blok zadaniowy. Realizacja treści podręcznika przewidywana jest na 30 godzin zajęć dydaktycznych (przy wymiarze 1 godz. geografii w tygodniu).
Podręcznik składa sie z 50 tematów, w których zastosowano problemowo-chronologiczny układ treści. Ukazuje dzieje ojczyste na szerokim tle historii powszechnej. Uwzględnia przede wszystkim zagadnienia polityczne. Podręcznik zawiera różnorakie źródła wiedzy. Uzupełnieniem narracji autorskiej są ciekawe fotografie, ryciny, mapy, wykresy i dane statystyczne. Graficznie wyodrebniono także wyjaśnienia znaczeń trudniejszych nazw i terminów. Dla łatwiejszej orientacji w bogactwie wydarzeń opracowano tablice synchroniczne podzielone na wydarzenia z historii Polski i z historii powszechnej. Wszystkie te elementy sprzyjają twórczemu poznawaniu oraz rozumieniu historii, a także formułowaniu przez ucznia samodzielnych ocen. Realizację treści podręcznika przewidziano na 60 godz. zajęć dydaktycznych (przy wymiarze 2 godz. historii tygodniowo w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej).